fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה בא לכם בסלט האורגני?

לאכול ישר מהשדה. סיגל מלכה. צילום: מוראג רובננקו דיין
לאכול ישר מהשדה. סיגל מלכה. צילום: מוראג רובננקו דיין

יש קסם מיוחד בשולחן מזון המבוסס על קיימות. המצב הרווח שבו התחלפו מרכיבי שולחן האוכל בהתאם לעונות השנה היטשטש בעשורים האחרונים, כשירקות ופירות רבים משתמרים בדרכים מתוחכמות או מיובאים מחו"ל בעונות שבהם אינם מבשילים בארץ. יש נוחות בחוסר התלות הזה בעונות, ועם זאת, עדיין גידולי השדה הנמכרים בשווקים שלא בעונתם הם בדרך כלל הרבה פחות איכותיים וטעימים מאשר כשהם נמכרים בעונתם. כמו כן, יש יתרונות רבים ומפתיעים בזרימה עם העונות במקום בהליכה נגדן. הרגלי המטבח המקובעים והחדגוניים שנוצרים כשמתרגלים להשתמש באותם ירקות כל השנה מתגוונים דווקא כשנוצר האתגר שבצורך להגיב למה שהטבע מספק באותו רגע, והופכים לגמישים ויצירתיים הרבה יותר, והתזונה הופכת למגוונת ומשתנה יותר. כך למשל, כשמגיע לידיך ירק מסוים הגדל באותה העונה ואינך רגיל בו, אתה מוכן יותר להתנסות בו וללמוד לשלבו במטבח, ומגלה דברים מפתיעים.

בשנתיים האחרונות התרבו החוות האורגניות המציעות אופציה של משלוחי ארגזי ירקות הביתה. הביקוש לירקות ופירות אורגניים עלה, ולצד האופציה לבחור ירקות באופן נקודתי, עולה גם האופציה לשחרר מעט את השליטה המוחלטת על התפריט, שמכיוון שמדובר בגידולים אורגניים, הוא ממילא צמוד יותר לחילופי העונות. חוות אורגניות בסביבה מציעות ארגזי ירקות עם מבחר משתנה שמרכיבים מנהלי החווה בהתאם למה שגדל בה באותה עת.

הכל אורגני. לימור מלכה. צילום: מוראג רובננקו דיין
הכל אורגני. לימור מלכה. צילום: מוראג רובננקו דיין

בסוף רחוב התדהר, בשדות הסמוכים לאזור התעשייה שמאחורי מרכז "ביג" בפרדס חנה, הקימו בני הזוג סיגל ולימור מלכה, תושבי פרדס חנה, לפני כשנה את חוות "שורשים משק מלכה", המציעה את כל האופציות: קטיף עצמי בשדות הנגישים של החווה, קנייה של ירקות ופירות במקום לפי בחירה מדויקת ומשלוח של ארגז ירקות מתחלף, אותו ניתן להזמין בכל יום בימים א'-ה'. עבור תושבי פרדס חנה כרכור המשלוחים חינם.על מרכיבי הארגז מאפשרים שליטה מסוימת בכל זאת, כשניתן להטיל וטו על עד 3 מרכיבים, כך שאם אתם באמת לא סובלים כוסברה, למשל, לא תצטרכו לקבל אותה כחלק מהארגז שלכם. יש שני סוגי ארגזים שניתן להזמין, ארגז "רגיל" המכיל 10 סוגי ירקות וארגז משפחתי המכיל 14 סוגי ירקות. ירקות בסיסיים שאין לתאר את שולחן האוכל הישראלי בלעדיהם – עגבנייה, מלפפון, גזר, בצל, תפוח אדמה, חסה – מוכנסים לארגז במשך כל ימות השנה, לצד הירקות המתחלפים עונתית, וכך נוצר שילוב בין זרימת העונות לבין הרצונות והצורך. העגבניות והמלפפונים גדלים בה בבתי רשת. מתקבל ארגז מגוון, כשאת הגידולים הגדלים בחווה משלימים בני הזוג בגידולים אורגניים שהם קונים ומוסיפים לסל, והמטרה היא שבעתיד יגודל הכל במקום ולא יהיה צורך בכך. "כרגע אנחנו שותלים הכל מהכל. השבוע, למשל, שתלנו תפוחי אדמה, דלעות וקישואים. כל פעם צריך לשתול שוב", מספרים בחווה.

לימור הוא יליד פרדס חנה וסיגל ילידת חדרה. "לפני חמש שנים נקנה השטח", מתארת סיגל את הקמת החווה, "והתחלנו תהליך של הפיכתו לאורגני. מלווים אותנו בתהליך 'סקאל', ארגון שנותן תעודות ופיקוח לעסקים אורגניים. הם לקחו דגימות קרקע ואנחנו השמשנו את הקרקע, הכנו אדמה לשתילה והקמנו את המבנים. בדיוק לפני שנה שתלנו את השתילים הראשונים, וגפן בת השנה, הצעירה מבין ילדינו, נולדה יחד עם העסק, הסתובבה כאן כתינוקת ושיחקה עם החצילים".

עבור אלה הרוצים לבקר בחווה, לגשת לשדות, לראות, לטעום מהירקות וגם לקטוף בעצמם, יש שולחנות וכסאות, וניתן ליהנות מהמקום והאווירה. אנשים רבים בוחרים באופציה הזאת ובאים עם ילדיהם לביקור וקטיף, או שפשוט באים, בוחרים מהסחורה שבחנות החווה, שלצד הירקות והפירות נמכרים בה גם מוצרים אורגניים יבשים משלימים, וקונים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות