fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זה לא צעצוע, זה כטמ"ם

סג"ם ר' מזכרון יעקב מסיים השבוע קורס מפעילי כטמ"ם של חיל האוויר. הוא מספר על התחום הייחודי
סג"ם ר' עם הכטמ"ם (צילום: דובר צה"ל)

השבוע מסתיים קורס מפעיל כטמ"ם ה-33. הכטמ"ם, כלי טייס מאויש מרחוק, הוא כלי לא מוכר יחסית לציבור, אך הוא לוקח תפקיד מרכזי בהגנת שמי המדינה. מפעיל הכטמ"ם אחראי על הפעלת מערכות הכטמ"ם, שיקולי דעת במצבים מבצעיים, ליווי וסיוע לכוחות קרקעיים מהאוויר, כיוון מסוקים ומטוסים למטרה, איסוף מידע מודיעיני והעברת חוזי בזמן אמת מכל הגזרות. בכל תרגיל ומבצע כטמ"ם נמצא בשמיים, ובזכותו יש לחיל האוויר ולצה"ל בכלל עליונות אווירית.

בין מסיימי הקורס סג"ם ר', המתגורר בזכרון יעקב. הוא נולד בגרמניה, חזר לישראל עד לכיתה א' וטס פעם נוספת להמבורג, גרמניה, עד כיתה ט' במסגרת שליחות של אביו, חובל בשליחות צוללות בחיל הים. ר' למד בתיכון בזיכרון יעקב והרחיב מגמות ביולוגיה וביוטכנולוגיה. בזמנו הפנוי הוא אוהב לעסוק בספורט: כדורגל, כדורסל, שחייה וריצה. מכיתה י' עד כיתה י"ב התנדב במד"א ובתנועת הנוער "מכבי צעיר", וכמלש"ב רצה להיות בשייטת כמו אביו. יש לו שלושה אחים, כאשר הוא האח האמצעי. אביו, איל, לשעבר סא"ל מפקד צוות אחזקה בצוללות וכיום עצמאי, עובד עם אלביט בשיתוף פעולה עם צה"ל. אימו, דגנית, מורה לאסטרטגיות למידה. אחיו פלג, קצין בחיל העמק ואחיו השני, ניתאי, תלמיד בתיכון.

כשקיבל מיון לגיבוש טיס, החליט לצאת אליו, אך לאחר שהפסיק את השתתפותו בקורס טיס, רצה להגיע לקורס מפעילי כטמ"ם כדי להגיע למקום משפיע ומעניין. "רוב האנשים לא יודעים הרבה על תפקיד מפעיל הכטמ"ם מכיוון שהוא מסווג, ולכן לא מבינים לעומק את מהותו. אין פעילות בחיל האוויר בלי מערך הכטמ"ם והמפעילים מאוד מעורבים בכל פעילות חיל האוויר, ולא קורה שום דבר בלעדי כטמ"ם בשמיים. אנחנו מתעסקים בפעילות מבצעית מסביב לשעון".

נשמע מאוד רציני. ועדיין יש אנשים שכשהם שומעים על הכטמ"ם, הם מדמיינים לעצמם אוטומטית רחפן קטן או דאון משחק שמופעל בשלט. –"כן, בציבור לא מודעים לכלי הזה. אבל הקורס הוא לא חדש. כדי להגיע לקורס צריך להיות שנה בטיס או להיות קצין מצטיין בחיל אוויר, והכלי רחוק מלהיות משחק ילדים. זה כלי טיס לכל דבר, שעושה את כל המשימות של חיל האוויר. אני מפעיל אותו מרחוק, אני רואה מה הוא עושה והוא עושה את מה שאני אומר לו לעשות. האתגר הקשה הוא להבין את המטוס כשאנחנו על הקרקע ולא נמצאים שם איתו באוויר. צריך לדעת איך הוא יתנהג. צריך ללמוד עליו כמה שיותר".

החל מהשבוע, ר' ישרת עוד חמש שנים בצבא. לטקס יבואו איתו  בני המשפחה. והכטמ"ם, איזה עתיד מזהיר צפוי לו אחרי הצבא? "כרגע הכטמ"ם לא נכנס לשימוש אזרחי, אבל יש מדינות שכבר חושבות להשתמש בו בעתיד ככלי טיס של מטענים", מספר ר'.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות