fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אלומות יפתח: יהיה בית ספר דמוקרטי

בית הספר אלומות שסכנת סגירה ריחפה עליו ייפתח בשנת הלימודים הקרובה כבית ספר דמוקרטי הראשון בנתניה.
אלומות צילום ברמן
אלומות צילום ברמן

בביום שני 1.7.19 ייערך בשעה 18:00 במינהל חינוך וחברה ברחוב טשרניחובסקי ערב חשיפה למתעניינים. מאגף החינוך נמסר שבית הספר יפעל מגן חובה עד יב' כבית ספר צומח, עיקרון הבחירה הוא העקרון המוביל בו כאשר כל תלמיד בוחר מה ללמוד וכיצד. לכל תלמיד יהיה חונך אישי, הלמידה היא מבוססת דיאלוג מתמשך של המורה עם התלמיד והוריו. את הרעיון לאמץ את השיטה הדמוקרטית של ד"ר הכט יזמה ראש מנהל חינוך טובה דולב: "אנחנו למעשה מכינים את התלמידים לקראת חיים בתרבות דמוקרטית"

בית הספר פועל כמיקרו קוסמוס של מדינה דמוקרטית וכולל את שלושת הרשויות הדמוקרטיות:

הרשות המחוקקת – כל תהליך קבלת ההחלטות בבית הספר משתף את כלל הקהילה (תלמידים, צוות בית הספר ובחלק מבתי הספר גם את הורי התלמידים).

הרשות המבצעת – החלטות הפרלמנט מבוצעות ע"י צוותי-ביצוע בהם חברים תלמידים, צוות וחברי קהילה.

הרשות השופטת – מחלוקות בבית הספר נפתרות ע"י ועדות גישור ושיפוט, שמופעלות ע"י תלמידים, צוות וחברי קהילה.

לדברי יעקב הכט, העומד בראש ארגון "ערי חינוך", מי שהקים את בית הספר הדמוקרטי הראשון בחדרה ומלווה את הקמתו של בית הספר הדמוקרטי בנתניה, הילדים בבית הספר נעים במרחב ובזמן, בכל הגילאים, ובונים תכנית לימודים אישית מתוך מערכת מגוונת ומרתקת של נושאים.

הבחירה תיעשה בכלים דמוקרטיים כמו הפרלמנט (המורכב מהורים מורים וילדים, כאשר לכל אחד יש קול אחד) הועדות השונות, ההערכה הדיאלוגית, החונכות האישית ומעל הכל, המפגש הבלתי אמצעי של תלמידים ומורים.

הכט: "השאלה המרכזית שבה עוסק החינוך הדמוקרטי היא: כיצד להכין את התלמיד לקראת חיים בחברה דמוקרטית, כאשר ההנחה המרכזית היא כי יש לילד בן 4 יכולת לחוש כי מתייחסים אליו בכבוד ובהערכה, וכאשר ילד גדל בסביבה כזו, המטרה המרכזית מושגת – התהוותו של אזרח מעורב ופעיל בחברה דמוקרטית".

ראש העיריה מרים פיירברג איכר: "במסגרת המהפכה שאנחנו עורכים בעיר נתניה בתחום החינוך והרצון שלנו לייחד כל בית ספר ולאפשר לו להתמקד בנושא מסויים במיוחד, החלטנו להפוך את בית הספר אלומות לבית ספר דמוקרטי. זה בעצם יהיה בית הספר הדמוקרטי הראשון בנתניה מגן חובה עד יב' כשאנו מתכוונים לאפשר לכל תלמיד ותלמידה למצות את הפוטנציאל שלהם בתוך המסגרת הזו עד תום. בתי ספר כאלה קיימים בערים אחרות, מאוד מוצלחים ואני בטוחה שגם בנתניה בית הספר הזה יהיה אחד המובילים מקרב בתי הספר הדמוקרטים במדינה. אני מבקשת לאחל לתלמידים שלנו הרבה הצלחה."

טובה דולב, ראש מינהל חינוך וחברה הסבירה את התפישה שעומדת מאחורי הקמת בית הספר: "הדרך הטובה  ביותר לחנך היא לחיות בפועל את הערכים ואת הסביבה החינוכית אותם רוצים לקדם.  החינוך הדמוקרטי הוא בדיוק כזה! אנחנו למעשה מכינים את התלמידים לקראת חיים בתרבות דמוקרטית. בית הספר יאפשר לכל תלמיד לברר ולזהות את מטרותיו האישיות והחברתיות ולכוון את חייו בהתאם למטרות אלו."

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות