fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משהו לטוס איתו

לינור דמתי, סטודנטית מחדרה, הצליחה להתגבר על פחד הטיסה שלה באמצעות אוביקט מיוחד אותו פיתחה לטובת פרויקט הגמר שלה במכללת שנקר, לא לפני שקיבלה רקע פסיכיאטרי ופסיכולוגי נרחב * את התוצאות אפשר לראות בתערוכה מיוחדת המוצגת בימים אלה
לינור דמתי עם האוביקט שפיתחה
לינור דמתי עם האוביקט שפיתחה

לינור דמתי, סטודנטית מחדרה, הצליחה להתגבר על פחד הטיסה שלה באמצעות אוביקט מיוחד אותו פיתחה לטובת פרויקט הגמר שלה במכללת שנקר, לא לפני שקיבלה רקע פסיכיאטרי ופסיכולוגי נרחב * את התוצאות אפשר לראות בתערוכה מיוחדת המוצגת בימים אלה

 

לינור דמתי, סטודנטית מחדרה, סובלת מפחד טיסה. היא לא הראשונה ובטח לא האחרונה. אבל בניגוד לכל האחרים, היא ניסתה לעשות עם זה משהו. דמתי, 31, רווקה, מציגה בימים אלה תערוכה מיוחדת במסגרת פרויקט גמר של מכללת שנקר (עיצוב תעשייתי), שעוסק במוצר מיוחד שפיתחה על מנת להתמודד עם הפחד הזה.

דמתי: "אין כמו נושא שקרוב ללבך כדי לטפל בו בפרויקט גמר. פוביות תמיד עניינו אותי, כל מה שקשור במימד הלא רציונלי".

ואיך משם הגעת לנושא כזה לפרויקט הגמר?

"אחרי שיחות שערכתי עם ד"ר אסף טריפטו, פסיכיאטר שעומד בראש המחלקה לאשפוז יום במרכז הרופאי שיבא בתל השומר, קיבלתי ממנו רקע נרחב מאוד לכל הנושא. רקע שמתבסס על עובדות ומחקרים. השיחות איתו נתנו לי את האופציה לבצע פרויקט מוחשי ולא משהו באוויר. ככה למעשה חיברתי גם את עולם הפסיכולוגיה לעולם של עיצוב המוצר".

ולמה הגעת?

"קודם כל היה לי חשוב שזה יהיה משהו מוחשי. קונקרטי. שזה יהיה אובייקט פיזי עם משמעות רגשית. לא סתם תיק או מזוודה למשל".

השיטה עליה התבססה דמתי היא CBT – שיטה שמטפלת בפחד בהיבט ההתנהגותי קוגנטיבי של המטופל, ובעיקר מנטרלת את החשיבה השלילית. "יותר מימד של הדרכה עצמית", היא מוסיפה.

לינור דמתי עם האוביקט שפיתחה
לינור דמתי עם האוביקט שפיתחה

דמתי: "השיטה היא למעשה שיטת שלבים. כל מטופל מקבל מספר שלבים שצריך לעבור בדרך להתגברות על הפחד. שלב הראשון הוא דימוי של מטוס. השלב השני הוא להסתכל על קטע וידאו של מטוס עד להמצאות פיזית בנמל תעופה והשלב השלישי הוא לעלות על טיסה".

ואת שיטת השלבים הזו תרגמת למוצר?

"בדיוק. יש שלושה מוצרים, אפשר לומר, אחד לכל שלב. שני הראשונים עוזרים לנו בבית והשלישי במטוס עצמו. המוצר מבוסס על מימוש, בצורה כזו שיעזור להתגבר על הפחד".

בואי נרחיב קצת יותר על כל מוצר ושלב.

"המוצר שמתאים לשלב הראשון הוא משהו שהוא מעין הפשטה של מטוס. משהו שנורא נעים למשש אותו, שמזכיר את הבית. המוצר השני מזכיר יותר צורה של מטוס. המטרה היא להכניס לתודעה שאתה הולך לעלות על טיסה ופשוט לקבל את הפחד ולא להדחיק אותו. המוצר השלישי ממש מזכיר מטוס, הוא עשוי מחומרים כבדים, ויש לזה משמעות. למשל המוצר הראשון גמיש ועשוי מסוג של סיליקון, משהו כמו ספוג, והכל כדי לטפל באנרגיה שמצטברת בגוף".

התנסית עם זה כבר על מטוס?

"בגלל שרק עכשיו סיימתי את זה לא יצא לי להתנסות עם המוצר הספציפי עצמו, אבל כן ניסיתי משהו דומה, שעובד על איתו עיקרון. לקחתי איתי צעצוע קטן, מעין משחק הרכבה, והכל כדי שיזכיר לי את הבית ויעביר את ההתעסקות בטיסה והפחד. וזה באמת עזר לי".

יש סיכוי שבזכות המוצר שלך אנשים לא יצטרכו לטפל יותר בפחד הזה מול פסיכולוגים.

"המוצר הזה עוד רחוק מלהיות קליני. כמובן שלא היה עדיין זמן לבדוק אותו על מדגם מייצג של אנשים. בשלב הזה הוא מוצג בתערוכה והוא רעיון מצוין, הלוואי ואצליח לקחת אותו צעד קדימה".

איך היית קוראת לו?

"לא חשבתי על שם. מבחינתי הוא סוג של תכשיט, משהו מפתיע שפתאום מקבלים ליד. אני בטוחה שגם שלב השם יגיע בהמשך".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות