fbpx

הקיץ הזה מייבשים מים עומדים, ואומרים ביי ביי ליתושים!

צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

הקיץ הזה מייבשים מים עומדים, ואומרים ביי ביי ליתושים! המשרד להגנת הסביבה יוצא בקמפיין הסברה לציבור לייבוש מים עומדים בבית ובגינה, כדי להימנע מעקיצות וממחלות מסוכנות; יתושים לא מרססים – יתושים מייבשים!

פעילות ההסברה של המשרד להגנת הסביבה מבוצעת באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) בדיגיטל ובתשדירי רדיו לציבור הרחב, לחברה החרדית ולחברה הערבית

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "עונת הקיץ מתאפיינת בתנאי מזג אוויר אידיאליים לרבייה ולהתפתחות של יתושים. המשרד להגנת הסביבה מבצע לאורך השנה אלפי פעולות ניטור של זחלי יתושים ומאות לכידות של יתושים בוגרים כדי לצמצם ככל האפשר את מידת הנזק שהם עלולים לגרום לאדם. בהתאם לממצאים, המשרד מנחה את הרשויות המקומיות כיצד לפעול במטרה למזער את מפגע היתושים במרחב הציבורי. עם זאת, יתושים נמצאים גם במרחב הפרטי ולכן הירתמות הציבור למאמץ היא קריטית לצורך הצלחתו. חשוב לזכור: יתושים לא מדבירים, יתושים מייבשים!"

ד"ר שי רייכר, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "עלייה בטמפרטורות הסביבה יחד עם תנאים של לחות גבוהה, מביאים לגידול טבעי במספרם של היתושים. בהתאם, עולה גם מספר המקרים המדווחים על מטרדי עקיצות. הדברה כימית על פי רוב לא יעילה נגד יתושים בוגרים וגם מזיקה לסביבה, ולכן יש למקד מאמץ בייבוש של מקורות מים עומדים ובמיגון אישי בהתאם להמלצות המשרד להגנת הסביבה. השנה, כדי שנצליח ליהנות מקיץ נטול עקיצות, אנו קוראים לכלל הציבור לייבש מקורות של מים עומדים בסביבת המגורים. יחד נייבש את היתושים, נפחית את מטרד העקיצות ונפחית תחלואה מיותרת"

המשרד להגנת הסביבה החל היום (א') בקמפיין הסברה להעלאת המודעות בקרב הציבור הרחב להנגשת המידע למניעת מפגעי יתושים במרחב הפרטי והציבורי ולדרכי התגוננות מפני עקיצות יתושים בקיץ, המדגיש את המסר כי רק ייבוש מים עומדים מונע התפתחות של יתושים.

פעילות ההסברה של המשרד להגנת הסביבה מבוצעת באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) בדיגיטל ובתשדירי רדיו לציבור הרחב, לחברה החרדית ולחברה הערבית.

פעילות ההסברה מדגישה כי איתור וייבוש מקורות מים עומדים בסביבת המגורים הם האמצעי היעיל והבטוח ביותר לצמצום מפגעי יתושים. ברוב המקרים, ריסוס נגד יתושים בוגרים אינו יעיל מכיוון שהוא לא מונע את הופעת מחזור הגידול הבא, אשר בסבירות גבוהה מאוד כבר נמצא בתהליך התפתחות במקורות סמוכים של מים עומדים. כשמחזור נוסף ישלים את תהליך ההתבגרות, מטרד היתושים יחזור. מכאן, שייבוש מקורות מים עומדים הוא הכלי לקטיעת שרשרת הרבייה ולהפחתה משמעותית במספרם של יתושים באזור המגורים.

קמפיין ההסברה נועד להעלות את מודעות הציבור לצעדים הפשוטים והמהירים שבהם ניתן לנקוט במטרה למנוע דגירת יתושים: ייבוש מים עומדים בסביבת המגורים (בחצרות, בגינות, במרפסות ובתוך הבית), מניעת הצטברות של נוזלים בתחתיות עציצים, תיקון נזילות, איתור ופינוי חפצים שבהם יכולים לדגור יתושים. פעולות אלו ימנעו נוכחות של יתושים בקרבת אזורי המחיה ויובילו להפחתה בעקיצות. במקרים בהם מאתרים מקורות של מים עומדים אשר עלולים להוות מקום דגירה של יתושים במרחב הציבורי יש לדווח בהקדם לרשות המקומית.

הדרכים היעילות ביותר להתגוננות מפני עקיצת יתושים הן התקנת רשתות על כל החלונות והדלתות, שימוש בלבוש ארוך (רצוי בהיר) בשעות הערב והלילה, התקנת מאווררים המכוונים לאזור השהייה של האדם ושימוש בתכשירים דוחי יתושים המאושרים בידי משרד הבריאות.

גם בשנה זו, לצד קמפיין ההסברה, מנחה המשרד להגנת הסביבה את הרשויות המקומיות ברחבי הארץ לפעול למניעת מפגעי מזיקים תברואיים העלולים להוביל למחלות. בעקבות עליית הטמפרטורות בצירוף לחות גבוהה, נוצרים תנאי אקלים מתאימים יותר לפעילותם של מזיקים תברואיים כמו יתושים, זבובי חול, נמלים, תיקנים וטרמיטים. על הרשויות המקומיות לאתר מוקדים העלולים להוות מקומות דגירה פוטנציאליים ליתושים ולהסדירם.

בנוסף, הורה המשרד לרשויות המקומיות לעקוב בתדירות גבוהה אחר מוקדים פוטנציאליים אלה ולעדכן את הציבור בדבר החשיבות שבפעולות ייבוש מקורות מים עומדים ודרכי מניעה באמצעות פעולות הסברה.

על סוגי היתושים בישראל:

בישראל קיימים סוגים שונים של יתושים העלולים לשאת מחלות, ועקיצתם יכולה להוות מטרד ואף לגרום נזק בריאותי לאדם. היתושים המקומיים, יתושי קולקס (שהמוכר שבהם ידוע בכינויו "יתוש הבית"), מתרבים במקורות מים גדולים ועוקצים בשעות החשיכה. במקרים מסוימים, עקיצה של יתושות אלה עלולה להעביר את וירוס קדחת מערב הנילוס. בנוסף, מבין היתושים הנפוצים יותר באזורים אורבניים מוכר יתוש יום טיגריס (יתוש הטיגריס האסייתי) המאופיין בצבע גוף שחור עם פסים לבנים. יתושים אלה עלולים לגרום למטרדי עקיצות קשים בשעות היום.

נקבת יתוש הקולקס (שצבעה חום) יכולה להידבק בנגיף קדחת מערב הנילוס בעת עקיצה של עופות נגועים ולהעבירו בעקיצה נוספת גם לבני אדם. למחלה לא קיימות תרופות יעילות או חיסון, והדרך העיקרית והיעילה ביותר לצמצום ולמניעה של העברתה לאדם היא מניעת עקיצות יתושים. יתוש הטיגריס האסיאתי אומנם לא נחשב לווקטור (מעביר) יעיל של ווירוס קדחת מערב הנילוס, אך בקרב מרבית האוכלוסייה תגובה אלרגית (גירוד, אדמומיות ונפיחות) לעקיצתה של נקבה ממין זה עלולה להיות חריפה יותר בהשוואה לעקיצתם של יתושים אחרים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות