fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המשוררים הרצל ובלפור חקק: הגיע הזמן להענקת פרס ישראל לסם בן שטרית, ארבעים שנות עשייה – תרומה לארץ המובטחת

המשוררים הרצל ובלפור חקק, עם סם בן שטרית צילום: טליה בן סבו

 

קטע עיתון בעקבות עשייתו הנפלאה והברוכה של סם

 

כמה מילים על סם בן שטרית וספרו המסכם" כבוד לפדרציה של  יהודי מרוקו – עדות לקהילה שעיצבה את מקומה

 

ההיסטוריה במיטבה – מילים לרגל צאת הספר: "ארבעים שנות עשייה- מאמרים כתבות וריאיונות", סם בן שטרית (עורכת אליזבת בראל), הפקה הפדרציה העולמית של יהודי מרוקו 2022, 192 עמ'

 

הרצל ובלפור חקק

ארבעים שנה במדבר הובילו לארץ המובטחת. והנה ספר שמעיד על הליכה לקראת מטרה – ספרו של סם בן שטרית. הספר מסכם ארבעים שנות עשייה – עושר של הגשמה ציונית.

הנה לכם כמה מילים על אלבום המאמרים והריאיונות של סם בן שטרית. מדובר בתיאור של דרך ארוכה של איש שהוא חולם ולוחם, מגשים מטרות ואידיאלים – מנהיג ציבורי שחושב על  טובת האומה ובה בעת דואג להיטיב עם העדה המרוקאית.

אתה צופה בים הצילומים, כל תמונה שווה אלף מילים. לכל אלה נלווים מאמרים פורצי דרך – סם בן שטרית בהתייחסות לתמורות שעוברות על הארץ – הגשמת המטרות הנשגבות: עלייה, קליטה, העלאת עצמות הנספים בספינה 'אגוז', הקמת בית כנסת לאנוסים בפורטוגל, חלוקת מלגות בהיקפים שקשה לשער.

זה מעל הכול ספר היסטוריה אנושי מאד, היסטוריה כתובה ומצולמת. הספר מדבר בעד עצמו: המילים  מספרות סיפור של אדם מיוחד במינו. זה אלבום חיים: המילים מצטרפות לתמונות – ואנו רואים שלב שלב: כך נולד מנהיג, כך הוא מופיע על בימת ההיסטוריה הלאומית. הוא יַזם בנשמה, פורץ דרך. סם בן שטרית אכן השאיר חותם בדרך השתלבותה של יהדות מרוקו בחיי המדינה: בהנחלת ערכים, בהתיישבות, בכבוד לדור המעברות, במאבק למען מעפילי ה'אגוז'.

בשנות החמישים (של המאה שעברה) נאבקה יהדות מרוקו על מקומה בחברה הישראלית. האלבום חושף כיצד החזון והמעש של סם בן שטרית מובילים לשינוי.

המאמרים והסקירות מעניקים לנו תחושה שאנשים עושים היסטוריה: הכול מתחיל במאמר שובה לב בשם ' מצוקה- הכצעקתה' ונמשך בהקמת מסד ותשתית לשינוי חברתי:  הנה נחשף לעינינו מאבק נחוש -ואנו צופים בניסיון מרתק להציג ערכיהָ של קהילה רבת חשיבות, קהילת יהודי מרוקו.

אבל, החותָם של סם בן שטרית – נותן לכל המעשים – פרספקטיבה רחבה מאד. זה אלבום שבּו קבוצה אחת, קהילה אחת – מוכיחה באמצעות מעשים, שהיַחד הוא מה שחשוב: כל המגוון התרבותי והפולקלורי הוא פסיפס. הספר ממפה זאת: זה פסיפס של כל העם כולו.

 

מעשיו החברתיים של סם בן שטרית מעידים על חלוציות, על מקוריות – והאלבום אכן חושף את 'ספר הזהב של יהודי מרוקו', את 'מדליון המעברות', את מפעל המלגות המקיף את כל העדות, את המאבקים הרֵי הגורל שפּרצו את שלב המפעלים החברתיים: קחו, למשל, את המאבק לבניית בית כנסת ליהודים האנוסים בפורטוגל, המאבק ההֶרואי להעלאת מעפּילי 'האגוז' וכמובן, גולת הכותרת: הרוח הישראלית שהחלה לפעם בחגיגות המימונה. מה פלא שרבים כתבו בהערצה רבה, על הפיכת המימונה לחג לאומי. הכותרת שניתנה לכך הייתה – 'הדרמה רק מתחילה'.

הספר פורש כמניפה צבעונית את הכַּתָּבות, הריאיונות והמאמרים של סם בן שטרית לאורך השנים. מרהיב לגלות שוב את היוזמות והמיזמים הגדולים, שבּהם היה מעורב. את הרוח הגדולה שהוא הביא לחברה הישראלית.

הנהגה אמיתית אכן יודעת לצלוח משברים – והאלבום מגלה דרך, חזון, הצלחה: המילים והתצלומים מעידים כאלף עדים. עברנו את ימי 'כּור ההיתוך', עברנו את העימותים בין מנַחשלים ומנוּחשלים, עברנו את העימותים החברתיים הקשים. הנה הגענו לנקודת מפנה: הספר הזה מציג עד כמה השילוב התרבותי האמיתי מחייב ראיית ההיסטוריה בשלימותה, ללא קיטוע של שום פרק מן הרֶצף. כולנו מרגישים, עד כמה השילוב הנפלא הזה מחייב לימוד התרבות בשלימותה. פריזמה חובקת זמנים ומקומות…

הכנס להשקת הקובץ הזה מעצים את ההתרגשות של יהודי מרוקו. אחד המעשים הגדולים הוא: העלאת עצמות מעפילי ספינת "אגוז" שטבעו ברובם במצולות ים ולא הגיעו לארץ. מדי שנה נערכת עצרת ממלכתית למעפילי "אגוז".

https://www.news1.co.il/Archive/0024-D-132023-00.html?t=182623

 

הכנס היה מרשים: אורחת הכבוד בו הייתה אשת החברה והדוגמנית מירי בוהדנה (עם בעלה בבו קובו, איש עסקים). היא זכתה לעיטור כבוד של הקהילה, וצורפה ל"ספר הזהב של יהודי מרוקו". העניקו את הפרס סם בן שטרית ואנדרי גושורובסקי, התומך בפדרציה ובמפעליה.

הרב יוסף מויאל נשא דברים בשם הקהילה, כפרשן של התורה, פירוש "חמדת שמים". הרבנית ברוריה איפרגן-זבולוני בֵּרכה את באֵי הכנס.  פרופ' אהרן ממן חתן פרס ישראל ללשונות היהודים סקר את הקובץ ואת מפעליו של סם בן שטרית. עו"ד עמי סביר, יועמ"ש של הפדרציה סיפר על תרומת הפדרציה לחברה הישראלית בכל מפעליה: חג המימונה היה לחג לאומי. הרב אלי בן דהן (בעבר שר דתות וסגן שר ביטחון) הביא את תרומת יהדות מרוקו לחיים הפוליטיים.

האלבום אכן מוסיף פרק משמעותי בחיינו: סם בן שטרית במאמריו ובעשייתו מביא לתרבות הישראלית את הפרקים החסרים, הנה הערך המוסף, הנה הסאגה של יהדות מרוקו.

הספר מעוצב בצורה אלבומים, בדפי כרומו. הצילומים בצבע. מניפה של מפעלים חברתיים, כולל קרן מלגות של הפדרציה, המעניקה לסטודנטים מכל העדות ללימודיהם, ללא הבדל מין, דת וגזע.

סם בן שטרית היה נרגש לסכם פרק בחייו, ולפתוח את הפרק הבא.

אנו נשאנו דברים באירוע, וגם קראנו משירינו על ירושלים. לפני ארבע שנים פנה אלינו סם בן שטרית להצטרף לוועדת תרבות של הפדרציה וכן לקרן המלגות. צורפנו גם למשלחת של 'ועד ידידות ישראל מרוקו' שהקיף בסיורו את הקהילות השונות שעודן חיות במרוקו כיום ( מאי 2022), וגם נפגשנו עם אישי ציבור ונציגי בית המלוכה.

https://www.news1.co.il/Archive/0026-D-154704-00.html?t=182746

הספר מקיף את הבעיות החברתיות והנושאים שהעסיקו את סם בן שטרית בפעילותו החברתית והתרבותית. מובאים מאמריו השונים וגם תגובות על המאמרים.

לחיי הספר הזה, וכמה טוב שהוא כּזה !

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות