fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעין התכלת יוצאים למאבק במגדלים ובפקקים

פקחי עירייה הסתערו על עין התכלת ורשמו התראות. בעיר ימים כיסו את כל השכונה ואף דו"ח לא נרשם. התושבים זועמים
שלטים ברחוב הגפן. צילום פרטי

הרוח מצפון כבר נושבת. השבוע תלו תושבי עין התכלת על בתיהם שלטים כמחאה על תכניות הבניה של מגדלים בצפון העיר. תכניות בניה שיוסיפו לנתניה בצפון כ-5000 יחידות דיור כבר בהפקדה להתנגדויות.

אחד הדיירים התבקש על ידי פקח להסיר את השלט ומשלא עשה כן נקנס. "תושבי עין התכלת וצפון העיר חרדים לפגיעה באיכות החיים שלהם. לא רק לצפיפות ולתוספת עשרות אלפי נפשות אלא ובעיקר לתשתיות שיקרסו כמו למשל למערכת כבישים שלא תוכל לשאת את התנועה" אומרת תושבת השכונה שירה פוזנלי. ומוסיפה: ברמת פולג ועיר ימים תלו עשרות שלטים ואף אחד לא קיבל שם קנס. העיריה חכמה על חלשים. עם תושבי עיר ימים לא מתעסקים אבל עם תושבי עין התכלת כן.

התראה לקנס על תליית שלטים

בתגובה נמסר מעירית נתניה: "פקחי העירייה פועלים על פי חוקי העזר העירוניים. השלטים הונחו במרחב הציבורי ולכן הפעולה אסורה. התושב קיבל התראה טרם רישום הדו"ח, דבר שאינו מחויב בחוק ובוצע לפנים משורת הדין, כדי לתת אפשרות לפעול לתיקון הטעות".

שלטים ברחוב הגפן. צילום פרטי

 

על מה התושבים מוחים?

שירה פוזנלי: מדובר בתמ"ל 1010 עין התכלת ובתמ"ל 1071 חבצלת השרון. עין התכלת מאופיינת בשטחים פתוחים רבים, אך חלקם הגדול הולך להבנות הן כשטחים חומים והן למגדלי מגורים. לאחרונה אושרה תכנית נת 650 א, המצופפת את השכונה עם עוד כ- 500 יח"ד מבלי שנוסף סנטימטר אחד של שטח ירוק וגם לא ניתנה מחשבה לגבי תשתיות תחבורה".

אביחן לוי צילום פרטי

אביחן לוי אדריכל ומעצב תעשייתי מעין התכלת גר בה 35 שנים. לדבריו עין התכלת היא שכונה כפרית וותיקה אשר הייתה מוגדרת בעבר כמושב ובמשך הזמן סופחה לעיר. "הבעיות המרכזיות של השכונה ברמה התכנונית הן שהיא מאופיינת בצפיפות נמוכה וללא עירוב שימושים. מה שגורם לכך שמרבית התושבים גרים בה, אך עובדים  ומנהלים את חייהם בחוץ ולכן כל דבר מצריך נסיעה ברכב. עם השנים, נוספו לעין התכלת ולמושבים בסביבה  יחידות דיור רבות, אשר מעמיסות על תשתית הכבישים הקיימת והעומס באזור גורם לבעיות בטיחות בדרכים".

לפני שלוש שנים נסגר כביש חבצלת המקשר בין עין התכלת למחלף חבצלת. בעבר היה ניתן לנסוע צפונה ודרומה בקלות והיום נדרש לעשות עיקופים רבים דרך רחובות העיר על מנת להתחבר לכביש הראשי. התושבים זועמים על כך עד לרגע זה.

אביחן: "שתי תכניות הבניה בצפון מציעות בינוי של מגדלים. לתכניות אלו צדדים חיוביים אך גם שליליים ואף מסוכנים. בצד החיובי, התכניות יספקו תעסוקה והיצע דירות רחב באזור אטרקטיבי ליד הים. השלילי בתכניות הוא סגנון הבינוי במגדלים המייצר תלות ברכב פרטי היות ומייצר ריכוזיות גבוהה ונקודתית".

עיר הימים מצפון. הדמיה רני אלוש

מהנדסי התנועה שייעצו לתכנית טוענים כי מערכת הכבישים הקיימת לא תהיה מסוגלת לשאת את התנועה העתידית על פי התכנון ואף יוצרו בעיות בטיחות רבות.

"מעבר לכך יש את עניין איכות החיים הכפרית באזור והתושבים אשר נולדו או בחרו בו למגורים ביקשו למעשה להתרחק מהעיר, ומתחושת העומס ע"מ לחיות בשקט ובאווירה כפרית. מה שמסמן כי מלבד קהל היעד הרוכש דירות במגדלים ישנו קהל יעד גדול שהיה מעוניין לחיות בבינוי נמוך, ובתחושת המרחב".

לדעתי ברמת התכנון בעיר יש לאפשר לאנשים לחיות את מקום מגוריהם  וללכת ברגל לכל צורך: בילוי, לימודים עבודה ועוד, ולשאוף לצמצם טווחים, במקום לנסות להרחיב כל הזמן את התשתית. יש ליצור סדר חדש, ולשאוף אף לבטל את אזורי התעסוקה השונים ולהעביר את הפעילות לשכונות המחייה. לדעתי יש להימנע לחלוטין מבנייה לגובה, היות והיא מייצרת מרחקים גדולים ושוממים בין מבנים, ולכן מחלישה את הרחוב ובהתאם מחייבת ברכב ואף יוצרת עומסים נקודתיים על התשתית".

עין התכלת הוזנחה עשרות שנים על ידי הרשויות, ללא כל התייחסות לציבור מבחינת תחבורה פנאי בנייני ציבור ותשתיות. בשכונה אין מתנ"ס, רחוב השקד הפך לאתר פסולת וגם אסבסט. גם חוף הים הוזנח מאז ומעולם יש בחוף מבנים ללא היתר והמצוק מעולם לא יוצב.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות