fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דודו בן דוד חגג בר מצווה בגיל 80

אף פעם לא מאוחר מדי. בן דוד (צילום עצמי)
אף פעם לא מאוחר מדי. בן דוד (צילום עצמי)

"זו הייתה חוויה מרגשת, שבועיים אחר כך לא התאוששתי מהעוצמה", מספר בהתרגשות דודו בן דוד מעפולה, שבגיל 80 (פחות או יותר…) סגר מעגל וחגג בר מצווה מרגשת בכותל.

בן דוד, המוכר כבעליו של בית הספר לנהיגה הוותיק 'גלבוע', המנוהל על ידי בנו אבי בן דוד, לא ממש יודע בן כמה הוא באמת. "הגעתי לארץ ב-1952 בגיל  7 או  8, בלי מסמכים, העמידו אותנו בשורה ונתנו לנו גילאים, בתעודת הזהות שלי כתוב שנולדתי ב- 1939, אבל אין לי מושג מתי באמת נולדתי", הוא מספר.

בן דוד נולד בקזבלנקה, עלה לארץ במסגרת עליית הנוער עם תחנת ביניים של שנתיים בצרפת. עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

"הגענו ארצה עם האוניה 'גלילה', היינו בתחנת מעבר", הוא משחזר, "הגענו כ- 300 ילדים בגילאי 8-15, עברתי סלקציה של גזזת, גרתי בקיבוץ בית העמק ומשם עברתי לעין חרוד עד לגיוס לצבא".

ב- 1949  ביקר במרוקו משה קול, ראש הארגון, בעקבות ביקור זה, נפתחה תכנית של עליית הנוער בקזבלנקה, ונערכו לקליטת ילדים בארץ. יש הסוברים כי זוהי נקודת פתיחה לתחילת עלית יהודי מרוקו בשנות ה-50.

עם הרב שליווה אותו בכותל (צילום עצמי)
עם הרב שליווה אותו בכותל (צילום עצמי)

"מודה ומתוודה שהתרגשתי"

סיפור בר המצווה החל לפני 3 חודשים, כשהאימא המאמצת שלו מעין חרוד, עמה שמר על קשר במהלך השנים, קראה לו להגיע לביתה. "אתה יודע, מעולם לא חגגו לך בר מצווה", אמרה לו.

בן דוד: "חזרתי אחורה בזמן וראיתי שבתקופה הרלבנטית לא חגגתי בר מצווה". בירור קצר עם חבריו מאותה תקופה העלה שגם הם לא חגגו. בלבו גמלה ההחלטה: "אני רוצה בר מצווה ולא יעזור כלום".

ביום בהיר אחד ורגע לפני הסגר, התייצבו בביתו שבעפולה זוג חברים והפתיעו אותו. "תהיה ספונטני, בוא ניסע מחר לירושלים ונחגוג לך בר מצווה בכותל". בן דוד זרם ומיד השיב בחיוב.

כשהגיעו לכותל הלכו לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, וגוללו בפניו את הסיפור. "אני בן 80 ולא עשיתי בר מצווה", הסביר בן דוד לרב.

רב הכותל מיד נרתם למשימה והצמיד להם רב מטעמו, שילווה את בן דוד ביום המרגש. "רב הכותל הסריט אותי והצמיד לנו רב שהיה אתנו 3-4 שעות, במהלך כל הביקור בכותל והקפיד שאניח תפילין ודאג שאקרא את הדרוש. אני מודה ומתוודה שהתרגשתי מאוד, למרות שכלפי חוץ שיחקתי אותה אדיש", הוא משחזר.

עם בת הזוג מירי (צילום עצמי)
עם בת הזוג מירי (צילום עצמי)

חוויה של פעם בחיים

אגב, בן דוד משמש כבר שנים כמדריך תיירים בחוץ לארץ, במסגרת זו זכה להגיע עם תיירים לבית בו נולד בקזבלנקה ולמחנה של עליית הנוער במארסיי, צרפת. "ביקרתי במסגרת עבודתי לא פעם בשוק בקזבלנקה, משם המרחק קרוב מאוד לביתי. אני מגיע לשם עם תיירים ואנחנו שותים תה אצל הערבייה שגרה שם היום. בכל פעם זה מרגש אותי מחדש", הוא משחזר.

את חווית בר המצווה מסכם דודו בן דוד: "זו הייתה חוויה של פעם בחיים. אומרים שמוטב מאוחר מאשר אף פעם וזה בעצם כל הסיפור".

עם ספר תורה בכותל (צילום עצמי)
עם ספר תורה בכותל (צילום עצמי)

אהבתם את הכתבה? הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובעמוד הפייסבוק שלנו ידיעות הגליל ידיעון עפולה

כבר הורדתם את האפליקציה של ידיעות הגליל וידיעון עפולה? האפליקציה החדשה שלנו עכשיו זמינה להורדה בחינם!

אנדרואיד: לחצו כאן!

אפל: לחצו כאן!

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות