fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלחמה? בתי המשפט לא ממהרים להפחית דמי מזונות ילדים

למלחמת "חרבות ברזל", שנמשכת זה יותר מ-100 ימים ושסופה אינה נראה באופק, יש השלכות על כל תחומי החיים. אחד התחומים, שהמלחמה נותנת בו את אותותיה, אך מדובר בו פחות, הוא תחום דיני המשפחה, כשבתי המשפט נדרשים לאחרונה לדון בלא מעט בקשות, הנוגעות באופן ישיר למצב המלחמה. בכתבה זו נביא שלוש דוגמאות.
ליבנת גבסי עורך דין | צילום אביה עמאר

מאת עו"ד ליבנת גבסי

בתי המשפט לא ממהרים להפחית דמי מזונות ילדים

לבית משפט השלום בחיפה הוגשה בקשה להקצבת מזונות ע"י נאמנת בהליך חדלות פרעון שבו נמצא האבעל פי הבקשהבאוגוסט האחרוןנתן בית המשפט לענייני משפחה החלטהבמסגרתה חויב הגבר לשלם דמי מזונות לקטינים בסך של 3,200 שקלים בחודשלאחר מכן ניתן צו לפתיחת הליכים במסגרת הליכי חדלות הפירעוןבהם נמצא האבלעמדת הנאמנתבשל היעדר נתונים אחרים ועל סמך הנתונים אותם מסר האביש להותיר על כנו את סכום דמי המזונות כפי שקבע בית המשפט לענייני משפחה.

אלא שהאב טען בתגובתוכי בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", באוקטובר 2023 הוא הוצא לחל"תונכון לעכשיואין צפי לחזרתו לעבודהלדבריוהוא החל לחתום אבטלהובנובמבר 2023 קיבל דמי אבטלה בסך של כ-6,000 שקליםכמו כןהוא פירט את הוצאותיו החודשיותבהן דמי שכירות בסך 2,200 שקליםכלכלה בסך של כ-2,000 שקליםנסיעות ועודוטען כי נוכח הוצאותיואין באפשרותו לעמוד בסכום דמי המזונות שנקבעולכןהאב ביקש לקצוב את מזונות שלושת ילדיו על סך של 2,000 שקלים לחודש למשך שלושת החודשים הקרוביםזאת עד אשר ימצא מקום עבודה חדשואז ישובו דמי המזונות לעמוד על 3,200 שקלים לחודש.

האםמנגדהתנגדה להפחתת דמי המזונות וביקשה להותירם על כנםלטענתההיא זו אשר מטפלת בקטיניםלוקחת ואוספת אותם מהמסגרות החינוכיותולכן שעות עבודתה מוגבלותלדבריההכנסותיה החודשיות מסתכמות ב-7,404 שקלים בחודשכשסכום זה כולל 3,100 שקלים שכר עבודהמזונות בסך 3,200 שקלים וסיוע בשכ"ד בסך 1,104 שקליםכמו כןהיא פירטה את הוצאותיהבהן דמי שכירות בסך 3,200 שקליםהוצאות אחזקת הדירה בסך 1,000 שקליםוכ-700 שקלים עבור מעון לבת הצעירה ומועדונית לבן הנוסף.

השופטת מירב קלמפנר נבון קבעה בהחלטתהכי היא מותירה את סכום דמי המזונות שעל האב לשלם לילדיו על 3,200 שקלים לחודשכפי שנקבע בהחלטת בית המשפט לענייני משפחה.

השופטת ציינה בהחלטתהכי עם כל ההבנה למצבו של האב המתפרנס בימים אלה מדמי אבטלההרי שצורכיהם של הקטינים אינם משתניםולפיכך הפחתת דמי המזונות לסכום חודשי של 2,000 שקליםולו באופן זמנימשמעותהכי כל אחד מהקטינים יקבל דמי מזונות חודשיים בסך של כ-666 שקלים בלבד.

לדברי השופטתמדובר בסכום נמוך ביותר שאינו עונה על צורכי הקטינים ואף נמוך מסכום דמי המזונות המינימליים לקטיןעל פי נוהלי הממונהלפיהם אין לקצוב דמי מזונות בסכום של פחות מ-1500 שקלים לקטין (במשפחה של עד ארבעה ילדים). לכןאיני סבורה כי יש מקום להפחית את דמי המזונותגם לא באופן זמני.

החלטה דומה התקבלה לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציוןשדן בבקשתו של אב להפחית את דמי המזונות הזמניים שהוא משלם לבנו הקטיןהאב טעןכי בשל מצב המלחמההוא הפסיק לעבוד כעצמאי והכנסתו נפגעה.

השופט עובד אליאסשלא נעתר לבקשהקבע בהחלטתוכי מדובר בטענה שיש להוכיחהוזאת ייעשה במסגרת דיון ההוכחות שייקבעכמו כןקבע השופטכי "מדובר במצב חירום זמניהדעת נותנת כי תינתן בהמשך תכנית פיצוי לעצמאים שנפגעו ממנוסכום המזונות שנפסק אינו גבוהברי כי הקטין ממשיך לצרוך חרף מצב החירום".

בניגוד לבקשת האבבית המשפט התיר לאם ולבת הקטינה להתגורר מחוץ לנהריה

בית המשפט לענייני משפחה בקריות דן לאחרונה בבקשת אב להורות לאם להשיב את בתם הקטינה לנהריהמקום מגוריהכדי שיוכל להמשיך להיפגש איתה במרכז הקשר או עם העובדת הסוציאלית.

לטענת האםבשל המצב המתוח בצפוןהאזעקות והדי הפיצוציםהיא עברה עם בתהבאישור העובדת הסוציאליתלהתגורר באופן זמני באזור השרוןלדבריההמטפל בהדרכה ההורית אף המליץ לה לשוב לנהריה רק בתום מצב החירום הקיים היום לנוכח חרדות הקטינה עקב המצב בצפון.

לטענת האבמאז תחילת המלחמה הוא משרת במילואיםאך חוזר מדי יום לביתולדבריוכדי לפגוש את בתובמסגרת זמני השהות שנקבעובאזור השרוןהוא נאלץ להתנייד בתחבורה ציבוריתרכבות ואוטובוסיםדבר המקשה עליו מאד ומחסיר ממנו שעות מנוחה בימי המילואיםכמו כןלדבריויש חשיבות רבה לשובה של הקטינה לגן הילדים בעיר מגוריהנהריהולהמשך קיום הפגישות איתה במרכז הקשר.

האםשמתנגדת לחזרה לנהריהטענהכי האב אינו רואה את טובת הקטינהלטענתהאין לה רכבוהאב עושה שימוש ברכב המשותףכמו כןלדבריההגן ממילא עובד שעות מצומצמות בלבד בממ"דונוסף על כך ילדים רבים עזבו את האזור ואף את הארץ עקב המלחמההאם אישרהכי הקטינה משתתפת במפגשי זום עם הגננת והילדים.

האפוטרופסה לדין תמכה בהשבת הקטינה לנהריה וציינהכי אין הוראת פינוי לנהריהוכי המפגשים הקצרצריםכפי שהתקיימו עד עתהחסרי משמעות ופוגעים בקשר אבבת.

בהחלטתה קבעה השופטת גילה ספראברנעכי בשלב זה היא מאשרת מעבר זמני של האם והקטינה מחוץ לנהריה. לדברי השופטתנהריה אמנם לא פונתהאך אין חולק כי נשמעים בה אזעקות וגם פיצוציםהקטינה רכה בשנים ואין לה מסגרת חינוכית למעט שעתיים ביוםהשופטת עוד הוסיפה ואמרה כי "באיזון השיקוליםאני קובעת כי השהות הזמנית של הקטינה בשרוןבעיר מחוץ לאזור עימותומפגשים קבועים ונינוחים יותר עם האבמהווה מענה ראוי לקטינה לשלב זה של המלחמהעמידה על השבת הקטינה לנהריה רק לצורך קיום המפגשים במרכז הקשר או עם העובדת הסוציאלית ולקראת מפגשים רחבים יותר עם האב אינה מידתית כעתואף קיים חששכי האב לא יוכל להגיע למרכז הקשר בשל שירות המילואיםגם זמינות העובדים הסוציאליים מוגבלתלאור הידרשותם למשפחות במצוקה".

אלו רק מספר דוגמאות למקרים שפורסמוידוע כי קיימים עוד מקרים שמתנהלים בבתי המשפט ובתי הדין שמתפרסמים מידי פעם לפעםוככל הנראה עוד נשמע מקרים שהמלחמה נותנת אותותיה בתחום זה.

הכותבת היא ליבנת גבסי עורכת דין ומגשרת המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושהבעלת משרד עורכי דין בתל אביבבעלת תואר ראשון (LL.B) ותואר שני (LL.M) במשפטיםואשר מוסמכת עפ"י משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי לערוך ייפוי כוח מתמשך.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות