fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בדיקת בליעה לאבחון בעיות בליעה והתאמת טיפול – חשוב להכיר

בעיות והפרעות בבליעת מזון ונוזלים שכיחות לא מעט בקרב קשישים, בקרב מבוגרים לאחר אירוע מוחי ובקרב מבוגרים עם מחלות כרוניות דוגמת דמנציה או פרקינסון. בקרב בני הגיל השלישי מדובר במצב לא נדיר המאפיין כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה. בעיות בבליעה עלולות כמובן לשבש את איכות החיים בצורה ניכרת, ואף להביא לסיבוכים ובעיות נוספות. על מנת לאבחן בעיות אלו בצורה מדויקת, לזהות את הגורמים להן ולהציע טיפול אפקטיבי ומתאים, נדרשת בדיקת בליעה מקצועית.
בדיקת בליעה לאבחון בעיות בליעה והתאמת טיפול – חשוב להכיר | Restart Therapy אסתי נעים פלד - freepik

כיצד מבצעים בדיקת בליעה ומיהו איש המקצוע הרלבנטי לביצועה?

קיימים כמה סוגים שונים של בדיקות בליעה, לחלקם נגיע מיד. בדיקת בליעה בסיסית מבוצעת על ידי קלינאית תקשורת בעלת התמחות בתחום זה, בפרט קלינאית תקשורת למבוגרים (כאשר אכן מדובר במטופל מבוגר, מה שמאפיין את מרבית המקרים).

בדיקת בליעה קלינית המבוצעת על ידי קלינאית תקשורת מקצועית כוללת בדרך כלל שני שלבים עיקריים – בשלב הראשון מבוצעת הערכה כללית של תפקוד האזורים האחראים על הלעיסה והבליעה – שרירי הפה והלסת, שרירי פנים סמוכים, תנועתיות הלשון, מידת ואופן תפקוד השפתיים וכיוצ"ב. בשלב השני מבוצעת הערכה של מנגנון הבליעה – הנבדק מקבל כמויות קטנות של שתייה ומזון וצורך אותן בהתאם להנחיות של קלינאית התקשורת (באיזה קצב לאכול ולשתות, באיזו זווית להציב את הראש וכו'). הקלינאית תבדוק את תהליך הבליעה והמצב אחרי הבליעה – האם נותרו שאריות מזון בפה, האם המזון נצרך בצורה חלקה או שמה לווה בשיעול, כחכוח, שינוי בקול וכד'.

בהתאם לתוצאות בדיקת בליעה מסוג זה תוכל קלינאית התקשורת להמליץ על המשך טיפול, לתת הנחיות לבני המשפחה ו/או המטפלים באותו אדם וגם להפנות לבדיקת בליעה נוספת ומתקדמת יותר.

בדיקת FEES ובדיקות בליעה מתקדמות נוספות

במקרים רבים בהם קיים צורך בבדיקת בליעה מתקדמת יותר, תפנה קלינאית התקשורת למבוגרים את המטופל/ת לאחת מהבדיקות המתקדמות העיקריות המבוצעות בתחום זה.

סוג ראשון של בדיקה מתקדמת שכדאי להכיר בהקשר זה הוא בדיקת FEES – זו בדיקה אשר מתבצעת על ידי רופאת אא"ג אשר מתמחה בבליעה, הכוללת כמה שלבים שונים ומתחילה בבדיקת בליעה בסיסית מורחבת, מהסוג שתואר לעיל.

לאחר בדיקה זו מבוצעת בדיקה אנדוסקופית הכוללת החדרה של סיב אופטי דרך האף לצורך צילום של אזור הגרון וכל המתרחש בו לאורך תהליך הבליעה. אז מגיעים לבדיקת ה FEES עצמה, הכוללת ניטור צמוד באמצעות הסיב האופטי, בזמן שהמטופל מקבל מזונות מסוגים שונים לאכילה ובליעה. הניטור בוחן האם קיים מעבר של מזון אל קנה הנשימה ומאפיין בצורה מפורטת ומדויקת את בעיות הבליעה הספציפיות מהן סובל אותו מטופל.

לאחר ביצוע בדיקת FEES או בעיות בליעה מתקדמות נוספות דוגמת וידאופלואורוסקופיה ניתן לדעת טוב יותר מה בדיוק גורם לבעיות הבליעה ולהתאים טיפול אפקטיבי. טיפול זה עשוי לכלול תרגילים מסוימים לחיזוק השרירים באזור הפה והלסת, התאמה של סוגי ומרקמי מזון, שינוי בתנוחת הגוף בעת האכילה, העשרה קלורית של המזון ובמקרים מסוימים אף אמצעי הזנה חליפיים.

אצלנו בRestart Therapy ניתן להזמין קלינאית תקשורת למבוגרים אשר תגיע עד לבית ותבצע את בדיקת בליעה קלינית וגם לבצע בדיקת בליעה מתקדמת מסוגFEES , על ידי רופאת אא"ג וקלינאית תקשורת אשר מתלווה אליה. הבדיקה מתבצעת בסביבת המגורים המוכרת והנוחה, בה המטופל/ת מרגישים בנוח, ללא צורך בהמתנה ובאופן מיידי.

ניתן להתייעץ עם מטפל מוסמך בתחום על מנת להבין ולקבוע לאיזו בדיקת בליעה אתם או יקירכם זקוקים.

לקביעת בדיקת בליעה קלינית עם קלינאית תקשורת עד הבית, או בדיקת בליעה מתקדמת יותר המתבצעת על ידי רופא אא"ג יחד עם קלינאית תקשורת, ניתן להתקשר ל-Restart Therapy מערך שיקום פרטי בבית הלקוח, בטלפון שמספרו 077-9966400

ניתן גם להשאיר פרטים באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://www.restart-therapy.co.il/ ונציג מטעמינו יחזור אליכם בהקדם. אנחנו ב-Restart Therapy דואגים לשפר את השירותים שלנו וממשיכים להקל עליכם בהנגשת בדיקות וטיפולים שיקומיים עד הבית על ידי צוות מטפלים מסור ומקצועי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות