fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נקודת חן בנוף הגליל

אריה ציליק, אחד מוותיקי נוף הגליל, ממליץ על אחת הנקו'דות היפות בעיר. צאו לטייל
אריה ציליק (צילום עצמי)
אריה ציליק (צילום עצמי)

כמדי סתיו החצב קורא לתל טירייה להתעורר, זה התל הנישא על שביל האופניים, סובב עירנו בסמוך לשכונת מליבו (בין הרחובות אדמון ואלונים ליער צ'רצ'יל) ומשקיף לנוף פנורמי מרהיב, בחלקו אורבני ובחלקו האחר כפרי עם מורשת היסטורית אשר כבר נחשפה בסקר של רשות העתיקות בשנות השמונים. בפרויקט החפירות השתתפו גם תלמידים וחניכי תנועות הנוער מהעיר  ולפי הממצאים בסקר, השיוך של החרסים שנמצאו אז, כמו גם בורות המים, מערות הקבורה ומערכות המסתור, הינם מתקופת שלהי ימי בית שני ומרד בר כוכבא, תקופת הריבונות היהודית האחרונה בארץ עד תקומת מדינת ישראל.

מסתבר כי השם  טירייה שייך לרבי מתקופת המשנה או התלמוד שהשאיר חותם גם במחוזותינו באותה עת. יצוין כי כאשר הקימו את נצרת עילית היו שהציעו אז בין המייסדים והשותפים לחזון הקמת היישוב העברי הגלילי, גם את השם הקדום וההיסטורי טירייה.

לפי דעת חוקרים, שימור של אתר ארכיאולוגי מגדיר את חשיבותו של המקום ומחייב שילוב של שלוש אסטרטגיות:

  1. תהליך שימור, מאפשר לזהות 'מקום' בעל חשיבות , לחשוף אותו, לתת לו ביטוי ולחזק את משמעותו וייעודו, במקרה שלנו בנוף הגליל ( נצרת עילית), עיר עם מורשת יהודית ישראלית, ציונית הצומחת ומתפתחת אל מרחב הגליל המרכזי.
  2. תהליך פיתוח כולל הממנף את עוגן התיירות, מאפשר למבקרים ולבעלי ענין להנות מהנופים המרהיבים בגליל המרכזי ובאזור העמקים.
  3. תהליך מעורבות קהילתית כולל מעורבות חינוכית המאפשר לתלמידים ובכלל לתושבי העיר להכיר את סרגל הזמן היהודי, להפנים ערכים משמעותיים בהיסטוריה של עם ישראל, לפתח תחושת גאווה מקומית, מעורבות חברתית וזיקה למקום הנחקר.

לסיכום ובמבחן התוצאה- חשוב להיות אזרחים טובים ואחראיים המגלים אכפתיות ומודעות לסביבתם.

חשוב ללמוד מניסיון של מקרה מבחן מוצלח, כמו זה בתל יקנעם, אתר ארכיאולוגי שעבר שימור אותו אני  ממליץ ליישם כאן אצלנו בתל טירייה, בסמוך לבית. פרויקט כזה, עשוי להשתלב יפה במורשת נוף הגליל. ראוי לאמץ את הניסיון של ישוב מתפתח באזורנו שהצליח למנוע הרס ובליה של אתר ארכיאולוגי משמעותי. לכן חשוב לדעתי בראש ובראשונה באמצעות הרשות המקומית לרתום את קרן קיימת לישראל ואת רשות הטבע והגנים אשר יהיו להערכתי בעלי העניין המרכזיים בשימור המקום כמו גם רשות העתיקות.

מאחל לנו כי התש"פ תהא גם שנה של חיזוק המורשת בנוף הגליל עם הפיכת תל טירייה לגן ארכיאולוגי חינוכי משמעותי המשלב ערכים של  פיתוח ופריחה, כפי שגדלנו עליהם בנצרת עילית, שנה טובה ומתוקה לכולם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות