fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אף פעם לא מאוחר מדי

עשרות ניצולי שואה קישים מנוף הגליל, שלא זכו לחגוג בר ובת מצווה בנעוריהם, הגשימו חלום, ביניהם איליה גרץ, בן 80
איליה גרץ (צילום עצמי)
איליה גרץ (צילום עצמי)

עלמה (העמותה למען הזקן בנוף הגליל), ועידת התביעות והקרן למורשת הכותל המערבי חברו יחדיו להגשים חלום לעשרות ניצולי שואה מנוף הגליל, שלא זכו בצעירותם לחגוג בר ובת מצווה. השבוע הם עלו לכותל וזכו להגשים את חלומם ולקיים את המצווה אחרי עשרות שנים.

היה זה יום המסע הראשון לו זכו ניצולי שואה ממרכז יום הסב סנטר וממועדון נישא לניצולי שואה ומועדון מופת, לניצולי שואה דוברי רוסית, כולם בהפעלת עלמה העמותה למען הקשיש בנוף הגליל. הם יצאו לירושלים מלווים בבני משפחה, אנשי צוות ונערים בשנת שרות של הצופים.

הייתה זו התארגנות לוגיסטית לא פשוטה. "להוציא עשרות קשישים ליום שלם בירושלים. חלקם מוגבלים, רובם מלווים במלווים אישים, זה לא פשוט, אך המאמץ היה כדאי הייתה זו חוויה מרגשת, ומצמררת שלא תשכח", אומרים בעלמה.

עם הגעתם של שני האוטובוסים לכותל, הם התקבלו בצהלה וריקודים על ידי הצוות המארגן, זהבה ופנחס, שליוו אותם במשך כל היום. תזמורת מרקדת ובה מספר נגנים ליוותה את הזקנים אל רחבת הכותל בצלילי מוזיקה יהודית אותנטית. חיילי צה"ל ועמם חזן, הצטרפו בשירה סוחפת, והשמחה הייתה רבה.

בכותל, הגברים בהובלת מדריכי הקרן למורשת הכותל ערכו טקס בר מצווה ייחודי, חלקם לראשונה זכו ללמוד כיצד להניח תפילין כהלכה. הטקס היה מרגש עד דמעות. הקשישים תארו התעלות רוחנית וחוויה עוצמתית חד פעמית שזכו לחוות. הנשים במקביל צפו בסרט תלת מימד חוויתי ולאחריו חוו טקס בת מצווה מרגש יחד עם מדריכות הקרן. תפילה המלווה בהדלקת נרות וקבלת תעודה אישית. בסיום הטקס קבלה כל אישה זוג פמוטים במתנה, שהוקדשו להן ע"י ילדות בנות מצווה שחגגו בת מצווה בכותל בשנה האחרונה. הטקסים עוררו בניצולים זיכרונות ילדות שנדחקו מבית אמם.

בסיומם של הטקסים התכנסו כולם לאירוע מרכזי באולם הכותל. את החוגגים קיבלו שוב באולם מקושט וחגיגי בתזמורת וריקודים ושמחה. הניצולים הוזמנו לארוחת צהריים טעימה ומגוונת כיד המלך. בין החוגגים היה גם איליה גרץ, בן 80, שנולד במולדובה ברכבת, בתחילת מלחמת העולם. "בשנת 1954 הייתי בן 13, המצב הפוליטי והאנטישמיות נגד היהודים, לא אפשרו לחגוג בפרהסיה את  הבר מצווה", הוא מספר, "המשפחה הסתירה את הלאום היהודי, מחשש לפגיעה. בכל ברית המועדות הייתה אנטישמיות ופחד להודות שאתה יהודי. המשפחה חגגה בסתר את החגים, או לא חגגו כלל".

באיחור של 67 שנים. איליה גרץ (צילום עצמי)
באיחור של 67 שנים. איליה גרץ (צילום עצמי)

איליה גרץ מספר ברחוב הגויים  קיללו  את היהודים, "יהודי מלוכלך או לכו לפלסטין – למדינה שלכם". איליה מספר שלא ידע כלל על הנוהג לקיים בר מצווה בגיל 13. בשנת 1972  עלה לישראל. במלחמת לבנון הראשונה ב- 1982 התנדב להסיע חיילים. זו הייתה גאווה עבורי", הוא מספר. ילדיו נולדו במולדובה וכולם שרתו בצבא והוא גאה מאוד על השירות הצבאי של ילדיו.

על הטיול המרגש לירושלים מספר איליה: "הייתה התרגשות עצומה, התכנון היה מרגש עד דמעות, כל הכבוד לכל מי שנרתם למשימה זו, לראשונה בחיי הנחתי תפילין, הייתה ארוחה מפוארת כדי המלך, היה אירוע בלתי נשכח. איליה: "עד היום היה רשום לי 'יהודי' בתעודת הזהות, אני יכול להגיד שמעכשיו רשום לי 'יהודי' גם בלב".

יש לציין כי היה זה הסבב הראשון שיוצא לחגוג בכותל, בשבוע הבא צפוי לצאת הסבב השני.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות