fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ירידה חדה בשיעור הפשיעה בימי הקורונה

לצד הירידה בשיעור המשפיעה מזהירה המשטרה מעבירות הונאה ווירטואליות וטלפוניות
כמה חולים יש בעיר שלכם? | צילום: דוברות המשטרה
כמה חולים יש בעיר שלכם? | צילום: דוברות המשטרה

במהלך השבועות האחרונים חלה ירידה של 19 אחוזים בכמות התיקים הפליליים שנפתחו, ירידה המתבטאת כמעט בכל תחומי הפשיעה. לצד מיקוד המאמץ המשטרתי באכיפת התקנות לשעת חירום, ממשיכה משטרת ישראל להיאבק בפשיעה על כל גווניה, לאכוף את החוק ולהעניק שירותי משטרה מיטביים לאזרחי ישראל.

המשטרה פרסמה את נתוני הפשיעה בישראל מאז פרוץ נגיף הקורונה בישראל (בין התאריכים 01-28.03.2020) לעומת התקופה המקבילה אשתקד (01-28.03.2019), לפיהם חלה ירידה משמעותית בשיעור הפשיעה בישראל. במבט על השבועיים האחרונים בלבד עולה כי מגמה זו העמיקה ומתבטאת בירידה משמעותית אף יותר של כשליש בנפח הפשיעה בישראל.

בימים אלו משטרת ישראל פועלת בכוחות מתוגברים תוך דגש על מאמץ הפיקוח ואכיפת התקנות לשעת חירום לצורך שמירה על שלום הציבור ובריאותו. לצד זאת, המשטרה ממשיכה כל העת במאבק בפשיעה על כל גווניה בכל רחבי הארץ, הן בעקבות תלונות המוגשות במשטרה והן בעקבות פעילות יזומה במישור הגלוי והסמוי. מדי יום מתקיימים תהלכי עבודה והערכות מצב בכל מדרגי העבודה באגף החקירות והמודיעין לניטור והבנת מצב הפשיעה. המציאות החדשה שנכפתה עלינו, מייצרת אתגרים רבים ומורכבות בפעילות השוטרים, אולם משפיעה באופן משמעותי גם על מצב הפשיעה בישראל.

במהלך השבועות האחרונים בתחום עבירות הרכוש, חלה ירידה של כ-20 אחוזים בעבירות הרכוש. הירידה המשמעותית ביותר בכמות התיקים נרשמה בהתפרצויות לדירות: ירידה של 45 אחוזים. גם בהתפרצות לבתי עסק ומוסדות, חלה ירידה של שבעה אחוז. במהלך השבועיים האחרונים חל גידול יחסי בחום פשיעה זה והמשטרה שמה דגש משמעותי לנושא שמירת רכוש הציבור, זאת מאחר ובתי עסק רבים ברחבי הארץ סגורים בהתאם לתקנות לשעת חירום. כמו כן בכל הנוגע לגניבות רכבים חלה ירידה של 21.5 אחוזים וכן גם בגניבות מתוך רכב חלה ירידה של 12 אחוזים. גם בעבירות השוד חלה ירידה משמעותית של 23 אחוזים.

בעבירות האלימות נגד גוף כמעט ולא חל שינוי כלל, כשנפתחו בשבועות האחרונים 4,227 תיקים לעומת 4,243 בתקופה המקבילה אשתקד. בעוד מקרי האלימות והתקיפות פחתו באופן משמעותי במרחב הציבורי, הרי שחל גידול של כ-16 אחוזים בעבירות האלימות בתוך המשפחה. יש לציין כי מגמה הפוכה זו הלכה והעמיקה במהלך השבועיים האחרונים. במשטרה סבורים כי מגמה זו הינה על רקע הימצאותם של משפחות רבות בבתים לאורך שעות היממה. כמו כן בעבירות האיומים חלה ירידה של שלושה אחוזים.

בתחום עבירות המוסר כגון סמים, זנות וכדומה, זה חלה ירידה משמעותית בשיעור של 44 אחוזים. בכל הנוגע לייצור וגידול סמים חלה ירידה של 33 אחוזים. גם בעבירות של סחר, ייבוא ויצוא סמים חלה ירידה משמעותית של 46.5 אחוזים.

בעבירות מרמה כגון הונאה וזיוף, נרשמה ירידה של 27 אחוזים. המשטרה פועלת במגוון כלים ואמצעים לאתר גורמים עברייניים המנסים לנצל את המצב הכלכלי ולבצע מעשי מרמה, זיוף הונאה ועושק במגוון דרכים ובעיקר במרחבי הרשת. עם זאת, המשטרה שבה ומזהירה את הציבור מעבירות אלו כגון יצירת קשר עם הקורבנות באמצעות שימוש בכתובות מייל (המכילים קישורית) ואתרים הנחזים לאתרים של חברות מוכרות בעולם העוסקות בתחום ייצור תרופות וציוד רפואי. יצירת קשר טלפוני עם אוכלוסיות הגיל השלישי, תוך התחזות לרופא המוסר בשמו של קרוב משפחה כי הוא מאושפז בבית חולים בעקבות נגיף הקורונה ויש צורך בהול בהעברת תשלום על מנת לממש טיפול מציל חיים. הפצת מיילים בתפוצה רחבה המכילים קישורית הנחזית לאתרי אינטרנט המספקים ייעוץ רפואי לציבור והמלצות אודות דרכי התגוננות ועדכונים נוספים כדוגמת מפת התפשטות עולמית. הצעת הלוואות פיקטיביות לאזרחים, תוך ניצול מצוקתם הכלכלית בתקופת משבר התפשטות הנגיף, זאת באמצעות מודעות המציעות הלוואות לתקופת משבר הקורונה על ידי בקשת מקדמות והעברתם באמצעות נהגי מוניות. פעילות של תשתית פישינג (דיוג) אשר נועדה לאיסוף פרטי לקוחות ופרטי חשבונות בנק מאזרחים בישראל, זאת באמצעות שליחת מסרוני SMS  המכילים קישורית לאתר הנחזה להיות אתר Netflix ולשרות התשלומים paypal .

בתחום עבירות המין חלה ירידה של 17 אחוזים. ירידה זו מתבטאת בעיקר בגלל ירידה בשיעור של עשרות אחוזים במקרי אונס והטרדה מינית. בתוך כך ובדומה לעבירות האלימות בתוך המשפחה, חל גידול בעבירות מין בתוך המשפחה, 34 תיקים שנפתחו לעומת 24 בתקופה המקבילה אשתקד.

מהמשטרה נמסר כי לצד המשך הפעילות במסגרת המאבק הלאומי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה על כל גווניה בנחישות, לאכוף את החוק ולהגן על שלומם ורכושם של אזרחי ישראל, בכל זמן ובכל מקום.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות