fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מפעל חייהם

אנשי הים עינת ויאיר פוצקר עוררו חיים במרינה בנהריה עם מרכז הצלילה שלהם שמושך אליו אנשים מכל הארץ ומחו"ל. הם גם שומרים על החוף, מצילים בעלי חיים, בני אדם ומקיימים פעילויות רבות לקהילה. עכשיו הם צריכים להתפנות ולמצוא בית חדש
יאיר ים. פוצקר (צילום: פרטי)
יאיר ים. פוצקר (צילום: פרטי)

 

באחד באפריל העלה יאיר ים- הבעלים של "פוצקר" המרכז הימי לצלילה בנהריה פוסט לפייסבוק שמתאר כי בקרוב מרכז הצלילה המפורסם ששוכן במרינה בנהריה צריך לפנות את מקומו, לעזוב את מפעל החיים שהם בנו ולעבור למקום אחר לאור דרישת עיריית נהריה לפנות את המקום. פוצקר יושב בתוך בחלק המבנה הנטוש על המרינה השייך לעירייה. בעבר פעלה  במקום משחקיית הילדים הקידי פארק. פוצקר הוקם בשנת 1994  ובמרינה הוא נמצא 14 שנה.

עינת ויאיר ים הם אנשי ים, פשוטו כמשמעו אבל עם שליחות גדולה מאוד. הזוג נשוי  15 שנים. היא בת  42, פוצקר חגג השנה 50 ולהם שלושה ילדים: שחף, אלמוג ואופק. בעצם קיומם במרינה, הם משמשים גם שומרי הסף של החוף. מצילים בעלי חיים, מצילים חיי אדם, עובדים בשיתוף פעולה עם חיל הים, מקיימים ימי כיף לילדים עם מוגבלויות, מקיימים טקס זיכרון מתחת למים לחללי מערכות צה"ל, וזה רק חלק מהפרויקטים המדהימים שלהם. המרינה בנהריה הייתה שוממת עד לכניסתנו של  פוצקר. מאז  המקום חי עם אנשי ים, צוללנים, קבוצות שיט ותיירים מכל העולם. שמו של פוצקר מוכר בכל העיתונות המקצועית בתחום הצלילה בעולם. צרפתים, איטלקיים, יפנים, כתבים מכל קצות תבל הגיעו לפינה הקטנה שלו, לראות איך מצליחים בזכות חזון להקים מפעל חיים בעל ערך.

כעת הם מחפשים מקום זמני כדי להמשיך להוביל את העסק שהקימו. על פי מידע שהגיע לעיתון, עיריית נהריה מקדמת שם שיפוץ המבנה של המלונית.

עינת: "זה מפעל החיים שלנו, יש כאן הרבה שליחות ואנחנו מאוד מקווים שנחזור לכאן. יאיר ואני עובדים 12_14 שעות ביממה. אני נטורופתית במקצועי, נשאבתי לכאן, וזה עסק עם המון אחריות, זה חיים של אנשים וחייבים להיות כל הזמן עם אבצע על הדופק. בשנים האחרונות מאוד קשה. המצב הביטחוני לא השאיר לנו הרבה. העסק הוא עונתי וכשיש מלחמה על חופשים, חגים או בקיץ, אנחנו בבעיה ואין לנו כל מימון או מענק מהמדינה כדי לפצות על הנזקים האלה.

 החינוך לשמור על הים מתחיל בבית. משפחת פוצקר (צילום: באדיבות עינת ויאיר ים)
החינוך לשמור על הים מתחיל בבית. משפחת פוצקר
(צילום: באדיבות עינת ויאיר ים)

"עם זאת, לשמחתי בשנים האחרונות יש מגמה של צמיחה בתיירות בכל הצפון. תיירות חוץ מגיעה לכאן, אנו עורכים להם סיורי שיט מקצועיים. טרנד גלישת הסאפ הוא להיט באזור, סירות קאטמראן שבנינו, צלילות חופשיות, אלמוגים ועוד.  המטרה שלנו להפוך את המקום להרבה מעבר. יש לנו הרבה שאיפות ופרויקטים.  בשנים האחרונות אנחנו מגדירים בגליל המערבי את החי והצומח הימי. יש  באתר שלנו  רשימות של צמחים ובעלי חיים נדירים שמצאנו ואנו מתעדים הכל. המיזם הוקם על ידי הביולוגית הימית שבי רוטמן. מעבר לכך אנו פועלים להציל בעלי חיים ואנו מוכרים בזכות הצלת הצבה המפורסמת 'פוצקר' שעלתה לכותרות. בשבוע שעבר צב קטן נתפס ברשת וכמעט איבד את כל הגפה, הוצאנו אותו יחד עם פקח רשות הטבע והוא הועבר למכמורת. לצערנו, במשך השנים אנו משמשים גם לתחנת סיוע לאיתור אנשים במצוקה שנסחפו עם סירות פרטיות, אפילו חיל הים פונה אליו לעזרה לא מעט ומהווים צוות חילוץ בעל כורחנו. זה חלק מהעבודה בים.

"לפני חודש הפקנו את אחד האירועים המרגשים יחד עם עמותה לילדים עם צרכים מיוחדים. אירוע שדורש לוגיסטיקה של העלאת כסאות גלגלים לסירות. 170 אנשים השתתפו במיזם הזה, ורק השמחה של הילדים הללו שווה את הכל.  זו עבורנו פעילות לנשמה. אנו עובדים גם עם המחלקה לקידום נוער בעיריית נהריה, וילדים ברחבי הארץ שנפלטו ממסגרת. אחת לשנה אנחנו מקיימים יום ניקיון ימים בפסח. השנה דחינו את המבצע לאחרי החג. כל החינוך לשמור על הים מתחיל מהבית. צריך להגביר את המודעות לשמירה על החופים והים. להסביר כמה זה מסוכן לפזר פסולת וניילונים. גם המדינה צריכה להוסיף פקחים. כיום יש פקח אחד בכל הרצועה חוף מראש הנקרה ועד חיפה.

"אנו מקווים שמהעבר שלנו יהיה זמני, אנחנו במשא ומתן על שטחים חלופיים והעירייה באה לקראתנו. פוצקר זה מקום שמביא תיירות לנהריה ולגליל המערבי.  מעבר לזה שאנחנו מנהלים עסק, אנחנו שומרים על בטיחות המרינה. יש פה צוללנים חופשיים שצריכים כל הזמן עזרה והכרה, אז רק מבחינה בטיחותית אנחנו צריכים להישאר פה".

יאיר: "פרויקט שהובלתי הוא הטבעת הניצן בשנת 2012 וזה חשוב עבורי. הניצן היא אחת משמונה ספינות דייג שהגיעו לישראל כחלק מהסכם השילומים שנחתם בשנות ה~50 עם ממשלת מערב גרמניה. בשנת 1956, לאחר הגעתן של הספינות ארצה, חוילו הניצן ואחיותיה וצורפו לחיל הים, שם שימשו למשימות סיור ותצפית. בהמשך, שימשה הניצן לדיג תחת בעלויות שונות. היא נותרה ספינת הדיג הפעילה הגדולה בארץ, עד שסיימה את תפקידה בשנת 2010.

הספינה משכה את עיניי, פניתי להתאחדות הישראלית לצלילה שרכשה אותה ויחד עבדנו במשך תקופה ארוכה לקבל את האישורים הדרושים להטבעתה.

יאיר ים. פוצקר  (צילום: פרטי)
יאיר ים. פוצקר (צילום: פרטי)

הטבעת הספינה הצריכה עבודת ניקיונות גדולה בה השתתפו מועדון פוצקר וההתאחדות הישראלית לצלילה. צוות המועדון פתח מעברים נוחים בין מדורי הספינה, סגר פתחים מסוכנים, ותכנן יציקה של 14 טון בטון שתייצב את הספינה בסערות הים ותשמור על הטיה של הניצן בזווית בה פתח תא המנוע יהיה במקום וזווית הנוחים לכניסה לספינה.

עינת ים חושבת שאולי יום אחד נהריה תהיה איה נאפה. " אנחנו לא שם מהרבה סיבות. יש פוטנציאל ואנו מקיימים מיזמים עם עמותות ובתי מלון אבל זה ממש לא מספיק. התייר כל הזמן חושב פעמיים היכן להשקיע ובקפריסין, המצב הכלכלי אחר.  לפוצקר ולי יש מטרה להפריח את השממה, אבל אני מציאותית. ההיצע של הים והחופים הוא לא גדול, ועדיין לא מסודר מספיק בשביל תיירות חוץ. לשמחתי, בכל העולם, שמנו הולך לפנינו. אני מקווה שיום אחד תהיה גם מרינה בנהריה כמו שיש בעכו. יאיר הוא האיש הכי טוב שהכרתי בחיי, לא איש של כסף, אלא רק נותן אהבה".

יאיר: "החלום שלי הוא להמשיך ולעסוק במקצוע שאני אוהב ויודע לעשות מאז ומעולם, לעשות טוב לסביבה לגרום לאנשים לחייך, לתרום את כישוריי והמקצועיות שלי למעוניינים ללמוד ולהמשיך להכשיר את הדור המקצועי הבא בתחום הצלילה. מבחינת התיירות, אוצרות הגליל, מפעלה המבורך של הגברת רעיה שטראוס, הוא מדהים לקידום העסקים הקטנים והגליל המערבי כולו ועמותת גליל מערבי, מטעם מועצה אזורית מטה אשר פועלת שנים רבות לקידום התיירות בגליל המערבי ואני מקווה שהתחום יתפתח.

"שאיפתי להגיע למקום האידיאלי שייתן לנו פתרונות קלים ובטוחים שנוכל לתת שירות לאלפי לקוחותינו מכל הארץ והעולם. אני בודק את כל האפשרויות ומשתף את כל הגורמים הנכונים כולל עיריית נהריה ושמח לקבל תגובות חיוביות ועזרה מכל הנוגעים בדבר. אנחנו מוכנים וערוכים לקבל המון תיירים ונשמח  לשיתוף פעולה, אנחנו מבטיחים להמשיך לתת שירות ולשפר ככל הניתן את התנאים בפעילות הימית בנהריה". לפרטים נוספים בפייסבוק: פוצקר מועדון גלישה PUTSKER DIVING CLUB

לשאלת צפון 1 מה התוכניות של העירייה לשיפוץ המבנה הנטוש במרינה, עיריית נהריה סירבה להגיב.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות