fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מד"א: עלייה של יותר מ-90 אחוז בהכשת נחשים בתקופה זו

הנחשים השנה פעילים מתמיד, גם בגלל העלייה בטמפרטורות וגם בגלל סגר הקורונה, שהשאיר את בני האדם בבית. הוכשתם? איך תפעלו ומה אסור לעשות
מד"א | צילום: דוברות מד"א
מד"א | צילום: דוברות מד"א

הכשת נחש. 44 בני אדם הוכשו בישראל מתחילת חודש מרס ועד היום. בתקופה המקבילה אשתקד, אירעו 23 מקרים של הכשות נחשים. מדובר בעלייה של 91 אחוזים. כך עולה מנתוני מגן דוד אדום. מבין כל המקרים שאירעו מתחילת מרס השנה, שניים מהמוכשים טופלו ופונו על ידי צוותי מד"א כשמצבם קשה, שלושה במצב בינוני ו-39 במצב קל.

עוד עולה מנתוני מד"א כי 17 מכלל אלו שהוכשו, 39 אחוזים, הם מתחת לגיל 18, בהם ארבעה פעוטות מתחת לגיל 3. חמישה מאלו שהוכשו הם מבוגרים מעל גיל 65. 21 הוכשו במרכז הארץ ובאזור השרון, 19 בצפון הארץ וארבעה בדרום.

צפע ארצישראלי | צילום: ארבל לוי-ArbeLevy, לוכד נחשים, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0
צפע ארצישראלי | צילום: ארבל לוי-ArbeLevy, לוכד נחשים, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

"השנה, עם העלייה בטמפרטורות, כשהנחשים התעוררו משנת החורף שלהם, השטח היה פנוי עבורם, שכן הציבור היה מסוגר בבתים בשל נגיף הקורונה", מסביר דוראל ארזואן, פרמדיק במד"א, לוכד נכשים מוסמך ומדריך מקצועי בתחום. "בתקופה זו של השנה גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארצישראלי.

היישומון של מד"א

"ניתן לנקוט בפעילויות מנע במטרה לצמצם את המפגש בין בני אדם ונחשים", מסביר ארזואן, "יש להימנע מהפיכת סלעים ואבנים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע ולא ללכת יחפים או בסנדלים במקומות אלה. בחצרות הבתים, יש להקפיד על גיזום צמחייה ופינוי אשפה".

במקרים בהם אנשים נפגעים כשהם נמצאים בשטח הפתוח ולא בכתובת מסודרת, ישנה חשיבות גדולה לשימוש ביישומון מד"א שלי, המסייע לחובשים ולפרמדיקים במוקד 101 של מד"א ובאמבולנס לאתר את המיקום המדויק. היישומון מאפשר לשלוח תמונה של סימני ההכשה ושל הנחש מהשטח, ובכך נחסך זמן יקר, מסבירים במד"א.

הוכשתם? 

במקרה של הכשת נחש יש לפעול בדרכים הבאות: ודאו שאכן מדובר בהכשה וחפשו את סימניה. תמיד יש לחשוד כי מדובר בנחש ארסי. אל תתעכבו והזעיקו מיד את מד"א.

הרחיקו את הנפגע מהשטח והעבירו אותו למקום בטוח. דאגו למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגעתו ומנעו תזוזה של האיבר המוכש. הסירו בגדים ותכשיטים מהאיבר המוכש. אם ניתן, צלמו בזהירות את הנחש, כדי לסייע בזיהוי ובטיפול. אם לא מתאפשר, נסו לשחזר את מראהו.

אל תעשו!

אסור בשום אופן: אל תחתכו את מקום ההכשה. אל תמצצו את הארס. אל תניחו חסם עורקים. אל תקררו את מקום ההכשה. אל תתנו לנפגע מזון או שתייה. אל תרדפו אחרי הנחש.

קראו גם: משה לוי, לוכד נחשים מקרית ביאליק, מספר על אהבתו לנחשים ומגלה איזו נחש ארסי מתגורר בקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות