fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כל מה שצריך לדעת על כיפה

כיפה | צילום: FREEPIK 

כיפה היא דבר שלא מעט יהודים חובשים על הראש. היא מלווה את האדם לכל מקום שהולך, היא שומרת עליו והיא מציינת את העובדה שמדובר על אדם מאמין וירא שמיים. ניתן להדק את הכיפה לראש באמצעות סיכה או שישנן כיפות גדולות שניתן לחבוש אותן על הראש בצורה נוחה ללא סיכה. גם אנשים שאינם חושבים כיפה באופן קבע ביומיום שלהם, מכבדים מעמדים מסוימים וחובשם אותה לבית הכנסה, לטקסים יהודיים שונים ועוד. אין ספק כי כיפה מהווה דבר משמעותי ביותר לצורך שמירה על אורח חיים יהודי ועל כן, חשוב מאוד להבין מהי בעצם הכיפה וכיצד בוחרים אותה.

סוגי כיפות

ניתן למצוא כיום מגוון סוגי כיפות שונות במגוון חנויות. גם במשכן התכלת תמצאו לא מעט כיפות אשר מהן תוכלו לרכוש את הכיפה המדויקת ביותר עבורכם. חשוב מאוד לדעת כי בישראל לא פעם הכיפה רומזת על הזרם שאליו האדם משתייך. הנה כמה דוגמאות לזרמים הבולטים: כיפה שחורה מבד לרוב תאפיין את הזרם החרדי, כיפה שחורה סגורה לרוב תהיה על הראש של דתיים לאומיים הדוקים אשר קרויים גם חרדלים. כיפה סרוגה גדולה ולבנה לרוב תאפיין את חסידי ברסלב, כיפה אשר עשויה מקטיפה ויש בה עיטורים שונים מזהב וכסף לרוב תהיה מקובלת בקרב עדות המזרח, כיפה סרוגה בצבעים שונים תהיה על הראש של דתיים לאומיים, כיפה העשויה מבת סאטן לבן לרוב תעטר את ראשם של שומרי המסורת שאינם נוהגים לחבוש כיפה ביומיום שלהם אך מכבדים טקסים דתיים, כאשר הם מגיעים לבית הכנסת ועוד. ניתן למצוא גם כיפה בוכרית או כיפה סרוגה גדולה אשר ניתן למצוא בעיקר על הראש של ילדים קטנים שכן, קל ונוח יותר לשים את הכיפה המדוברת.

למה חובשים כיפה?

ראשית כל, חשוב מאוד לדעת כי בהתאם להלכה על הכיפה לכסות את מרבית הראש כך שמכל צד שלא מסתכלים על האדם ניתן לראות את הכיפה שלו. מרבית הכיפות שניתן למצוא כיום ינועו בין גודל בינוני לגדול, אך אין ספק שניתן למצוא כיום גם כיפות קטנות. ישנם לא מעט מקומות שבהם מתאפשרת קניית כיפות מכל הסוגים וכל שנותר לכם לעשות זה למצוא את המקום הנכון ביותר עבורכם. אם אתם תוהים למה בכלל חובשים כיפה, חשוב שתדעו שהשולחן ערוך קובע כי חייב לחבוש כיפה ואין ללכת בלעדיה אפילו 2 מטר. יחד עם זאת, לא מדובר על מצווה מהתורה והמקור שלה מצוי דווקא בגמרא. במסכת קידושין מסופר על רב הונא אשר לא היה מסוכל ללכת אפילו ארבע אמות ללא כיפה וזאת בשל השכינה השורה מעליו. בימים עברו היו נוהגים לחבוש כיפה רק אשר הזכירו את שם שמיים, אך כיום המנהג המדובר נפוץ מאוד והכיפה הפכה סמל ליראת שמיים.

האם ניתן להוריד את הכיפה?

בהתאם להלכה היהודית ישנם מקרים שבהם ניתן להוריד את הכיפה: אם יהודי מצוי במדינה אנטישמית הרי שהוא יכול לחבוש כובע במקום כיפה שכן חבישת כיפה במקומות הללו יכולה להעמיד אותו בסכנה, גם במקרה שבו אדם נדרש לחבוש כובע בשל בטיחות כגון: במפעל שבו הוא עובד הרי שהוא יכול להסיר את הכיפה ולחבוש במקומה כובע. יחד עם זאת חשוב מאוד לזכור כי מדובר על מקרים זמניים שבהם ניתן להוריד את הכיפה ובהזדמנות הראשונה לחבוש אותה בחזרה. חשוב לדעת תכי הורים רבים מתחילים לחנך את הילדים שלהם לכיפה כבר מגיל 3, לאחר החאלקה. כמובן שבמקרה הזה כדאי מאוד לרכוש עבור הילד כיפה שתהיה נוחה לו והוא ישמח לחבוש על ראשו.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות