fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שלום כיתה א': מנהלות בנהריה מדברות על החזרה, הלא פשוטה, לשגרה

לרגל החזרה המדורגת של כיתות א'-ג' לבית הספר לצד כיתות י"א-י"ב, שאלנו מנהלות בתי ספר בנהריה על האתגרים, המוכנות לחזרה שגרה והאם התלמידים באמת מגיעים
מנהלות בנהריה: אילנית פיטרושקה - ביה"ס אוסישקין

שלום כיתה א': מנהלות בנהריה מדברות על החזרה, הלא פשוטה, לשגרה

לרגל החזרה המדורגת של כיתות א'-ג' לבית הספר לצד כיתות י"א-י"ב, שאלנו מנהלות בתי ספר בנהריה על האתגרים, המוכנות לחזרה שגרה והאם התלמידים באמת מגיעים

אילנית פיטרושקה – ביה"ס היסודי אוסישקין

בבית ספר היסודי ע"ש מנחם אוסישקין 19 כיתות רגילות ו-3 כיתות חינוך מיוחד. בביה"ס לומדים 584 תלמידים. ספינת הדגל של ביה"ס היא הטיפול בפרט, הכרה בשונה וקבלת האחר. הצוות עושה מאמצים רבים לתת יחס אישי על מנת לקדם כל תלמיד בביה"ס ולסייע לו להוציא לפועל את היכולות והכישורים הטמונים בו.

באוסישקין "למידה היא שם המשחק". המשחוק מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה ומהווה כלי למינוף יעדים חינוכיים ולימודיים.

איך נערכתם לחזרה לשגרה?

אילנית פיטרושקה: "הצוות החינוכי בביה"ס נערך לקבלת הילדים בהתרגשות גדולה. המורים נערכו בדרכים שונות תוך התייחסות לאופן הלמידה במתכונת החדשה, בניית מערכת מותאמת למתווה הנדרש, הסבר ההנחיות בנוגע למיגון ושמירה על ההיגיינה למען ביטחונם ובריאותם של כל באי בית הספר.

כמו כן, הושם דגש על התחום הרגשי ומתן ביטחון להורים ולצוות החינוכי שביה"ס ערוך ומוכן בהתאם להנחיות.

כיצד מתנהלת הלמידה מרחוק? הורים מדברים על קשיים מרובים.

"בביה"ס מתקיימת למידה מרחוק ע"י כלל צוות המורים בתחומי הדעת השונים. הצוות החינוכי מקיים אינטראקציה החיונית להצלחת התהליך, בו מתאפשרות פעילויות למידה מרחוק מגוונות ומאתגרות התורמות בין השאר לפיתוח הלמידה, נגישות לחומרי לימוד והעשרה דיגיטליים, פיתוח אסטרטגיות למידה באופן עצמאי ופעילויות הפוגה.

במהלך השהייה בבית ובהכנות לחזרה לשגרה התקיים קשר הדוק עם יו"ר הנהגת ההורים, ליאת יוסף".

לא חסרים מורים?

ביה"ס פתח השבוע את שעריו עם כל המחנכות ורוב הצוות המקצועי. מורים שמבחינה רפואית אינם יכולים להגיע ממשיכים בלמידה מרחוק".

העירייה מסייעת לכם?

"העירייה נערכה יחד עם בית הספר לפתיחת הלימודים מבעוד מועד. ההכנות כללו ניקיון יסודי, התקנת סבוניות עם נוזל חיטוי ואמצעים נוספים לשם מיגון מקסימלי.

כמו כן, העירייה שיתפה את המנהלים וההורים בתהליך, לשם פתיחת מוסדות החינוך וחזרה בטוחה לשגרה".

מהם האתגרים בחזרה לשגרה?

"החזרה לשגרה מלווה בחשש טבעי ומעלה רגשות מעורבים בקרב הצוות החינוכי, התלמידים והוריהם, משום שאנו חוזרים למתכונת למידה שונה ובלתי מוכרת, דבר אשר עשוי להשפיע על ההתמודדות הרגשית, החברתית והלימודית.

"בנוסף, אחד האתגרים אשר עמדו בפנינו היה ההתארגנות הפיזית במרחב המותאמת למתווה הנדרש תוך הקפדה על ההנחיות.

לאורך כל התקופה קיבלנו, המנהלים, ליווי צמוד ותומך מצד הפיקוח והעירייה. התקיים קשר וירטואלי שוטף עם מפקחת ביה"ס רבקה ושניה ומנהל מחלקת החינוך  אילן וקנין, שדאגו לעדכן, ופעלו על מנת לתת למנהלי בתי הספר בנהריה מענה מיטבי, ככל שניתן, במציאות המורכבת שבה אנו נמצאים".

מה את מאחלת לעצמך ולבית הספר לתקופה הקרובה?

"אני מאחלת לי ולכל הילדים והצוות החינוכי חזרה בטוחה לשגרה הברוכה, עם כוחות, אופטימיות ובריאות".

תמי דניאל – בית הספר ע"ש רונה רמון

בית הספר ע"ש רונה רמון נפתח בספטמבר 2019 בנהריה לתלמידים על הרצף האוטיסטי מגיל 6 ועד גיל 21. זהו בית ספר צומח המונה כרגע 20 תלמידים וצפוי כבר בשנת הלימודים הבאה להכפיל את עצמו. בית הספר פועל משעה 7:30 ועד 16:45 בכל יום וכן, מפעיל קייטנות בחגים ובקיץ עד ה- 15.8.

איך נערכתם לחזרה לשגרה?

תמי דניאל: "ההיערכות לחזרה לשגרה מאופיינת בהקפדה יתרה על הנהלים וההנחיות של משרד החינוך, יחד עם הקשבה והכלה לקשיים והחששות של הצוות, ההורים והילדים".

כיצד מתנהלת הלמידה מרחוק? הורים מדברים על קשיים מרובים.

"לאורך כל תקופת הבידוד, הצוות החינוכי עמד בקשר יומיומי עם ההורים והתלמידים, נערכו שיחות וידאו מרגשות, הקשבה וייעוץ להורים גם מהיועצת והצוות הטיפולי.

כמו כן, נשלחו להורים חומרי למידה מגוונים, מותאמים לתלמידים ורלוונטיים לתקופה. כגון: בפסח פעילויות ניקיון הבית, שירי אביב, סיפור חברתי המסביר את הבידוד ועוד.

לא חסרים מורים?

"כל המורים והסייעות, ללא יוצא מן הכלל, נרתמו למשימה והיו חלק ממערך התמיכה והלמידה מרחוק".

העירייה מסייעת לכם?

"עיריית נהריה ובראשם ראש העיר, רונן מרלי, וכל מחלקת החינוך דאגה לניקיון בית הספר, להצטיידות בחומרי ניקוי, מסכות, כפפות, ג'ל חיטוי. כל עובדי הרשות (סייעות, אב בית, מזכירות) שבו לעבודה מהיום הראשון".

והילדים אכן מגיעים?

"עד השבוע האחרון מרבית ההורים חששו לשלוח את ילדיהם לבית הספר, אך עם החזרה המלאה ישנה היענות מלאה, ציפייה והתרגשות לחזור לבית הספר".

מנהלות בנהריה: תמי דניאל – בית הספר ע"ש רונה רמון

מהם האתגרים בחזרה לשגרה?

"הקושי העיקרי הוא בשמירה על מרחק עם התלמידים שלנו שאוהבים מגע וקרבה. לצד הקשיים, מפקחת ביה"ס, אלסה שגב-שוהם ומנהלת המחוז, ד"ר אורנה שמחון, נמצאות לצידנו לתת מענה לכל שאלה ובעיה. תחושת החיבוק מכל הכיוונים מסייעת לצלוח תקופה כל כך מאתגרת זאת".

מה את מאחלת לעצמך ולבית הספר לתקופה הקרובה?

"מאחלת לעצמי ולבית הספר שנצא מחוזקים יותר, נמנף את המצב ונוציא ממנו את המיטב, כל אחד ואחת וכצוות אחד".

דורית חילאי – ביה"ס למדעים ולאמנויות

בית הספר הרב תחומי למדעים ואמנויות, הוא שש שנתי (ז' – י"ב). בבית הספר 1396 תלמידים ב-47 כיתות. ביה"ס מספק מענים לכל סוגי התלמידים ובמגוון גדול של כיתות ומגמות ביניהן: אמנות העיצוב, הנדסת תוכנה, תיאטרון, הנדסת תעשייה וניהול, דיפלומטיה וקשרים בינלאומיים באנגלית, משפטים וקרימינולוגיה, פיתוח הסביבה, ניהול עסקי, פיזיקה מחקרית ועוד.

איך נערכתם לחזרה לשגרה? 

דורית חילאי: "חטיבת הביניים פתחה את שעריה בפעימה הראשונה לתלמידי החינוך המיוחד בצורה מיטבית, ההיערכות ללמידה בקפסולות, תוך שמירה על אורחות החיים החדשות מתקיימת ואנחנו לקראת הרחבת הלמידה בחינוך המיוחד על פי המתווה החדש.

תלמידי י"א- י"ב שולבו בפעימה השנייה ויגיעו ללמידה בקבוצות קטנות על פי הנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך".

כיצד מתנהלת הלמידה מרחוק? הורים מדברים על קשיים מרובים.

"הלמידה מרחוק זימנה לכולנו אתגר גדול והתנסויות שחלקן לא היו מוכרות. מבקשת לציין לשבח את צוותי ההוראה שהתגלו בשיא תפארתם, הם נרתמו למשימה הלאומית ובעיניי לא היה צורך לגייס אותם להיכנס מתחת לאלונקה כי צוותי ההוראה הם האלונקה.

הם שהתגייסו ללמידה מרחוק, שקדו על פיתוח מערכים ולמידת טכנולוגיות מותאמות תוך שמירת קשר עם התלמידים והוכיחו מעל לכל ספק כי מערכת החינוך היא העוגן של הקהילה.

"הלמידה לא הסתיימה ואנו עסוקים כל העת בשיפור, שימור ודיוק תוך הקשבה לצרכים שעולים מהשטח.

"לאורך כל המשבר התמודדנו מול קשיים שעלו, הצלחנו בזכות הגורמים שעטפו אותנו, הקשיבו לנו וסייעו לנו בכל קושי שעלה: משרד החינוך ומנהלת המחוז, רשת עמל והרשות המקומית".

לא חסרים מורים?

"יש מעט מורים שנמצאים בקבוצת סיכון או מטפלים בילדים קטנים ולכן נמנעת מהם החזרה ללמידה. מנהלי החטיבות בנו מערכות תוך שיתוף פעולה בין המורים ומימוש הערבות הדדית כך שנמצא פתרון מיטבי".

מה עושים עם הבגרויות?

"משרד החינוך גיבש מתווה ברור בעניין בחינות הבגרות. מספר הבחינות צומצם לחמש בחינות בגרות שיתחילו ב-22.6 למשך 5 שבועות.

הלמידה בכיתות י"א-י"ב התחילה עם קבוצות תלמידים שאותרו במיפוי שנעשה עם קושי בלמידה מרחוק וצורך ללמידה פנים אל פנים בבית הספר".

העירייה מסייעת לכם?

"העירייה כמו גם הבעלויות הנוספות שלנו רשת עמל ומשרד החינוך הם הגורמים אליהם פנינו בכל קושי שעלה, מהם קיבלנו סיוע לאורך כל המשבר, כולנו היינו בבידוד ביתי והמענים לצרכים סופקו עד אחרון התלמידים".

והילדים אכן מגיעים?

"תלמידי החינוך המיוחד הגיעו בהרכב מצומצם, ההורים חששו לבריאות התלמידים. מאמינה שההרחבה של הפעימה תגביר את הנוכחות".

מנהלות בנהריה: דורית חילאי – ביה"ס למדעים ואמנויות

מהם האתגרים בחזרה לשגרה?

"עיקר הקושי הוא בדאגה של הצוות שחוזר לעבודה וההורים לבריאותם של החוזרים. מאמינה מאד שככל שהימים חולפים וההורים עדים לאורחות החיים המופעלים בבתי הספר הם יבטחו במערכת שתשמור על בריאות הילדים.

"קושי נוסף הוא בבניית מערכות על פי המתווה של הקפסולות, דבר המקשה על הרכבי קבוצות לימוד לקראת בגרות. המתווה מגביל את כמות התלמידים בקפסולה ואת מספר הקפסולות לכל מורה. פרט לכך ממשיכה הלמידה מרחוק במקצועות ובכיתות שלא יגיעו ללמוד בביה"ס.

"חשוב שכולנו נבין שאנחנו בונים ספינה חדשה ונדרשת סבלנות מצד כל הצדדים, כולנו כאן במטרה לדאוג לבריאות כל באי בית הספר בראש ובראשונה ולספק מענה לימודי מותאם תוך הקשבה ודיוק של הצרכים.

"חשוב לנו להחזיר את התלמידים ללמידה, תוך למידה של אורחות חיים חדשים במהלך השיעורים וההפסקות, החזרה היא מדורגת וככל שניתן נרחיב את הלמידה בכיתות בכפוף למתווה שהופץ".

מה את מאחלת לעצמך ולבית הספר לתקופה הקרובה?

"האיחול הכי נדוש הוא בריאות, אף אחד מתלמידי ועובדי בית הספר לא חלה בקורונה וזה הכי חשוב.

"ידוע לנו כי המשבר זימן לתלמידים רבים אתגר שלא הכירו, התפקוד של חלקם נפגע והצוות החינוכי ימשיך לספק לתלמידים הזדמנות לשיפור ההישגים וירחיב את השיח הרגשי לטובת רווחתם הנפשית. אני וצוות ביה"ס ערוכים לתת מענה מקצועי ורגשי לכל תלמיד והוריו".

גלי וינטראוב – galitwe76@gmail.com

אהבתם את הכתבה? כתבו לנו

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי! 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות