fbpx

הילד שהפך למאמן כדורגל לילדים במצבי סיכון

נתן לקאו (22) ממגדל העמק מעיד על עצמו שהיה ילד בעייתי והיפראקטיבי שלא הצליח ממש להתרכז בלימודים. בזכות תוכנית פותחים עתיד, הוא התמתן, התבגר והתנסה בכלים שהובילו אותו להיות כדורגלן בקבוצת הבוגרים של הפועל מגדל העמק ובמקביל לאמן קבוצות של בנים ובנות, שמוגדרים כילדים בעלי סיכון. "עבורי, זאת סגירת מעגל", הוא מסכם
מהווה השראה לדור הצעיר. נתן לקאו בפעולה צילום: אבי רביבו

תכירו את נתן לקאו (22) ממגדל העמק, שלפני חודש וקצת החל לאמן קבוצת כדורגל בנים וקבוצת כדורגל בנות במסגרת פרויקט "פותחים עתיד", תוכנית ליווי לילדים הנמצאים במצבים של סיכון.

לקאו החל לשחק כדורגל כבר בגיל 8 וכעת הוא מככב בקבוצת הבוגרים של הפועל מגדל העמק מליגה א'. במקביל להיותו שחקן הוא גם שאף להיות מאמן. "אני זוכר את עצמי כילד היפראקטיבי ובעייתי", מתוודה לקאו, "הייתי ילד שלא הייתה לו סבלנות לשבת וללמוד. הייתי שונה מילדים אחרים וקיבלתי הזדמנות להצטרף לתוכנית של פותחים עתיד בבית הספר בכיתה ג'. היו לי נאמנים שליוו אותי ועזרו לי מאד להתפתח. בזכות התוכנית והנאמנים שתמכו בי, השתפרתי גם מבחינה לימודית, גם מבחינת כבוד למורים ובעצם מבחינת הכל. לפני כן, הייתי אדון לעצמי וסוג של ילד שעושה מה בראש שלו. השתתפות בתוכנית נתנה לי מסגרת ומתוך זה גם הגעתי לכדורגל".

את פרויקט פותחים עתיד במגדל העמק מנהלת ביד רמה מזה כ-5 שנים, שלומית אברג'יל (36), נשואה + 3. היא הגיעה לעבוד בעמותה לפני 9 שנים אחרי שסיימה תואר במדעי המדינה ותקשורת וחיפשה עבודה. בתחילת דרכה המקצועית היא עבדה בתוכנית מנהיגות נוער, וכאשר ראתה שפותחים עתיד מחפשים לגייס "נאמנות" לעבודה עם ילדים, מיד נוצר החיבור.

את הרעיון להקים קבוצות כדורגל לבנים ולבנות, קיבלה כפרויקט וישר הצליחה להבין איך באמצעות הכדורגל ניתן יהיה להתחבר את הילדים ולהפוך את החוג לכלי עבודה של ממש. "ראיתי איך דרך הכדורגל נוכל לעבוד עם הילדים באופן פרטני וקבוצתי על ההתמודדויות שלהם: שמירה על גבולות, עבודה בתוך קבוצה, משמעת, הרבה עניין של קבוצתיות, שיתוף, מה קורה כשהקבוצה לא מצליחה, ניצחון מול הפסד, כל אלו הם ערכים ומיומנויות שמפתחים את היכולת המנהיגותיות שלהם ועבור חלק מהילדים זו הגשמת חלום. ישנם לא מעט ילדים בפותחים עתיד שאין להם יכולת כלכלית להירשם בכלל לחוג ומבחינתם זו שמחה גדולה, כשאנחנו מייצרים עבורם סביבה בטוחה", מספרת שלומית.

השאיפה של תוכנית פותחים עתיד היא לייצר תחושה של משמעות, שייכות עבור הילדים ולתת להם את הערך המוסף, החל מהפחתת שעות מסך, הפגת הבדידות, הפחתת שוטטות, במטרה לחזק אותם במקומות שהם כבר חזקים בהם ולהעצים אותם.

שלומית מכירה מקרוב את משפחת לקאו והייתה גאה כששמעה שהוא רוצה לאמן את קבוצות הכדורגל של פותחים עתיד בעירו, מגדל העמק. נתן בעצמו בוגר של התוכנית ויש לו אח צעיר שעדיין נמצא בפותחים עתיד. העובדה שנתן הוא מקומי ויודע מה הילדים עוברים באופן אישי, זו מתנה לכולם. "בעיניי זה מדהים שהמאמן שלהם, נתן, הוא דמות לחיקוי, שחקן כדורגל פעיל, אדם מאד צנוע, מאד ערכי, שזה בעיניי מאד מאד חשוב. הוא לא רק מודל לחיקוי עבור הילדים, הוא בדיוק כמוהם, זו סגירת מעגל בעיניי". משתפת שלומית בגאווה.

מאז ומתמיד נתן ידע שהוא רוצה לעבוד עם ילדים ולאמן אותם, וכבר ביומו הראשון היה ניתן לחוש בהתרגשות רבה מצדו. "כל אחד מגיע עם רקע שונה וצריך להתנהג לכל אחד ברגישות כמו בפינצטה. כל ילד הוא עולם ומלואו. וזה מאד מספק אותי ומעצים אותי להיות האמנן שלהם", סיכם נתן.

ומה הוא מתכנן להם כמאמן של הקבוצות? נתן עובד על גיבוש הקבוצה ואיחוד בין השחקנים, שיכירו אחד את השני ויעבדו יחד כצוות. הוא מחבר בין הילדים שקשה להם יותר, יחד עם הילדים שקל להם להתחבר ומנסה לגבש בין כולם. "אני מנסה לשלב בין הדברים, אני יודע שזה ייקח את הזמן אבל אני אצליח בסוף" אומר נתן.

פותחים עתיד היא חברת בת של הסוכנות ופועלת משנת 2006 למען ילדים ומשפחות המצויים במצבי סיכון. פותחים עתיד פועלת להעניק לילדים ומשפחותיהם בטחון, כלים והזדמנות שווה לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בהם תוך הנגשת השירותים החברתיים, עידוד מעורבות משפחתית ויצירת סביבה חינוכית תומכת.

לחדשות ספורט לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

כדאי לקרוא

תגיות

שיתוף ברשתות החברתיות