fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מפקד פיקוף העורף במחוז חיפה: "החזרה לשגרה וההתאוששות יהיו מאוד איטיות"

פיקוד העורף עובר תקופה מאתגרת במלחמה מול נגיף בלתי נראה. מפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף, אל"מ רלי מרגלית בראיון ל"הד הקריות": "בדידותם של המבוגרים מסוכנת לבריאותם יותר מאשר מחסור במזון"
יודעים להתמודד עם מצבי קיצון. מפקד פיקוד העורף במחוז חיפה, אל"מ רלי מרגלית | צילום: דו"צ
יודעים להתמודד עם מצבי קיצון. מפקד פיקוד העורף במחוז חיפה, אל"מ רלי מרגלית | צילום: דו"צ

השפעות נגיף הקורונה יימשכו עוד זמן רב וההתאוששות של הציבור תהיה איטית. כך אומר מפקד פיקוד העורף במחוז חיפה, אל"מ רלי מרגלית בראיון ל"הד הקריות". הוא מתריע כי בדידותם של המבוגרים מסוכנת לבריאותם יותר מאשר מחסור במזון.

פיקוד העורף מתכונן כל העת לקראת אירועים כמו אסונות טבע ומלחמות; אירועים בהם העורף האזרחי של המדינה נמצא בסיכון מיידי מול אויב מוכר כמו חיזבאללה או רעידת אדמה ושיטפונות. בימים אלה הוא מתמודד מול אויב שהוא למעשה בלתי נראה, נגיף הקורונה, שמשנה את תוכניות הפעולה המוכרות ומעביר את פיקוד העורף שיעור בהסתגלות לאויב החדש.

יד ביד עם הרשויות המקומיות

תחת אחריותו של מחוז חיפה בפיקוד העורף יש 57 רשויות מקומיות, בהן גם הרשויות המקומיות בקריות. מי שעומד בראש הפירמידה הוא אל"מ רלי מרגלית, שאת שעות השינה היומיות שלו אפשר לספור על אצבעות כף יד אחת. "אנחנו נמצאים מול מציאות מאוד קשה בימים אלו", אומר מרגלית, "תפיסת ההפעלה שלנו מאוד רחבה, בעיקר לחשוב לחפש איך אפשר לסייע ולתמוך בתנאים הקיימים".

אל"מ מרגלית מדגיש כי פיקוד העורף אינו בא להחליף את הרשויות המקומיות בתפקידן מול התושבים. הוא אומר: "הרשות המקומית מטפלת בכל הבעיות שיש לתושבים, אנחנו מחזקים את זה עוד יותר ועושים הכל כדי לתמוך ברשויות המקומיות".

הוא מסביר כי צה"ל יודע להתמודד עם מצבי קיצון לעומת הרשויות המקומיות שמיומנות לעסוק בחיים השוטפים. בנקודה זו נוצר שיתוף פעולה מלא עם כל הרשויות המקומיות, ההיכרות של הרשויות המקומיות עם תנאי השטח והתושבים והיכולות של פיקוד העורף להתמודדות עם מצב קיצוני. "ראשי הרשויות מגויסים באופן מלא", הוא אומר.

פיקוד העורף מסייע גם למשרד הבריאות, בתי החולים, מד"א ושאר הגופים שעסוקים גם הם בימים אלו בבלימת התפשטות הקורונה. אל מול האוכלוסייה האזרחית מפעיל פיקוד העורף חיילים שנמצאים בקשר שוטף עם האזרחים והרשויות.

"המציאות לא תחזור להיות מה שהייתה"

אחת הפעולות השוטפות היא פעילות במקבצי הדיור שבהם מתגוררת אוכלוסייה מבוגרת שנמצאת בסיכון גבוה בימים אלה. חיילי פיקוד העורף מסייעים להם בפעולות היומיומיות כמו דואר, תשלומים ורכישות מזון. על מנת למנוע הידבקות בנגיף, עובד פיקוד העורף במשמרות שבהן אין מגע בין משמרת אחת לשנייה ובמגע עם האוכלוסייה האזרחית לובשים החיילים ביגוד מגן.

"זו תקופה מאתגרת, המציאות לא תחזור להיות מה שהייתה", אומר אל"מ מרגלית, "זו תקופה שמצריכה לעשות התאמות למצב".

מפקד פיקוד העורף במחוז חיפה, אל"מ רלי מרגלית | צילום: דו"צ
מפקד פיקוד העורף במחוז חיפה, אל"מ רלי מרגלית | צילום: דו"צ

לדבריו של אל"מ מרגלית, אחד הדברים שמטרידים אותו מאוד בימים אלו זו האוכלוסייה המבוגרת. "אני הרבה יותר מוטרד מבדידות המבוגרים", הוא אומר, "מאשר מחסור במזון של מבוגרים. הבדידות היא נורא-נורא קשה, ופה אנחנו צריכים לעשות פעולות בעניין".

לדבריו הרשות המקומית היא אבן יסוד בעניין הזה ופיקוד העורף מספק את הכלים שברשותו כמו צוותי הווי וביקורי בית של קשישים בודדים.

"אנחנו ארגון גמיש"

על התקופה שבה פיקוד העורף מתמודד עם אויב בלתי נראה, אומר אל"מ מרגלית: "אנחנו מסתכלים על זה כניהול מצבי חירום ואנחנו מתמחים בניהול מצבי חירום. אנחנו נדרשים לעשות את ההתאמות. אנחנו ארגון גמיש ויעיל שיודע להתאים את עצמו למצבים משתנים. מה שאנחנו עושים זה לא פחות חשוב מלחלץ אנשים מתחת להריסות".

אל"מ מרגלית מעריך כי החזרה לשגרה תהיה מאוד-מאוד איטית. "הקורונה לא תיעלם", הוא אומר, "יהיו הרבה הגבלות וההתאוששות תהיה איטית ואנחנו נהיה פה ככל שצריך".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות