fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הלהבה הפנימית

אצל דודו אטדגי, כבאי מתנדב בתחנת כיבוי והצלה מגדל העמק, קיבל את אות ראש העיר למתנדב לשנת 2019
דודו אטדגי במהלך העבודה (צילום עצמי)
דודו אטדגי במהלך העבודה (צילום עצמי)

שלושה צלצולי פעמון, 30 שניות ללבוש את בגדי המגן, 30 שניות להיות על הכבאית ושנייה לאחר מכן כבר להיות מחוץ לשער תחנת הכיבוי. אלו הם חייו של דודו אטדגי (42), כבאי מתנדב בתחנת כיבוי והצלה מגדל העמק.
אצל דודו, יליד מגדל העמק, התנדבות הקשורה בהצלת חיים טבועה עמוק בד.נ.א. שלו. בשירותו הצבאי שירת כנהג תובלה בצבא מה שחיבר אותו לרכבים הגדולים והכבדים. עד לאחרונה עבד הוא כנהג משאית במפעלי החמצן שבאזור התעשייה רמת גבריאל שבמגדל העמק.
בארבע השנים האחרונות בהם הוא מתנדב בשירותי הכבאות וההצלה (כב"ה) מגדירים אותו מפקדיו ככבאי לכל דבר ועניין. אין מתייחסים אליו כמתנדב אלא כאיש צוות לכל דבר ועניין שרק היעדר תשלום על השירות מבדיל בינו לבין עמיתיו לתפקיד.  יש לציין, כי בנוסף להתנדבותו של דודו בתחנת הכיבוי של מגדל העמק, הוא מתנדב גם במסגרת יחידת האיתור, החילוץ וההצלה של זק"א.
במהלך כל השיחה עם דודו היה חשוב לו להסביר מהי עבודת הכבאי ומהי החשיבות שלה להצלת חיים ועם אלו דילמות וסיכונים על הכבאי להתמודד.
ראשית, ציין שללא עבודת הכבאי כל גורמי ההצלה האחרים הם חסרי אונים. אם מתקבלת הודעה במשטרה על קשיש שאין מענה בביתו ויש חשש לחייו, מישהו נתקע בבית או במעלית וצריך לחלצו, תאונות דרכים בהם יש לחלץ את הנהג (ואם להשתמש בביטוי מזעזע יותר של דודו "לקלף את האוטו מהנהג"), התמוטטות בתים כתוצאה מהתפוצצות בלון גז, רעידת אדמה או כתוצאה מכשל הנדסי בתכנון או בבנייה (כפי שקרה לדוגמה בקריסת המרפסות בבניין בחדרה, קריסת רצפת רחבת הריקודים באולמי ורסאי במאי 2001),
טיפול בדליפות חומרים מסוכנים ממפעלים כפי שארע ממש לאחרונה בנהריה כאשר ארעה שם דליפה של גז אמוניה אל מחוץ למפעל ודליפת הגז בבתי הזיקוק בחיפה בחודש מאי האחרון, חילוץ מהצפות בתים, כבישים ונחלים שקרו גם בחורף האחרון. וכמובן שריפות בבתים, שריפות קוצים ושריפות יער.
גם על חילוץ בעלי חיים שנתקעו במקומות שונים אחראים מצוותי הכיבוי. "היה לנו מקרה", מספר דודו, "שבו עבדנו 8 שעות לחילוץ חתול שנתקע בתוך צינור ביוב.  אנו מתייחסים להצלת נפשות של בע"ח באותה הדרך ובאותה הרצינות והאחריות הנדרשת להצלת בני אדם".
אם מנסים להשוות את פעילותו עם עלילות סמי הכבאי,  עונה דודו בחיוך קל "סמי הכבאי יכול להישאר כבאי רק בסרטים".דודו, נשוי לאורלי, שאף היא תורמת את חלקה בהתנדבות במד"א, ואב לשלושה ילדים: אלין (3), לירן (11) וליאן (14) אומר שכב"ה זו כמו משפחה. אוכלים יחד, מבלים יחד, ישנים יחד ויוצאים לפעילות יחד.
אל כב"ה הוא הגיע בעקבות חברים מהילדות ומהצבא שמשרתים בכב"ה ומאז הוא חושב שכב"ה זה הדבר הכי טוב שיש לו בחיים, אחרי המשפחה. "זו חוויה מיוחדת", הוא מוסיף.
בעוד שגורמי הצלה אחרים יגיעו לאזור אסון וישבו בצד, הכבאים הם אלו שנכנסים ללב הסכנה שאשר המטרה העיקרית היא לחפש ולהציל חיים. "אין דבר כזה שכבאי יכנס לבית בוער ויצא משם מבלי לעבור נקודה נקודה בבית ולחפש אולי יש שם לכודים שיש להצילם".
עוד מוסיף דודו ש"תוכנית החילוץ מתחילה בשנייה שעלית על הכבאית בדרך לאירוע. מרגע זה אתה יחד עם הצוות הנוסף שבכבאית מתחילים לתכנן את החילוץ והכיבוי. מאין להיכנס, היכן לפרוץ, היכן יש נקודות לאספקת מים, נקודות סיכון בסביבה".
הפעילות הוא מציין היא די שגרתית וחוזרת על עצמה כך שמבחינתו כמי שראה כמעט את הכל, ולטובת הקוראים נחסוך חלק מהתיאורים, אין מה שיפתיע אותו או יתפוס אותו לא מוכן.  עם זאת מדגיש דודו ש"כאשר אתה יוצא לאירוע אינך יודע לעולם למה אתה מגיע. שריפת קוצים פשוטה יכולה להפוך לשריפת יער".
בדרך כלל חולק דודו ארבע משמרות בשבוע  כולל שבתות וחגים. מעבר לתרומתו השוטפת בתחנה כאיש צוות רגיל דואג דודו לתמיכה במערך הלוגיסטי ובשמישות כלי הרכב ובפעולות הדרכה לצופי האש. דודו אומר שההתנדבות היא ברכה לאדם והוא קורא לכל אדם להתנדב ולתרום. "אנו זקוקים גם לכבאים בשירות וגם לכבאים מתנדבים".
אילנה פרץ עייש מנהלת היחידה להתנדבות, באגף לשירותים חברתיים מציינת:  רוח הנתינה והתרומה לקהילה, מאפיינת את מגדל העמק ותושביה. הסיפוק מהנתינה ומהתרומה לזולת הינם מנת חלקם של התורמים בה לא פחות משל הנרתמים. דודו מהווה דוגמא ומופת למתנדב, שמקדיש ימים כלילות לקהילה ועל כך נמצא ראוי לקבל  את  אות ראש העיר למתנדב לשנת 2019".
דורון אלחרר סגן ראש העיר וממונה תיק הרווחה: "מגדל העמק חרטה על דגלה את ערך ההתנדבות כמטרה חברתית, חינוכית ואירגונית המהווה בסיס לחיי שותפות וערבות הדדית. אני גאה בדודו שמקדיש שעות רבות מזמנו כתרומה לקהילה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות