fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רונן מרדכי גרין – האם שווה להשקיע בנכס בתחום משרדים וחללי עבודה משותפים?

תחומים רבים בנדל"ן המסחרי צריכים לחשב מסלול חדש כדי להתאים את עצמנו למצב המשק לאחר הקורונה ועד לחזרה לשגרה בשנים הקרובות. על פי רונן מרדכי גרין אחד מהתחומים הבולטים שנפגע בצורה קשה בשנת 2020 הוא תחום המשרדים וחללי עבודה משותפים. כל הפרטים כאן!
רונן מרדכי גרין (צילום: יח"צ)
רונן מרדכי גרין (צילום: יח"צ)

היזם הישראלי רונן מרדכי גרין: "העלייה הפתאומית של האנשים שעובדים מהבית עקב הקורונה פגעה באופן קשה בנדל"ן המסחרי בתחום של השכרת משרדים וחללי עבודה משותפים. פתאום אנשים רואים שזה לא כזה נורא לעבוד מהבית וחברות ענק שחררו עובדים לעבודה מהבית והן רואות שזה אפשרי לשלוט על עובדים בשלט רחוק. ככה הם חוסכים כסף בשכירות ואחזקת נכסים. אבל זה לא יעבוד בכל מצב כי לעבודה מהבית חסרונות רבים". 

נדל"ן מסחרי בתקופת הקורונה

אם נשים לרגע את העסקים המרווחים מתקופת הקורונה והזדמנויות ההשקעה השונות, אחד תחומי הנדל"ן המסחרי שנפגע בצורה קשה בתקופת הקורונה הוא המשרדים וחללי עבודה משותפים.
בזמן שתנופת הבנייה וההיצע של המשרדים גדל, הקורונה הורידה באופן משמעותי את הביקוש למשרדים וכן הובילה עסקים רבים להוביל לעבודה מהבית במתכונת זמנית לטווח זמנים בלתי ברור.
אם אתם בעלי נכסי נדל"ן מסחרי בתחום המשרדים וחללי העבודה המשותפים, סביר מאוד שנאלצתם להוריד את מחירי השכירות באופן משמעותי וגם בערי המטרופולין.

הדשא של הדוד סם לא ירוק יותר מישראל, תחזית מאקרו של S&P Global Ratings מציגה צפי שלילי בארה"ב עם ירידה של כ – 4% בתוצר האמריקאי בשנת 2020, אך עם התאוששות כמעט זהה לשנת 2021.
ההשלכות של מגפת הקורונה בארה"ב פגעו בכל תחומי הנדל"ן, הנדל"ן המסחרי נפגע בצורה בולטת מול שאר התחומים כאשר קניונים ומרכזי מסחר הדרושים התקהלות נפגעו בצורה הקשה ביותר.
תחום המשרדים נפגע ברמת הביקושים אך במסגרת גביית השכירות נמצא כי מעל 95% מדמי השכירות נגבו.

רונן מרדכי גרין: "בחנו את ההשקעה במשרדים לפי הלונג ראן"

יזם הנדל"ן המסחרי, רונן מרדכי גרין, מחלק את הראייה על המשרדים לטווח הקצר והארוך: "אם נסתכל על השורט ראן, לתקופה הקרובה העלות על כל מ"ר של נדל"ן מסחרי בקרב המשרדים צפויה לרדת וכך גם מחירי השכירויות, מלבד חברות המשרדים וחללי העבודה המשותפים הגדולות, חלק לא קטן מבעלי המשרדים כולל בתוכו משקיעים קטנים ולחוצים פיננסית יותר שמושכים מטה את מחירי השכירויות ובכך גם עלות נכס הנדל"ן נפגעת.
בלונג ראן ובהתאם למבנה המורכב של הנדל"ן המסחרי, המשרדים צפויים להתאים את עצמם מחדש, מרכז ישראל, במיוחד ת"א וערי הייטק נוספות בעולם יחזרו לעבוד בעבודה משרדית באחוז גבוה ובמחירי נדל"ן מסחרי גבוהים בגידול אוכלוסייה מתמיד".

רונן מרדכי גרין, יזם נדל"ן מסחרי-תיירותי (יח"צ)
רונן מרדכי גרין, יזם נדל"ן מסחרי-תיירותי (צילום: יח"צ)

לגבי חללי העבודה המשותפים, הדעות על כך חלוקות, חברות רבות שפותחות חללי עבודה משותפים ברחבי ישראל והעולם לא צפויות להתעלם מהירידה בביקושים ובדומה לשנים האחרונות עתידות להתאים את עצמן לתקופה שלאחר הקורונה.
מלבד הביקורות הרבות על הפיתויים וניסיון העיצוב המודרני שיחפה על שעות העבודה הרבות בחללי העבודה המשותפים, חלל עבודה משותף נכנס גם הוא תחת הגדרת משרדים וכל עוד חברות יישארו במתכונת של עבודה מהבית כך גם חללי העבודה המשותפים צפויים להיפגע – שיווק וניהול אסטרטגי וחכם של המשרדים שבבעלותכם יעלה את רמת הביקושים, גם בתקופה מאתגרת.

רונן מרדכי גרין על יתרונות וחסרונות בעבודה מהבית

מגפת הקורונה הגיעה לעולם בגלים ודרשה כמעט מכל מדינה להוראות על סגרים, עובדים רבים שלא הוצאו לחל"ת הועברו לעבודה מהבית כדי שמקום העבודה שלהם ישמור על הנחיות הקורונה.
לעבודה מבית מספר יתרונות שלרוב נמצאים בצד העובד ופחות מצד המעסיק, עבודה מהבית מאפשרת לעובד לנהל את הזמנים שלו בעצמו או לעמוד במשימות תחת קורת גג ביתו.
עובד העובד מהבית לא נדרש למצוא זמן לסידורים, עובדים המקבלים שיחות מרחוק מבצעים מטלות ביתיות תוך כדי עבודה, עובדים מהבית לא נדרשים לעמוד בפקקים ואפילו לא ידרשו לאיפור או קוד לבוש מסוים.

רונן מרדכי גרין מכיר ביתרונות אך מדגיש גם את החסרונות: "יתרונות העבודה מהבית עבור העובד ברורות, לפעמים גם עבור המעסיק שיכול לאתר עובדים שהאפקטיביות שלהם לעבודה מהבית היא טובה יותר ואלו ינצלו פחות ימי חופשה עקב היכולות לעבוד מכל מקום בעולם. למרות זאת, לעבודה מהבית חסרונות רבים: קיימת ירידה במתן דין וחשבון של העובד אל עמיתיו לעבודה ואף למנהליו, תקלות טכניות רבות, בעיות סייבר בעבודה מהבית, קושי בקליטת עובדים חדשים, האטה משמעותית של החדשנות בתחומים רבים בחברה, עובדים רבים עלולים למצוא עצמם בודדים וחסרי כישורים חברתיים, מרבית המנהלים לא מוכשרים או מתאימים לניהול עבודה מרחוק ואף יותר מכך – עובדים רבים אינם מנהלים את זמן העבודה שלהם בצורה טובה כאשר הם עובדים מהבית".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות