fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפך את החלטת בית הדין הרבני

עורך הדין אברהם אילוק מנהריה, עשה את הבלתי יאומן, כאשר הצליח להפוך את החלטת בית הדין הרבני: "גרמתי לרבנות לשנות תקנון היסטורי בזכות העתירה שלי לבג"ץ"
עורך הדין אברהם אילוק מנהריה | צילום: פרטי
עורך הדין אברהם אילוק מנהריה | צילום: פרטי

הכול התחיל לפני כשנתיים כאשר לנה ב.(שם בדוי), נכנסה אל משרדו של עורך הדין אבי אילוק פגועה ומודאגת. ב' עולה חדשה-ישנה מברית המועצות, תושבת הגליל המערבי, נדהמה לגלות ממש לפני טקס נישואיה לבחיר ליבה, שעל פי טענת הרבנות הראשית היא לא יהודייה. את המסמך שהציגה שבו מדינת ישראל מכירה בה כיהודייה, פסלה הרבנות וטענה שהוא שיקרי ומזויף.

באמצע יוני השנה, שודרה "בכאן 11" כתבת תחקיר בנושא החקירות הסמויות שמבצעת הרבנות כדי להתחקות אחר יהדותם של העולים מברית המועצות. בכתבה תקף את הרבנות יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "הממסד החרדי ומשרד הפנים פועלים בשיטות של מאפייה – זו רדיפה לשם רדיפה שנובעת מגזענות נטו".

בשלב הזה, התגלה עוד כי "בורר יהדות" מטעם הרבנות הראשית, ביצע חקירה והגיש חוות דעת בטענה כי ב' זייפה תעודת לידה, וכי ברישומי משרד הפנים נמצא שהמספר הסידורי על התעודה שלה שייך לאדם אחר. כתוצאה, הגדיל בית הדין הרבני לעשות והטיל קנס בסך עשרת אלפים שקלים על הצעירה, בגין זיוף מסמכים וללא בירור נוסף, אסר עליה להתחתן בארץ כדת משה וישראל. בהחלטה נכתב: "ניסיון להטעות את בית הדין על ידי הצגת תעודת לידה מזויפת ובזבוז זמן שיפוטי יקר לחינם".

עורך הדין אבי אילוק הזדעזע לשמוע על העוול שנגרם לה, והחל לפעול: "לא ייתכן כי בורר היהדות הוא גם השופט וגם התליין, מדינת ישראל נותנת לבורר היהדות את הסמכות להחליט מי יהודי ומי לא".

בשלב הראשון הגיש בקשה לבית הדין הרבני הגבוה בירושלים על מנת שיבטל את הקנס. בקשה זו נדחתה על הסף.

עו"ד אילוק הגיש ערר לבית המשפט הגבוה לצדק. הדיון נערך בפני השופטת אסתר חיות, בו אילוק טען לשורה של כשלים: ההחלטה לגזור קנס ניתנה שלא בסמכות. המערערת לא יודעה מראש על ההחלטה לקנוס אותה, למרות שכך מחייב החוק. בורר היהדות, אשר נתן את המלצתו הבלעדית, לא היה נוכח בזמן הדיון.

מה שהכעיס במיוחד את עו"ד אילוק היה סעיף בתקנון הרבנות, שלפיו בורר היהדות לא חייב להיות נוכח בבית המשפט בזמן הדיון.

זאת ועוד, כאשר דרש עורך הדין לראות את המסמכים שנטען שזויפו, סירבה הרבנות בטענה שהם חסויים. אילוק: "מעולם לא שמעתי על חיסיון מסוג זה. אנחנו מדינה דמוקרטית אשר נותנת את זכות החפות לכל אזרח".

הפיכת החלטת בית הדין הרבני

בעקבות עתירתו של עו"ד אבי אילוק לבג"ץ, הנשיאה חיות קבעה כי ההליך אכן לא היה תקין. בעניין הקנס, טענה כי החיוב לא נעשה על פי הוראות החוק והורתה לבטל אותו.

התוצאה המשמעותית ביותר של הערר בעניין ב' היא קביעת בג"ץ כי הרבנות מחויבת לתקן את הסעיף הזה באופן מיידי.

עו"ד אילוק: "מבחינתי זה הישג בלתי רגיל בקריירה שלי. עשיתי שירות לאלפי אזרחים במדינת ישראל. מעכשיו והלאה לא יתבצע דיון ללא בורר יהדות, שיביא ראיות וסימוכין לטענתו. רציתי ללכת עם זה צעד אחד קדימה ולהגיע לכך שבג"ץ יוציא פסק, שייקח מבית הדין הרבני את הסמכות להחליט מי יהודי ומי לא".

פרשת לנה ב' עדיין לא הגיעה לסיומה, מאחר שלא הוכח שהיא יהודייה. התיק יוגש לדיון מחדש במהלך השנה, אבל הפעם ינוהל באופן תקין ועל פי הקביעה של בג"ץ.

 

אהבתם את הכתבה? כתבו לנו בתגובות

והישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי ובחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות