fbpx

חיפה: יוצאת לדרך התוכנית לפינוי המחנה הצבאי בבת גלים והקמת שכונה של 1,240 דירות

השכונה תיבנה על פי מודל "שכונות דור 5.0", שהן שכונות הרבה יותר ירוקות ו"דלות" ברכב פרטי. התוכנית משתרעת על כ-182 דונם בשטח בסיס ההדרכה של חיל הים (הבה"ד) בצמוד לקריה הרפואית רמב"ם
"שכונת דור 5.0" בבת גלים | הדמיה: אדריכל אליהו דרמן ורבקל אדריכלים
"שכונת דור 5.0" בבת גלים | הדמיה: אדריכל אליהו דרמן ורבקל אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות רות שוורץ חנוך, נתנה תוקף לתוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במקום מחנה בת גלים בחיפה, זאת במסגרת מודל חדש שמקדם מינהל התכנון לבחינת הדור הבא של שכונות המגורים בישראל – "שכונות דור 5.0" – שכונות הרבה יותר ירוקות, "דלות" ברכב פרטי.

התוכנית, ביוזמת רשות מקרקעי ישראל, משתרעת על שטח של כ-182 דונם וממוקמת בשטח בסיס ההדרכה של חיל הים (הבה"ד) בשכונת בת גלים בחיפה ובצמוד לקריה הרפואית רמב"ם.

התוכנית כוללת כ-1,240 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים של 25-8 קומות. נוסף על כך, כוללת התוכנית 260 יחידות דיור עבור דיור מוגן ומעונות סטודנטים וכן כ-280 חדרי מלון.

נוסף על יחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-20 דונם עבור מבני ציבור, מתוכם יוקצה שטח לטובת הקמת בית ספר יסודי חדש, טיילת עירונית לאורך קו המים ו-10,000 מ"ר לטובת שטחי מסחר ותעסוקה.

עוד כוללת התכנית הקצאה של שטחים לטובת התרחבותו העתידית של בית החולים רמב"ם הסמוך וכן לטובת התרחבותו של בית הספר לרפואה של הטכניון בהיקף כולל של כ-6.5 דונם.

כמו כן, מציעה התוכנית לשמר חלק ממבני הבסיס ההיסטורי, שהוקמו עוד בתקופת המנדט הבריטי ומשמשים עד היום את המחנה הצבאי.

בתכנון כיום האלמנט של החנייה הוא חלק בלתי נפרד במערכת השיקולים כשמגיעים לתכנן מבנה או שכונה (מרתפי חנייה, השפעה על גודל המגרש, על איכות השטח שמעל לקרקע, רציפות המדרכות, היקף המיסעות ועוד), במקביל, כיום, ברוב המקרים, רכישת דירה מלווה בחניות שצמודות בטאבו, ללא יכולת להפריד ביניהן וללא קשר לצורכי הרוכשים.

עד להתבססות תחבורה ציבורית משמעותית, הרכב הפרטי עדיין נדרש ולכן הפתרון אינו ביטול החניות אלא מעבר למרחבים נטולי רכב. המודל החדש מציע כינוס התשתיות במקום אחד, דבר שיאפשר את הרחבת ושיפור איכות המרחב הציבורי, הרחבת ושיפור איכות השטחים הפתוחים בשכונה, שיפור אפשרות ההליכה והרכיבה ללא סכנה של מדרכות לא רציפות שנקטעות בשל כניסה לחניונים, שיפור באיכות האוויר הנפלט מכלי הרכב, צמצום הרעש ועוד.

"שכונת דור 5.0" בבת גלים | הדמיה: אדריכל אליהו דרמן ורבקל אדריכלים
"שכונת דור 5.0" בבת גלים | הדמיה: אדריכל אליהו דרמן ורבקל אדריכלים

המודל החדש מציע מרכזי חנייה שכונתיים ונגישים בהם ניתן יהיה להשכיר או לרכוש חניות. את אותם מבני חנייה ניתן יהיה לשלב במרחב העירוני על ידי שימוש בחזיתות מסחריות פעילות, הוספת שימושים ציבוריים על הגג, ובבוא היום אף לשנות את התפקוד שלהם לשימושים אחרים, ככל שהצורך בחניה יפחת. כל זאת בדומה לשכונות בעולם שכבר קיימות במודל הזה.

המודל של שכונות "דלות" רכב פרטי איננו מודל חדש והוא כבר קיים במספר ערים בעולם: בווינה, המבורג, ברצלונה ועוד.

המקומות המתאימים לפיילוט אותרו על ידי שימוש במספר קריטריונים: שכונה המצויה בשלב מוקדם של תכנון, שכונה גדולה של אלפי יחידות דיור, שכונות הנמצאת בסמיכות לתחבורה ציבורית בהיקף משמעותי.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מברך על אישור תוכנית ראשונה במסגרת 'שכונה דור 5.0', שתעניק לתושביה איכות חיים גבוהה שתבוא לידי ביטוי במרחבים ירוקים גדולים יותר, מרחב ציבורי בטוח ונוח יותר ופחות זיהום סביבתי, זאת על ידי הפחתת כמות הרכבים שינועו במרחב המחיה השכונתי. מדובר במודל שקיים במספר ערים גדולות בעולם וזכה להצלחה גדולה, ומינהל התכנון נערך ליישום הפיילוט החדש בשטח".

התוכנית נערכה על ידי אדריכל אליהו דרמן ממשרד דרמן ורבקל אדריכלים.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

כדאי לקרוא

תגיות

שיתוף ברשתות החברתיות