fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יום לפני הבחירות: ההסכמים הקואליציוניים בחדרה נחשפים

שמירה על הסטטוס קוו בעניין השבת בעיר, חלוקת תקציבים מאוזנת לפעילות תורנית, ותמיכה בראש העיר. מהיום בבוקר ניתן לצפות בהסכמים הקואליציוניים שחתם גנדלמן עם שש סיעות ורשימות לקראת הבחירות
צביקה גנדלמן וחברי רשימת "חדרה בתנופה". צילום: באדיבות "חדרה בתנופה".
צביקה גנדלמן וחברי רשימת "חדרה בתנופה". צילום: באדיבות "חדרה בתנופה".

רבות דובר על ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין ראש העיר צביקה גנדלמן לבין חלק מהסיעות המתמודדות למועצת העיר בבחירות הקרובות. גנדלמן, קיבל את תמיכתן של שש סיעות, ביניהן גם שלוש הסיעות הדתיות –  ש"ס, זהות יהודית והבית היהודי, מה שעורר תשומת לב, בייחוד משאר המועמדים לראשות העיר. מתנגדיו של גנדלמן טענו כי הסיבה לכך שהסכמים אלה לא פורסמו ברבים היא הרצון להסתיר את ההתחייבויות שניתנו לאותן סיעות בתמורה לתמיכתן בגנדלמן.

החל מהבוקר (שני, 29.10) ובשעות העבודה ניתן לצפות בהסכמים הללו בעיריית חדרה. ההסכמים נחתמו עם סיעת יחד בראשות טל אליהו, סיעת חדרה ביתנו בראשות רומן גישר, התנועה החברתית הירוקה בראשות חדווה יחזקאלי, זהות יהודית בראשות מלכיאל אלבז, הבית היהודי בראשות אליהו בוסקילה וש"ס בראשותו של בועז ביטון.

קיומם של ההסכמים טרם הכרעת המערכה תורם להבהרת מדיניות ראש העיר וקביעת קווי יסוד ברורים על פיהם תתנהל העירייה. לצד זאת, חשוב לציין כי הסכם קואליציוני הוא לא יותר ממסמך הצהרת כוונות, אין דרך לאכוף אותו ואין לו כל תוקף משפטי.

קווי היסוד המגדירים את תמיכתן של הסיעות בגנדלמן זהים וקבועים בין כולן, ואלה עיקרם:

  • הרשימה החתומה על ההסכם רואה בגנדלמן כמועמד המתאים והראוי ביותר לכהן כראש עיר ותפעל כדי שייבחר.
  • חבריה יפעלו לטובת מתן שירותים מיטביים לתושבים ולקידומה של העיר חדרה, גם במידה והמערכה לא תוכרע בסיבוב הראשון.
  • הרשימה תפעל לקידום המדיניות של ראש העיר ולטובת העיר חדרה ותושביה.
  • בכל אחד מהסעיפים הקבועים נכתב כי מדובר בהתחייבות שהינה יסודית ומכאן שכל הפרה של התחייבות זו הינה הפרה יסודית. המשמעות היא שברגע שצד אחד מפר את אחד הסעיפים בהסכם, הצד השני רשאי לבטל מידית את ההסכם.
חברי הקואליציה בועז ביטון, טל אליהו, חדווה יחזקאלי, רומן גישר, אליהו בוסקילה, אמיר ימין ומלכיאל אלבז מביעים אמון בגנדלמן. צילום: עיריית חדרה
חברי הקואליציה בועז ביטון, טל אליהו, חדווה יחזקאלי, רומן גישר, אליהו בוסקילה, אמיר ימין ומלכיאל אלבז מביעים אמון בגנדלמן. צילום: עיריית חדרה

החלק המתייחס לבעלי התפקידים שימונו מתוך הסיעות משתנה בין הסכם להסכם, אך בכל ההסכמים אין התייחסות למינויים לתפקיד על בסיס שמי, שייקבע רק לאחר הבחירות ותוך כדי הקמת הקואליציה. כמו כן, מאחר ולתפקידים אחדים, כגון תפקיד סגן ראש העיר, ישנם כמה דורשים, מוסכם כי הקדימות בין הסיעות לגבי המינוי תינתן לסיעה אשר תקבל את מספר המנדטים הגבוה ביותר ובמקרה של שוויון במספר המנדטים, תינתן לסיעה אשר תקבל את מספר הקולות הגבוה ביותר מבין הסיעות בעלות מספר מנדטים זהה. מעבר לכך, המינויים ייקבעו תוך ניהול משא ומתן ובכפוף לאישורה של מועצת העיר בישיבת המועצה הראשונה.

לשם דוגמה, להלן עיקרי ההסכם שנחתם עם סיעת זהות יהודית:

  • ראש העיר ישמור על הסטטוס קוו בענייני דת בעיר בהתאם ליישומו עד כה. כלומר, תוך שמירה על חוק השבת שמאפשר פתיחת עסקים בפאתי העיר ביום השביעי.
  • ההסכם הנ"ל הוא מול סיעת 'זהות יהודית' ובמידה ויאוחדו הסיעות החרדיות, ההסכם בטל.
  • חלוקת התקציבים לפעילות תורנית תתבצע באופן מאוזן ושוויוני בין כלל הסיעות החרדיות.
  • במסגרת השותפות הקואליציונית, תקבל רשימת 'זהות יהודית' את תיק שפע, תיק הספורט ההישגי, יו"ר וועדת הכספים, יו"ר וועדת הנחות במסים וחברות בוועדת מכרזים.

ראוי לציין, כי אין שינוי של ממש בין ההסכמים שנחתמו לקראת הבחירות הקרובות לבין אלה שנחתמו בשנת 2013, הן בתנאיהם הכלליים והן במינויים אותם קיבלה כל סיעה.

אחד מהסעיפים החשובים מתייחס להסכם עם להסכם עם סיעת ש"ס. בשנת 2014 פיטר ראש העיר את חברי סיעת ש"ס מהקואליציה העירונית לאחר שזו התנהלה בניגוד למדיניותו בנושא פתיחת עסקים בשבת, וחבריה התבטאו בתקשורת נגד המהלך. לכן, בהסכם החדש נוסף סעיף שמבהיר כי סיעת ש"ס לא תהיה שותפה לכל התארגנות עם מפלגות הקואליציה או מפלגות האופוזיציה אשר מטרתה התנגדות למדיניות ראש העיר. זאת בנוסף על הסעיף הקבוע שאומר כי הרשימה תפעל לקידום המדיניות של ראש העיר ולטובת העיר חדרה ותושביה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות