fbpx

ג'ודו: סיפורו המופלא של הילד כרמל ואן אוסט, שזכה במקום השלישי באליפות ישראל

איך הגיע כרמל ואן-אוסט (12) מקיבוץ כברי לזכות במקום השלישי באליפות הארץ בג'ודו ומה הקשר לתוכנית של פותחים עתיד
גאווה משפחתית. כרמל, גל ונורית צילום: מתוך אלבום משפחתי

מזל בן חמו הצטרפה לעמותת פותחים עתיד במטה אשר בחודש ספטמבר האחרון, מתוך רצון לעבוד עם ילדים הנמצאים במצבי סיכון ולהעניק להם הזדמנות שווה לעתיד טוב יותר. אחד הילדים שקיבלה ללוות כנאמנה בבית ספר "מעיינות" בקיבוץ כברי היה כרמל ואן-אוסט (12).

"כרמל הוא ילד עם קסם כובש, ילד יפה, עם כשרון וורבלי שמדבר כמו אדם בוגר. הוא ילד תחרותי שדורש מעצמו המון ובשנה שעברה סיים במקום השלישי בארץ בג'ודו. בתחרות האחרונה הוא זכה במדליית כסף. כרמל הצטרף לתוכנית פותחים עתיד בגלל קשיים לימודיים, והיום הוא מגויס לצמצם את הפער על ידי למידה. יש לו חוויה בית ספרית שונה מהשנתיים הקודמות, הוא עבר כיתה, מסתדר עם המורות שלו, ונחוש להצליח", מספרת מזל.

בשביל כרמל, ענף הג'ודו זה החיים, גם אחיו התאום מתאמן אתו בג'ודו ולמרות התחרותיות שניהם מחזקים אחד את השני וגאים אחד בשני. מזל מתרגשת להיות הנאמנה של כרמל. "התפקיד הזה הפך להיות תפקיד חיי", היא מספרת, "כל חיי המקצועיים עבדתי עם נוער בסיכון, ויש לי מעל 30 שנות ניסיון ו-16 שנה מתוכם גם הייתי קואוצ'רית של בני נוער, לרוב בחטיבות הביניים. דווקא בפותחים עתיד מתאפשר לי לעבוד עם ילדים צעירים בכיתות ד' עד ו' ולעבוד במקביל גם עם מעגלים נוספים כמו בית הספר, ההורים, המורים, עם הילד עצמו, ועם שאר הילדים שבתוכנית ולהשפיע בכל המסגרות והמקומות החברתיים שהוא נוכח בהם. מבחינתי, זו מעטפת שמלווה ועוטפת את הילד, וזה משהו מאד ייחודיי שלא חוויתי בשום מסגרת פורמלית אחרת".

גם לנורית כהן, אמו של כרמל, היה חשוב לפרגן לתהליך שעבר בנה כרמל. "בזמנו, התקשרה יועצת בית הספר בקי, וסיפרה לי על התוכנית של פותחים עתיד. כרמל אז היה עם קשיי למידה וקשב וריכוז, והייתה לו בעיה של הערכה עצמית נמוכה וחוסר מוטיבציה. הוא היה צריך חיזוקים והתוכנית אפשרה להעצים אותו ולחזק אותו ואת הביטחון העצמי שלו. פותחים עתיד זה בדיוק המקום להעצמה ותשומת לב, גם אם יש לו איזה עניין קטן שלא מסתדר לו, הוא מיד ניגש לנאמנה שלו ומדבר איתה על הכל. היא נותנת לו את ההרגשה שישנה כתובת למי לגשת ולדבר. זה מישהו חם, מישהו שמחבק ורואה את הילד, וזה מאד משמעותי".

 הנאמנה הראשונה נטע-לי פורת כהן נתנה לכרמל תחושה שהיא אוזן קשבת ולב פתוח לכל צרכיו כמו חוף מבטחים, בהמשך כרמל קיבל את מזל בן חמו, שהמשיכה לתת לכרמל חום, אהבה, הקשבה ותהליכים של עבודה עצמית ועזרה לנו להעביר את כרמל כיתה למחנכת אחרת.

כשכרמל הצטרף לתוכנית הוא הרגיש תסכול מהלימודים, אמו מעידה שזה היה מתבטא לעיתים בחוסר שיתוף פעולה בכיתה, חוסר מוטיבציה, חוסר רצון ללמוד ולהשקיע. ולעיתים התפרצויות.  מפה לשם גם צצו עניינים חברתיים, למרות שהוא ילד חברותי וספורטיבי. עם מזל הנאמנה ובעזרתה הגדולה, כרמל עבר כיתה, התחיל דף חדש עם מורה אחרת שדואגת להעצים אותו ונותנת לו מקום. גם בצד החברתי התמונה השתנתה לחלוטין וכרמל כבר לא צריך להתאמץ כדי להכיר חברים והפך להיות מאוד חברותי עד שנהיה לו הרבה יותר קל ביום יום.

את האהבה שלו לג'ודו גילה בגיל 5 בחוג בנהריה, לפני 7 שנים, וכיום כרמל הוא חלק מהנבחרת של נהריה ומתאמן אצל רותם לוי. בקיץ האחרון הוא סיים במקום השלישי באליפות ישראל וזכה במדליית ארד.

פותחים עתיד היא חברת בת של הסוכנות ופועלת משנת 2006 למען ילדים ומשפחות המצויים במצבי סיכון. פותחים עתיד פועלת להעניק לילדים ומשפחותיהם בטחון, כלים והזדמנות שווה לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בהם תוך הנגשת השירותים החברתיים, עידוד מעורבות משפחתית ויצירת סביבה חינוכית תומכת.

לחדשות ספורט לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

תגיות

שיתוף ברשתות החברתיות