fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הידעתם שרב חב"ד ועמותות תורניות מלמדים מסורת ויהדות בגני ילדים ובתי ספר ממלכתיים בנתניה?

החלטה להכניס אותם לבתי הספר היא של המנהל/ת. נציגי ההורים צריכים להיות מיודעים לאופי הפעילות המוצעת וזכותם של ההורים לסרב לפעילות.
בית כנסת צילום רותי ברמן

רב חב"ד ובנות שרות לאומי מלמדות מסורת ויהדות בגני ילדים ובתי ספר בנתניה. הידעתם? גם באגף החינוך שאיננו כפוף למשרד החינוך לא יודעים בדיוק אילו עמותות תורניות נכנסות ללמד בבתי הספר הממלכתיים ומה הם מלמדים. כך עולה מדברים שאמרה מנהלת אגף החינוך טובה דולב בראיון ברדיו האזורי. דולב נשאלה על הדתה בבתי הספר בעיר, נושא המטריד משפחות חילוניות ברחבי העיר הכרוך בכניסתם של עמותת תורניות ואנשי חב"ד לכיתות בבתי ספר ולגנים חילוניים ללמד זהות יהודית ומסורת. נטען שהם מלמדים שם מעת לעת שלא לפי תכנית משרד החינוך ולא לפי הנהלים וללא הסכמת ההורים. "הדתה בבתי הספר החילוניים" זועקים ההורים.

ההדתה הזאת לא חדשה ולא התחילה השנה. היא פועלת בנתניה בתמיכת משרד החינוך והדרג הפוליטי בעיריה וגם לשם צריכות להגיע טענות ההורים. מי שאמון על התכנים בלימודים זה משרד החינוך.

"יש כאן עצימת עין והסכמה עם הצד הפוליטי בעירייה ובמדינה. משרד החינוך שולח זרועות שלא לפי הכתוב מן הדלת האחורית". אומרת אם מודאגת. זה לא רק אנשי חב"ד שנכנסים בהסכמת המנהלים לבתי הספר. התנגדות נחרצת לפעילות של בנות שרות לאומי באמצעות עמותת תכלת בגני ילדים ממלכתיים נשמעה כבר לפני שנה  במספר גנים בדרום העיר. מדובר בבנות הפועלות דרך מרכז תכלת לזהות יהודית המופעל בנתניה על ידי הגרעין התורני 'אורות' במטרה להנגיש תכנים של יהדות בבתי ספר ממלכתיים בעיר. המרכז עובד עם עשרה בתי ספר ו-50 גני ילדים בעיר וזוכה לתמיכת העירייה ומשרד החינוך.

"אני ממש נעלבתי בשביל כל אותם מורים לספרות, תנך, שפה וכו' שהעובדה שהם כמורים הכי מתאימים ללמד את הילדים מסורת יהודית כמו שהיה כל השנים, אבל מי שחושב שנערה דתיה חסרת השכלה גבוהה או רב חב"דניק יודעים יותר טוב מהם מסתיר כוונותיו" אומר אב לשלושה מרמת פולג.

"הבן שלי בן חמש המתחנך בחטיבה הצעירה בבית הספר ממלכתי ברמת פולג חזר הביתה וסיפר לי שלימדו אותם בגן שאם הילדים יתפללו לגשם חזק וישירו חזק יגיע הגשם. זה הזוי כי צריך להסביר לילדים מה יוצר גשם ומתי הוא יורד. מפתיע אותי שהצוות הפדגוגי וההנהלה של בית הספר מאפשרים לבנות שירות להיכנס לבית ספר ולהעביר כל תוכן שירצו. איפה אנשי החינוך? לנו כהורים הזכות לדרוש שיספקו לילדים שלנו תכנים ראויים ולא הדתה" אומרת אמא מרמת פולג. "אני לא יכולה להיות נוכחת בשעורים ולבדוק מה ואיך מלמדים את הילדים, גם לא נמסרה לי תכנית לימודים של בנות השרות הלאומי על ידי הגן. אני רוצה שבנות השרות הלאומי ייצאו מהגן. אני שלחתי את ילדי לגן חילוני ותכנית העבודה של הגננות מקובלת ומספיקה ולא צריך להוסיף עליה זהות יהודית. הילדים מקבלים את השבת, אופים חלות, לומדים סיפורי תורה וזה בסדר".

אף אחד לא מסתיר את פעילותן של העמותות התורניות בבתי הספר הממלכתיים. באתרים שלהם הם מכריזים בריש גלי מה הכוונות שלהם. באתר של מרכז תכלת כתוב: "מרכז תכלת הינו מרכז מיסודו של הגרעין החינוכי בנתניה. פעילות המרכז מתרכזת באוכלוסיה הנקראת חילונית. תפקיד הבנות, בלווי המנחה והמנהלת, לבנות פעילויות תוכן ברמה גבוהה ומעניינת: משחקים, הצגות, תפאורה, יצירה, נגינה, אפיית חלות כך שלבם של הילדים והמורים יתחבר לחומר המועבר באהבה. קהל היעד הוא גנים, א-ו ממלכתי בכל שכבות האוכלוסיה". כמו תכלת פועלות בנתניה עוד עמותות כמו עמינדב, אורות ועוד והן נעזרות בבנות שרות הנכנסות למוסדות החינוך הממלכתיים בנתניה.

בעיריית נתניה הגיבו לפני שנתיים ואמרו שתכנית הלימודים של מרכז תכלת הינה תכנית הרשומה במאגר הפעילויות של משרד החינוך ומלווה על ידי נציג מטה של המשרד. "הפעילות הינה פעילות חוויתית להיכרות עם מורשת ישראלית ותרבות יהודית ישראלית. כלל הפעילויות מועברות בצורה מגוונת תוך שימוש במגוון אמצעי המחשה חווייתיים על ידי בנות שירות, שמקבלות הדרכה צמודה ואינטנסיבית ותוך כדי ביקורת ומעקב של צוות הגן שאכן התכנים המועברים הינם בהלימה לרוח הגן. במידה ויש התנגדות של מי מבאי הגן, הפעילות מופסקת באופן מיידי". הגיבו.

טובה דולב – צילום רן אליהו

טובה דולב בתגובה: "באגף החינוך לא ידענו מהן התוכניות הללו. הסתבר שמפקחת משרד החינוך אישרה ואפילו לא דאגה ליידע את מנהלת האגף. זה בהחלט לא נורא ללמוד קצת מסורת יהודית.  לא תמכתי בשום עמותה. טענתי שאני לא יודעת על עמותות שנכנסות ללא אישור. אני פתוחה וקשובה לכל האוכלוסיות וזכותם של התושבים לדרוש מסגרות חינוך המתאימות לאורח החיים שלהם. אתחיל מזה שיש לי הערכה ענקית למורים ולכל הצוותים החינוכיים בעיר הזוכים לאמון, תמיכה, אוזן קשבת וגם יכולים להעיד על כך. מנהלי בתי הספר כפופים למשרד החינוך. אני לא מכניסה שום תכנית בכח ולמנהלים אסור להכניס שום תכנית שהיא לא באישור משרד החינוך".

נשמע ממך שלמורים אין די כישורים ללמד מסורת ומצוות.

"לא התכוונתי וגם לא אמרתי שהמורים לא יודעים ללמד. הוצאתם את המשפט מההקשר שנאמר שיתכן שהמורים והמנהלים מעדיפים ובוחרים לשלב אנשים שיכינו את הילדים לקבלת ספר תורה בבית הכנסת, תקיעה בשופר וכל מה שקשור לחגי ישראל. לא נאמר שהם מלמדים במקומם ולא נאמר שהם טובים מהמורים. מנהל שלא מעוניין שתכנס עמותה/גוף כזה או אחר זכותו לעשות זאת. אני לא כופה שום תכנית. בלי אישור משרד החינוך שום תכנית לא יכולה להיכנס. ומי שצריך לבדוק את הנושא זו מפקחת בית הספר"

מה אגף החינוך מתכוון לעשות כדי למנוע דברים אלה?

"בקשנו ממפקחות גני הילדים ובתי הספר מיפוי לתכניות שהן הכניסו. נבחן שוב הכל מהתחלה. בכל אופן אין תכנית אשר לא מאושרת על ידי משרד החינוך".

מי צריך ליידע את ההורים על כניסת עמותות לבתי הספר?

"ללא אישור הפיקוח לא ניתן להכניס שום תכנית לבתי הספר. מי שצריך ליידע את ההורים זו מנהלת בית הספר".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ההחלטה אילו עמותות (שכמובן אושרו לפעילות על ידי משרד החינוך) יכנסו לבתי הספר ואילו לא הינה החלטה של מנהל בית הספר. נציגי ההורים צריכים להיות מיודעים לאופי הפעילות המוצעת על ידי העמותה וזכותם של ההורים לסרב לפעילות".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות