fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה עושה מנהל תיק השקעות ואיך לבחור אותו?

למנהלי תיקי השקעות יש אחריות עצומה – הם מנהלים כספים של אחרים ולוקחים אחריות על הפסדים כמו על רווחים. כך נבחר מנהל השקעות איכותי
צילום: Shutterstock

כל מכשיר חיסכון המבוסס על תשואות בשוק ההון מעסיק מאחורי הקלעים מנהלי השקעות, ועל עבודתם נגבה התשלום שמוכר לנו כדמי ניהול. בתי השקעות מובילים משקיעים מאמצים רבים בבחירה של מנהלי השקעות מוצלחים. מדוע? מכיוון שמנהלי ההשקעות הם אלה שלוקחים את ההחלטות הרות הגורל עם כספי החוסכים או המשקיעים וההחלטות שלהם משפיעות באופן ישיר על שורת הרווח (או ההפסד). לכן הזהות שלהם, הניסיון והיכולת שלהם להסתגל לתנאים משתנים בשוק הון דינמי הם קריטיים.

מה זה למעשה ניהול תיק השקעות ומה כולל התפקיד?

מנהל תיק השקעות פרטי או מנהל תיק השקעות בבית השקעות, עוסק בניהול נכסים הוניים של לקוחות. בהתאם לאסטרטגיית השקעה, מסלול סיכון נבחר ומדיניות של הגוף שבו הוא עובד, מנהל ההשקעות קונה ומוכר מניות, איגרות חוב, מטבעות וניירות ערך אחרים. הניירות האלה מרכיבים את תיק ההשקעות, ומטרת המכירה והקנייה של אותם הנכסים היא הנבת תשואה עבור המשקיעים, בהתאם לאופי ההשקעה שעליו הסכימו הצדדים.

פעולות המכירה והקנייה הן התוצר הסופי של תהליך עומק שאותו מבצעים מנהלי השקעות לטובת לקוחותיהם. המודל כולו בנוי על העברת ההחלטות בנוגע לתיק מהלקוח למנהל, כך שהלקוח סומך על המנהל לעשות את הטוב ביותר עם הכסף שלו. לכן מנהלי השקעות עוסקים במחקר שוק, מעקב אחר מגמות צרכנות ותעשייה גלובליות, ניתוח טכני של ביצועי מניות, מעקב אחר שווקים מעבר לים ועוד. ובצד השני, תפקיד מנהל ההשקעות כולל יחס אישי ללקוח, מתן מענה לצרכים ומטרות והבנת ההתנהלות הפיננסית ההוליסטית של הלקוח ושילוב של תיק ההשקעות בה.

צילום: Shutterstock

איך מתבצעת העבודה מול מנהל תיק השקעות?

בתחילת הדרך, מנהל ההשקעות צריך להבין מהלקוח מה המטרה שלו בפתיחת התיק או בהעברתו לניהול חדש. המנהל יגדיר את רמת הסיכון המתאימה ללקוח, לפי צרכיו: אם המטרה היא חיסכון סולידי לטווח ארוך, ייתכן ותיבחר אסטרטגיה של סיכון נמוך; ואם מדובר בסכומים שהלקוח מוכן לסכן לטובת הפוטנציאל לתשואות עדיפות, המנהל כנראה יכוון למסלול בסיכון גבוה יותר.

מנהל ההשקעות מקבל גישה לחשבון ההשקעות של הלקוח (בין אם מדובר בחשבון בנק ייעודי, ובין אם מדובר בחשבון בבית ההשקעות). משם הוא עושה שימוש בכספים הזמינים לו כדי לבצע את הפעולות בתיק.

מה ההבדל בין יועץ השקעות למנהל השקעות?

שני התפקידים נשמעים דומה ולכן גורמים לא מעט בלבול בקרב אנשים, אך הם שונים מאד בתכלית. יועץ השקעות, מעצם תפקידו, הינו יועץ בלבד. הלקוח הוא זה שיצטרך בסופו של דבר לקחת את ההחלטות בתיק. מנהל ההשקעות, לעומת זאת, "מקבל את המפתחות" לניהול התיק, ולאחר תיאום ציפיות ובחירת מסלולי השקעה, הוא רשאי לבצע רכישות ומכירות של ניירות ערך לפי ראות עיניו עם כספי המשקיע. בהתאם, גם האחריות שמוטלת על מנהל ההשקעות היא נרחבת יותר. מסיבה זו, מנהלי השקעות נמדדים בקפדנות ביחס לביצועי העבר שלהם – מה שמדרבן אותם להשיג את התוצאות הטובות ביותר למשקיעים.

צילום: Shutterstock

איך בוחרים מנהל תיק השקעות?

ניסיון – עבור מנהל תיק השקעות לימודים זה חשוב, נחישות זה חשוב, השכלה מתאימה זה חשוב ורצון להצליח זה מאוד חשוב. אבל כמו בחיים, גם בניהול השקעות אחד הדברים שמבדילים את הגדולים מהקטנים זה ניסיון. אין תחליף לשנים של פעילות בשוק ההון והיכרות קרובה עם המערכת. שוק ההון משתנה באופן בלתי פוסק, ולכן שנה או שנתיים לא יספיקו – מנהל בעל ניסיון אמיתי הוא מי שראה כבר כמה שווקים שוריים וכמה שווקים דוביים בימיו.

מקצועיות – מומחה השקעות אמיתי יכול להפעיל את ארגז הכלים המקצועי שלו במגוון תנאים. מנהל ההשקעות צריך לדעת כיצד להתמודד עם אירועים בלתי מתוכננים, ולנתח את השוק שבו הוא פועל ושאליו מופנים כספי הלקוחות בזמן אמת. רמת המקצוענות של מנהל השקעות אינה נמדדת בימי שגרה, אלא ברגעים שבהם יש צורך להגן על התיק מפני נפילות, או לנצל הזדמנויות שחומקות מעיני המתחרים והמשקיעים האחרים.

שירותיות – מעבר להיותו של מנהל ההשקעות איש מקצוע חסר פשרות שמחפש תמיד את ההזדמנות הבאה, הצד השני של התפקיד שלו הוא הרבה יותר אנושי ואישי. מנהל ההשקעות מחויב בסופו של היום ללקוח, והלקוח לא זקוק רק לתשואות. יחס אישי, זמינות, תודעת שירות גבוהה ורצון להבין את הלקוח ולסייע לו להבין את ניהול התיק שלו – הם קריטיים עבור מנהל השקעות טוב.

עלויות – העלות של השירות של מנהל ההשקעות, צריכה להימדד אל מול שלושת הסעיפים למעלה. כלומר, לא מספיק לחפש את מנהל ההשקעות שגובה את דמי הניהול הנמוכים ביותר. במקום זאת, צריך להשוות את מחיר השירות אל מול רמת הניסיון, המקצועיות והשירות של מנהל ההשקעות.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות