fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

היסטוריה בנוף הגליל: יקיר עיר ראשון מקרב העדה האתיופית

סמעני פקדה, פעיל עלייה לשעבר שסיכן את חייו בהברחת יהודים מאתיופיה לישראל יקבל אות יקיר העיר נוף הגליל לשנת 2019
סמעני עם ראש העיר פלוט (צילום דוברות העירייה)
סמעני עם ראש העיר פלוט (צילום דוברות העירייה)

עיריית נוף הגליל תעניק בחג החנוכה הקרוב אות יקיר העיר לשבעה תושבים שנבחרו בגין עשייתם ותרומתם המיוחדת לעיר ולערכיה. רשימת יקירי העיר לשנת 2019 כוללת לראשונה נציג העדה האתיופית –  סמעני פקדה בן 86 אב ל 6 וסב ל 12 נכדים. את הבשורה על זכייתו בתואר המכובד קיבל  סמעני בשבוע שעבר בעת שראש העיר רונן פלוט הגיע לברך את העדה באירוע חג הסיגד . ראש העיר פלוט אמר כי  שמח לשמוע על הבחירה סמעני וכי אין ראוי יותר ממנו לקבל את התואר הנכבד . "סמעני מייצג בדרך חייו המרתקת ובפועלו הציוני את המהות של קליטת העלייה  – ערך שהינו אבן יסוד בקיומה של העיר נוף הגליל מראשיתה ועד היום", אמר פלוט.

סמעני פקדה נולד בכפר קטן העונה לשם "זוולה" שבמחוז גונדר באתיופיה. בגיל צעיר הוא בלט בכישרון כתיבה פנומנאלי ובהיותו ילד נהג לשבת בכניסה לבית המשפט ולסייע לאנשים שאינם יודעים קרוא וכתוב בכתיבת מכתבים. בהיותו תלמיד התנדב לאבטח את יונה בוגל, מראשי הפעילים בקהילה היהודית  ובאחד הלילות כאשר אלמונים שרפו את בית הספר הביהודי הוא גילה תושייה וחילץ את כל התלמידים משנתם למקום מבטחים.

סמעני שימש בתפקיד מנהל בית ספר יהודי בכפר אטייה אולם לאחר 9 שנות עבודה, בשל פעילותו הציונית, סולק מעבודתו ומצא את עצמו ללא מקור פרנסה. בשנת 1982 לאחר מאמצים רבים התקבל לעבודה במשרד החינוך האתיופי בתפקיד איש כספים שהיה ממונה על תשלום  משכורות לעובדי המשרד אך כעבור שנתיים שוב נרדף בשל פעילותו הציונית לאחר שנחשף המידע על היותו מבריח יהודים  למדבר סודן ומשם לישראל.

סמעני היה שותף פעיל במבצעי העלאת יהודי אתיופיה בשנות ה- 80. הוא נלחם לשחרורם של היהודים שנכלאו בשל פעילותם הציונית ושיחרר רבים מהם בתשלום ערבות. ב- 1989 על רקע פעילותו הציונית הוא נעצר על ידי שלטונות אתיופיה באשמת הברחת יהודים לישראל. סמעני בילה שישה חודשים בכלא בתנאים קשים של חקירות ועינויים. עם שחרורו מהכלא הוא נבחר על ידי הקהילה באדיס אבבה להוביל את מבצע שלמה והיה איש הקשר של הקהילה עם עובדי השגרירות והישראלית והמשפחות

ב- 4 לנובמבר  1992 סמעני עלה לישראל מאז הוא מתגורר בנוף הגליל. לאחר עלייתו לארץ המשיך להיות פעיל ציבור ומנהיג רוחני של הקהילה בעיר והוציא לאור ספר המגולל את  סיפור חייו השזור בסיפורה של העלייה מאתיופיה. "אני מאוד שמח ומודה על הבחירה בי, זה כבוד גדול", אמר עם היוודע דבר בחירתו.

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות