fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחת משתי הלבניות של בתי הזיקוק קרסה (וידיאו)

קריסת הלבנייה הבוקר בבתי הזיקוק תועדה במצלמות האבטחה של עיריית חיפה. היא נגרמה כתוצאה מכשל מבני. דוקורסקי: "תחילת הסוף של התעשייה המזהמת במפרץ חיפה"
הלבנייה המזרחית שקרסה | צילום: דוברות איחוד הצלה
הלבנייה המזרחית שקרסה | צילום: דוברות איחוד הצלה

קריסת הלבנייה בבתי הזיקוק. אחד משני מגדלי הקירור (הלבניות) במתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה קרס הבוקר, שישי, לאחר שאתמול בבוקר התגלה בו כשל מבני בצורת שבר שנוצר בחלק העליון של מגדל הקירור. מבדיקה ראשונית עולה כי קריסת מגדל הקירור אירעה ככל הנראה מפגיעה של מנוף אשר עסק בעבודות שיקום של מגדל הקירור.

הסמל של מפרץ חיפה

מגדלי הקירור, המכונים "לבניות", הם סמל מוכר מאוד של מפרץ חיפה והקריות והם נבנו עוד בתקופת המנדט הבריטי.

איגוד ערים להגנת הסביבה בראשותה של עו"ד שרית גולן שטיינברג פנה הבוקר למהנדס העיר אריאל וטרמן בדרישה לנקוט את הפעולות הנדרשות המתחייבות מהגדרתו של המבנה כמבנה מסוכן.

הבוקר, שישי, כמה דקות אחרי השעה 09:00 התקבלה במוקד כבאות משל״ט חוף הודעה על עשן מבתי זיקוק. כוחות גדולים בפיקודו של רב רשף אהוד בן עזרא הגיעו למקום וגילו כי מדובר באירוע קריסה במהלך תכנון עבודות שיקום של אחת הארובות הגדולות, אשר אינן פעילות זה שנים רבות.

מגדל הקירור שקרס בבתי הזיקוק | צילום: חדר מצב ארצי

כיפת הארובה (לבנייה) הצפונית התמוטטה וקרסה. האזור מתוחם ונחסמה הגישה אליו. אין סכנה לנמצאים במקום. כוחות הכיבוי עזבו את המקום, האירוע ללא נפגעים ואין חשש לאירוע חומרים מסוכנים.

קריסת מגדל הקירור הגיעה כשבוע לאחר ההודעה על כניסתו של אלוף (מיל') משה קפלינסקי לתפקיד מנכ"ל קבוצת בזן.

צפו ברגעי קריסת הלבנייה כפי שתועדו במצלמות האבטחה | צילום: באדיבות עיריית חיפה:

קצת היסטוריה

העבודות להקמת בתי הזיקוק החלו בשנת 1938 ונמשכו במהלך מלחמת העולם השנייה כחלק מהיערכות הבריטים למערכה צבאית ארוכה וקשה. במהלך העבודות הותקף המתחם בהפצצות אוויריות שלא הצליחו להשבית את העבודות.

הלבניות הן מגדלי קירור שנועדו לקרר את המים המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק. גובהן הגיע ל-76 מטרים והן זכו לכינוי המוכר בגלל שצורתן הזכירה את צנצנות הלבן המיתולוגיות. בניגוד לתפיסה שרווחה במשך שנים רבות, הלבניות מעולם לא זיהמו את האוויר מכיוון שפלטו רק אדים של מים.

בשנת 2009 הפסיקו הלבניות לשמש לקירור, ונותרו כסמל בלבד. עקב מצבן הרעוע של הלבניות הן היו מיועדות תחילה להריסה, אך לבסוף הוחלט להשאירן כסמל של העיר חיפה. בשעות הלילה מוארות הלבניות באור ירוק וכחול, הצבעים של סמל החברה.

ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם באתר קריסת הלבנייה | צילום: דוברות עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם באתר קריסת הלבנייה | צילום: דוברות עיריית חיפה

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מסרה בעקבות האירוע: "סמל משמעותי של תחילת הסוף. הפעם הקריסה התרחשה בטעות, הפעם הבאה תהיה מכוונת. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה בריאה".

גם ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, התייחס לאירוע: "קריסת הלבנייה במתחם בתי זיקוק היא סימבול המבשר את הסוף של התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. הרכבת יצאה מהתחנה והתעשייה המסוכנת לציבור מחשבת את קיצה לאחור. אני פונה לממשלת ישראל להאיץ את תוכנית מפרץ החדשנות המבשרת תחילה של עידן חדש באזור, אזור של נופש ופנאי, מתחמי תעסוקה נקייה ומגורים".

דברי ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם בביקור שערכה הבוקר בבזן | צילום: דוברות עיריית חיפה

 

מבזן נמסר: "הבוקר קרס החלק העליון באחת הלבניות המפורסמות של בזן, ששימשה בעבר מגדל קירור מים ואינה בשימוש מאז שנת 2009. הקריסה התרחשה בהמשך לנפילת מקטע קיר שלשום. בזן נוקטת בכל הפעולות, כולל התייעצות עם מומחים מתחום ההנדסה והתכנון, על מנת ללמוד את האירוע. האזור מאובטח ולא היו נפגעים".

דברי מהנדס העיר אריאל וטרמן בביקור שערך הבוקר בבזן | צילום: דוברות עיריית חיפה

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות