fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחקר חדש: נמצא קשר בין חיידקי מעיים ובין עלייה במשקל בקרב חולות בסרטן השד

מחקר שיזמה ד"ר איילת שי, מנהלת המחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי לגליל בנהריה, יחד עם פרופ' עמרי קורן מאוניברסיטת בר-אילן, מצביע על קשר בין חיידקי מעיים ובין עלייה במשקל בקרב חולות סרטן השד. במחקר השתתפו 33 נשים שעמדו לקראת תחילתו של טיפול כימותרפי בסרטן השד ובסרטן גניקולוגי.
מנהלת המחלקה האונקולוגית, ד"ר איילת שי | צילום: רונית וולפר
מנהלת המחלקה האונקולוגית, ד"ר איילת שי | צילום: רונית וולפר

מחקר חדש, אותו יזמה מנהלת המחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד"ר איילת שי, יחד עם פרופ' עמרי קורן מהפקולטה לרפואה ע״ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, על רקע חודש המודעות לסרטן השד, מצביע על קשר בין חיידקי מעיים ובין עלייה במשקל בקרב חולות בסרטן השד המטופלות בכימותרפיה. המחקר פורסם בימים האחרונים בכתב העת היוקרתי BMC Medicine.

עפ"י הספרות המקצועית, כ-30% מהחולות בסרטן השד שמקבלות כימותרפיה עולות במשקל, אולם עד כה לא היה ידוע למה נשים מסוימות עולות במשקל ואחרות לא. מעבר לעלייה במשקל, ידוע כי טיפול כימותרפי מעלה את הסיכון גם ללחץ דם גבוה ולאי סבילות לגלוקוז, שהינו מצב קדם-סוכרתי. למרות שמדובר בתופעה מוכרת, עד כה לא הוגדרו המנגנונים שבבסיס התהליכים הללו.

יצוין כי בשנים האחרונות מאירים מחקרים רבים את הקשר שבין ה"מיקרוביום" (אוכלוסיית חיידקי המעיים הנמצאת בגוף של כל אחד מאיתנו) ובין מצבים שונים של בריאות וחולי. להרכב ה"מיקרוביום" ולאיזון בין זני החיידקים שהוא כולל, ישנן השפעות נרחבות על התיפקוד המנטלי והגופני של האדם.

ד"ר שי מספרת, כי החליטה ליזום מחקר זה בעקבות תופעות מעניינות להן היתה עדה במסגרת עבודתה כרופאה אונקולוגית. "בעבודתי הקלינית עם נשים המחלימות מגידולי שד וגידולים גניקולוגיים, הבחנתי בנשים רבות שעלו במשקל בעקבות הטיפולים והתקשו לחזור למשקלן הקודם", היא מסבירה "מדובר בתופעה המוכרת גם מהספרות הרפואית. כאשר קראתי על הקשר בין 'מיקרוביום' והשמנה בקרב אנשים ללא סרטן, סברתי שיהיה מעניין לבדוק אם ה'מיקרוביום' של החולות מהווה את אחד הגורמים להשמנה, כמו גם לשינויים מטבוליים נוספים".

במחקרם של ד"ר שי ופרופ' קורן השתתפו 33 נשים שעמדו לקראת תחילתו של טיפול כימותרפי בסרטן השד ובסרטן גניקולוגי. הנשים נשקלו פעם אחת לפני הטיפול ופעם נוספת כחמישה שבועות לאחר תחילתו. במחקר נמצא כי תשע מהנשים המשתתפות עלו במשקל במידה שהוגדרה כמשמעותית (3% או יותר). לפני הטיפול בוצעה גם דגימת צואה, ששימשה לאפיון גנטי של ה"מיקרוביום" אצל כל אחת מהנשים. כעבור שבועות ספורים של טיפול כימותרפי, שוב נבדק הרכב ה"מיקרוביום", ונמצא שהוא השתנה באופן מובהק בקרב נשים שעלו במשקל. השינוי בא לידי ביטוי במגוון קטן יותר של חיידקי מעיים ובזני חיידקים שהיו שונים מאלו שנמצאו בקרב נשים שלא חוו עלייה במשקל.

עוד גילה המחקר, כי הרכב חיידקי המעיים עשוי לנבא מי מהנשים שעוברות כימותרפיה תעלה במשקל. נוסף על כך, כאשר חיידקי מעיים של נשים שעלו במשקל הושתלו במעי של עכברים סטריליים (כלומר, ללא "מיקרוביום" משל עצמם), פיתחו העכברים אי-סבילות לסוכר, ובדמם נמצאו סימנים של מצב דלקתי כרוני. ממצאים אלו מרמזים, כי החיידקים הינם חלק מהגורמים לשינויים המטבוליים שמביאים לעלייה במשקל בעקבות טיפול בכימותרפיה.

בימים אלו נמצאים ד"ר שי ופרופ' קורן בעיצומו של מחקר המשך, שמטרתו לבדוק את התופעות שמצאו, בקרב אוכלוסייה גדולה יותר של נשים החולות בסרטן השד, תוך בדיקת ה"מיקרוביום" שלהן בסיום הטיפול, כדי להבין את השפעת הטיפול על הרכב החיידקים. כמו כן מתכוונים השניים לבדוק את השפעת הכימותרפיה על השמנה בקרב עכברות סטריליות שעברו השתלת צואה של נשים, ולראות אם יש הבדל בין עכברות שבמערכת העיכול שלהן הושתלה צואה מנשים שעלו במשקל לעומת עכברות שקיבלו צואה מנשים שלא עלו במשקל.

אם התוצאות שהתקבלו במחקר הראשוני אכן יחזרו על עצמן, מציינת ד"ר שי, יהיה ניתן לשקול מתן בדיקת צואה לנשים בטרם תחילת הטיפול, כך שהמטופלת תדע אם היא נמצאת בסיכון לעלות במשקל.
"אנו מקווים שבעתיד נוכל לאתר באמצעות בדיקה פשוטה את הנשים שנמצאות בסיכון לעלייה במשקל ואולי אף להציע דרכים למניעת תופעה זו", סיכמו ד"ר שי ופרופ' קורן.

 

המרכז הרפואי לגליל נהריה | צילום: רוני אלברט
המרכז הרפואי לגליל נהריה | צילום: רוני אלברט

 

הישארו מעודכנים בפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי ובחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות