fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפלה – טבעית או יזומה

הפלה היא דבר לא נעים, בין אם מדובר בתהליך שקרה באופן טבעי, או בפעילות יזומה. סוגים שונים של הפלות יכולים להתרחש בשלבים שונים של ההיריון. התסמינים והטיפולים יהיו תלויים בסוג ההפלה, והאם מדובר בתהליך מתוכנן מראש, או במצב שנוצר בתוך הגוף, וגרם ליציאת תוכן ההיריון, או להפסקת התפתחות העובר. 
צילום: Depositphotos

סוגי הפלות

כאמור, תהליך של הפלה נחלק לשני סוגים מרכזיים:

  1. הפלה טבעית, או ספונטנית, המתייחסת לאובדן הריון לפני 20 שבועות הריון. הפלה מסוג זה לרוב מתרחשת במהלך השליש הראשון, ויכולה לקרות גם במהלכו.

הפלה טבעית נחלקת גם היא לסוגים שונים:

  • הריון כימי. הפלה מוקדמת מאוד שיכולה להתרחש עוד לפני שאת יודעת שאת בהריון. מדובר ככל הנראה בתוצאה של הפרעות כרומוזומליות בביצית המופרית. במקרים רבים לא יהיו לכך סימנים, מלבד לדימום סביב מועד המחסור החודשי, אלא אם הוא מגיע באיחור של כמה ימים והדימום מעט יותר כבד.
  • הפלה נדחית/שהוחמצה. מתרחשת כאשר העובר מושרש, אך אינו מצליח להתפתח. במצב זה יכולים להמשיך תסמיני ההיריון, במידה והשליה עדיין משחררת הורמונים. ישנן נשים שעשויות לחוות הפרשות מהנרתיק והתכווצויות, אך ברוב המקרים אין תסמינים של הפלה. בגלל שלעתים השלייה עדיין ממשיכה לשחרר הורמונים, יש נשים שלא מרגישות שקיימת בעיה בהריון, ומגלות זאת רק בבדיקה אצל הגניקולוג.
  • הפלה מאיימת. מצב בו במהלך 20 השבועות הראשונים להריון מתחיל דימום מהנרתיק, המלווה בכאבים בגב התחתון והתכווצויות בבטן. כמחצית מההפלות המאוימות מסתיימות בלידת תינוק חי.
  • הפלה בלתי נמנעת. דימום נרתיקי חריג ובלתי מוסבר, המלווה בכאבי בטן, בשלבים הראשונים של ההיריון. במצב זה, לעומת הפלה מאיימת, ההתכווצויות בבטן חמורות יותר, ומלוות גם בהרחבה של צוואר הרחם – סימן לכך שהגוף נמצא בתהליך של הוצאת תוכן ההיריון.
  • הפלה לא שלמה. מצב בו חלק מהריון נפלט וחלק נשאר בתוך הגוף. הסימנים לכך הם דימום נרתיקי כבד, כאבי בטן עזים, וצוואר רחם פתוח.
  • הפלה מלאה. מצב בו כל תוכן ההיריון נפלט מחוץ לרחם, תהליך המלווה בדימום נרתיקי כבד, וכאבי בטן עזים שנרגעים במהירות.
  1. הפלה יזומה /מלאכותית היא הפסקת הריון מתוכננת. בארץ ניתן לבצעה ברוב המוסדות הפרטיים עד שבוע 12 להריון, ובבתי חולים ציבורים עד שבוע 23.6, כשלאחוריו, רק באמצעות אישור ועדה מיוחדת לכך. ארגון הבריאות העולמי WHO ומשרד הבריאות הישראלי, הוציאו כל אחד הנחיות והמלצות לגבי התהליך, שמחויב להיעשות בארץ על ידי רופא/ה מומחה/ית ובאישור ועדה להפסקת הריון.

ישנן שתי דרכים לבצע הפלה יזומה:

  • הפלה באמצעות כדורים. תהליך בן שני שלבים, במהלכו תוכן ההיריון יוצא מהגוף כתוצאה משימוש בכדורים. ניתן לביצוע עד 63 יום ממועד הווסת האחרונה.
  • הפלה כירורגית. הכוללת תהליך פולשני הידוע גם כגרידה.

 

בין אם מדובר בתהליך יזום או טבעי, פעמים רבות הוא מלווה באתגרים פיזיים, רגשיים ובריאותיים רבים, הדורשים ליווי, מעקב ומענה רפואי מקצועי.

שנה טובה ובריאות שלמה.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן – רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות