fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפרזיט אובחן במעבדה וראיית הנערה ניצלה

הפרזיט, בשם אקנטאמיבה, הוא גורם נדיר להתפתחות דלקת של קרנית העין, בדרך כלל בעקבות שימוש בעדשות מגע. במקרה הזה ראיית הנערה ניצלה הודות לאבחון מהיר
צוות המעבדה הפרטיזולוגית. מימין: אביטל בן–חקון, גלית ברגרזון, אלסה פבלוצקי וסבטלנה שפרגה | צילום: דוברות כללית
צוות המעבדה הפרטיזולוגית. מימין: אביטל בן–חקון, גלית ברגרזון, אלסה פבלוצקי וסבטלנה שפרגה | צילום: דוברות כללית

למחלקת עיניים של המרכז הרפואי לין הופנתה נערה שסבלה מדלקת בקרנית כתוצאה משימוש בעדשות מגע. היא קיבלה בעבר טיפול מקובל בדלקת, אך הדלקת לא חלפה ואף החמירה. מהמחלקה נשלחה דגימה לבדיקה במעבדה הפרזיטולוגית של כללית, שם אובחן שהדלקת נגרמה על ידי פרזיט הנקרא אקנטאמיבה. לאחר שהוחל במתן טיפול מתאים, ראייתה של הנערה שהייתה בסכנה – ניצלה.

מסבירות אלסה פבלוצקי, מנהלת המעבדה לפרזיטולוגיה וד"ר שפרה קן-דרור, מנהלת המעבדה המיקרוביולוגית של כללית: "מדובר בפרזיט חד-תאי ממשפחת האמבות. הוא מצוי באוויר, בעפר ובמים, ולעיתים אף מתקיים כחלק מהפלורה הטבעית של מערכת הנשימה העליונה בבני אדם. יחד עם זאת, האקנטאמיבה עלולה גם להיות גורם נדיר להתפתחות דלקת של קרנית העין (קרטיטיס) בדרך כלל בעקבות שימוש בעדשות מגע, בעיקר עדשות רכות. במקרים שהפרזיט מתגלה באנשים שאינם משתמשים בעדשות, הזיהום נובע מטראומה שנגרמה לעין או מחשיפה למים או לעפר מזוהמים. במקרים בהם לא מאבחנים מוקדם ומטפלים בהתאם באקנטאמיבה, עלולה הפגיעה בעין להיות חמורה, עד כדי לעיוורון, ובמקרים קיצוניים עלולה להתפתח גם דלקת קרום המוח".

המעבדה הפרזיטולוגית המחוזית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי התמחתה באבחון פרזיט נדיר זה והיא אף משרתת את בתי החולים באזור. בין השנים 2014 ל-2019, אבחן צוות המעבדה 22 מקרים של אקנטאמיבה. טווח הגילאים נע בין 17 ל-67 שנים.

ד"ר מירה ברק, מנהלת המעבדה המחוזית של כללית, מציינת, כי מדובר במעבדה השנייה בגודלה בארץ, ולכן היא מצוידת במכשור ואמצעי בדיקה מתקדמים, שאינם נמצאים במעבדות אחרות באזור.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות