fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יש לו חברים והם נחשים

בימים אלה הנחשים מתעוררים משנת החורף שלהם ויוצאים מחוריהם. משה לוי מקרית ביאליק, לוכד נחשים, מסביר איזה נחש ארסי חי לו בכיף באזור הקריות, מה יש לעשות כשרואים נחש ולמה לא צריך לפחד ממנו. קראו, אולי תשתכנעו
משה לוי, לוכד נחשים | צילום: עצמי
משה לוי, לוכד נחשים | צילום: עצמי

הנחשים מתעוררים בימים אלה משנת החורף שלהם, אולם מתברר שיש כאלה שממש-ממש אוהבים אותם ואף הפכו את אהבתם הזו למקצוע. למשל, משה לוי, לוכד נחשים מקרית ביאליק.

הנחש הוא החיה אולי הכי מושמצת בהיסטוריה האנושית, והאיבה אליו מתחילה עוד בספר הנפוץ בעולם – התנ"ך. הוא מופיע לראשונה בספר בראשית, פרק ג', בסיפור שבו אדם וחווה מגורשים מגן עדן. "והנחש היה עירום מכל חית השדה אשר עשה ה' אלוהים". בסיפור התנכ"י מתואר הנחש כיצור חלקלק וערמומי. הוא מפתה את חווה לאכול מעץ הדעת והיא מפתה את אדם. המעשה הזה מביא לגירושם מגן עדן ואילו את הנחש להתהלך על גרונו, ואיבה תשרור בינו לבין בני האדם.

"הנחש מחפש אוכל ומקום חמים ולא מחפש לתקוף בני אדם". משה לוי ונחש קוברה | צילום: גיל נחושתן
"הנחש מחפש אוכל ומקום חמים ולא מחפש לתקוף בני אדם". משה לוי ונחש קוברה | צילום: גיל נחושתן

משה לוי חי את עולם הנחשים עוד מהילדות ומתעד אותו בכל הזדמנות. "עוד כשהייתי ילד, הנחשים היו חלק מהחיים שלי", הוא מספר, "לאבא היה חבר טוב בשם יעקב סלע, שהיה מוכר בכל הארץ כמגדל נחשים והוא היה מגיע אלינו עם כל מיני נחשים, אז כבר מילדות אני מכיר את הנחשים ולמדתי לאהוב אותם".

יעקב סלע נרצח ב-1996. גופתו נמצאה ברמת הגולן על ידי מטיילים.

לגדול עם נחשים בחדר

משה לוי נשבה בקסמם של הנחשים והחל לגדל אותם בחדרו עוד כשהיה נער. הוא מודה שלחברים שבאו לבקרו זה היה מוזר.

חיפוש חשים במסעות צילום בארץ ובחו"ל. משה לוי | צילום: אלטר חדד
חיפוש חשים במסעות צילום בארץ ובחו"ל. משה לוי | צילום: אלטר חדד

"היו לי כל מיני נחשים בתוך אקווריומים בחדר, והחברים נכנסו ללחץ ופחדו להגיע אליי", הוא צוחק "זה היה מוזר עבורם להיכנס לחדר שלי. גם בבית הספר, בכל הזדמנות שהייתה לי, הייתי יוצא לחפש נחשים. היום כולם כבר מכירים אותי ואת מה שאני עושה, אבל אז אנשים קראו לי משוגע".

בגיל 16 וחצי כבר החזיק לוי ברישיון של לוכד נחשים ובמקביל התחיל לפתח אהבה נוספת: צילום טבע ובעיקר צילום של נחשים ומאז הוא משלב את שני התחומים.

מצאתם נחש בבית?

עד כה הספיק לוי ללכוד אלפי נחשים. "הזעיקו אותי ללכוד נחשים בכל מיני מקומות. אנשים שמצאו נחשים במיטות שלהם, במיטות של הילדים או התינוקות, בבגדים, בנעליים. כשמוצאים נחש בבית, הדבר הכי טוב לעשות זה להתרחק ממנו ולקרוא ללוכד נחשים מקצועי. הנחש לא רוצה לתקוף או לרדוף אחרי האדם, הנחש רוצה לברוח. נחש מכיש רק כשדורכים עליו או כשהוא מרגיש איום. הנחש מחפש אוכל ומקום חמים ולא מחפש לתקוף בני אדם".

"הפחד שלנו מנחשים הוא אינסטינקט קדמוני. גם ילד קטן, שמעולם לא ראה נחש, כשהוא יראה נחש בפעם הראשונה הוא יפחד ממנו. בדיוק כמו בטבע, כשעכבר רואה נחש ומבין שהוא צריך לברוח ממנו. מילדות מלמדים אותנו לפחד מנחשים, ואנחנו רואים את זה גם בסרטים וסיפורים, וזה מוסיף לפחד שלנו"

עכשיו בתקופת האביב, יוצאים הנחשים מתעוררים משנת החורף שלהם ויוצאים מחוריהם בחיפוש אחר מזון כמו ציפורים ומכרסמים.

העצה של לוי: "הדבר הכי פשוט לעשות, כדי להרחיק נחשים מהבית זה לנקות את סביבת המגורים מכל אשפה מיותרת. ברגע שלנחש אין מקום שבו הוא יכול למצוא מזון ומחסה, הוא יחפש מקום אחר מרוחק יותר. עכשיו זו העונה שבה הנחשים מחפשים אוכל וזיווג, ובעוד שלושה חודשים יהיו נחשים חדשים.
"מי שמחזיק בבית כלב, צריך לשים לב שאם הכלב נובח או מנסה להריח נחש, יש להרחיק את הכלב מהנחש. כלבים הם סקרנים והם מנסים להריח את הנחש, וזה עלול להסתיים בהכשה בפני הכלב. חתולים אכן מרחיקים נחשים מחצרות ולפעמים גם הורגים אותם, אבל לפעמים יש מעין קרב בין החתול לנחש וגם החתול עלול לסבול מהכשה קטלנית".

הנחש הקרייתי

לדברי לוי, נשוי ואב לשניים, באזור הקריות ישנו מין אחד של נחש ארסי, צפע מצוי, המוכר גם בשם צפע ארצישראלי, המאופיין בצורת זיג זג לכל אורך גופו.

"בארץ אסור להרוג נחשים", אומר לוי, "הנחש הוא חיית בר מוגנת, גם אם זה נחש ארסי. כשאני ניגש לנחש, אני עושה זאת מתוך הערכה אליו ואני מתייחס אליו בכבוד. אני יודע איך לתפוס אותו בצורה בטוחה ולהרחיק אותו למקום אחר.

"הפחד שלנו מנחשים הוא אינסטינקט קדמוני. גם ילד קטן, שמעולם לא ראה נחש, כשהוא יראה נחש בפעם הראשונה הוא יפחד ממנו. בדיוק כמו בטבע, כשעכבר רואה נחש ומבין שהוא צריך לברוח ממנו. מילדות מלמדים אותנו לפחד מנחשים, ואנחנו רואים את זה גם בסרטים וסיפורים, וזה מוסיף לפחד שלנו.

"בישראל יש 48 מינים של נחשים מתוכם רק תשעה מינים הם ארסיים ורק מין אחד של נחש ארסי נמצא באזור שלנו".

נחשים במדבר

חברה טובה שמלווה את לוי היא המצלמה איתה הוא מסתובב לחפש נחשים במסעות צילום בארץ ובחו"ל. "כשאני נוסע לטייל אני תמיד מחפש נחשים. הייתי בכל מיני מקומות בעולם במסעות של צילומי טבע.

"בארץ אסור להרוג נחשים. הנחש הוא חיית בר מוגנת, גם אם זה נחש ארסי. כשאני ניגש לנחש, אני עושה זאת מתוך הערכה אליו ואני מתייחס אליו בכבוד. אני יודע איך לתפוס אותו בצורה בטוחה ולהרחיק אותו למקום אחר"

"בארץ אני יוצא למדבר כמה פעמים בשנה לחפש נחשים. בלילה אני יוצא עם פנס לחפש עקבות של נחשים ולצלם אותם. אני יכול להמתין זמן רב עד שאני מצליח לצלם את הנחש. צריך לזכור שנחש זה טורף על. זו חיה מאוד מעניינת שמצליחה להסתדר מצוין בטבע".

בשיתוף רשות הטבע והגנים, לוי מעביר קורסים של לוכדי נחשים בכל הארץ, והוא גם אחראי על מחלקת הנחשים בחי פארק בקרית מוצקין, שם ניתן לצפות בנחשים שלא גדלים בארץ: קוברה, פיתון ואנקונדה. באופן אישי, הנחש שהכי מעניין אותו הוא הצפע האפריקני. "יש לו שיני ארס הכי ארוכות בעולם הנחשים ויש לי אפילו קעקוע שלו", הוא צוחק, "הנחש הכי מיוחד בארץ הוא עכן חרטומים, כי יש לו שני חרטומים קטנים מעל העיניים, כמו קרניים קטנות".

אהבתו של לוי לנחשים  היא לא רק במסגרת עבודתו. "אני מחזיק עדיין כמה נחשים בבית בתור תחביב, ואורחים שמגיעים אלי מתלהבים מזה, כי בסופו של דבר נחש זו חיית בר מעניינת".

קראו גם: במד"א מדווחים: עלייה של יותר מ-91 אחוזים בהכשות נחשים לעומת התקופה המקבילה אשתקד

כתבות נוספות על דמויות קרייתיות מעניינות

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות