fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שרונה בן אור עושה שינוי. עזבה את העבר בנתניה לטובת עתיד בחדרה

שרונה בן אור שזכורה לנו כאישה שניצלה מרוצח הנשים שמעון קופר עשתה שינוי. היא נפרדה מהעבר בנתניה לטובת עתיד בחדרה ומסייעת לנשים במסע להתמודדות עם הקושי

את שרונה בן אור אנחנו זוכרים מהתוכנית עובדה בשנת 2010, במסגרת תחקיר על רוצח נשותיו שמעון קופר. בזכות ניצב משנה מנצור, היחיד שהאמין לה, ניצלו חייה. הוא מרצה שני מאסרי עולם והיא עשתה שינוי. עברה לחדרה, התרחקה מהזיכרונות, יש לה סדנת התבוננות לנשים, היא עושה ג'וגינג ומסתכלת קדימה

"ניצלתי ברגע האחרון ואני עדיין פוחדת. החזון שלי הוא שהאלימות כלפי נשים, ילדים, קשישים, ובכלל תעלם מהעולם", אומרת שרונה בן אור בשבוע שבו נרצחה צעירה ברמת גן על ידי בן זוגה ושבועיים אחרי שנרצחה אישה בחולון ולפניה בבת ים.

כששרונה (אודית) שומעת ידיעה בחדשות על אישה שנרצחה היא מזועזעת. זה מציף תחושה קשה שעברה כשהייתה בעצמה מועמדת, לכאורה, לרצח על ידי בעלה לשעבר.

בן אור, מזכירה רפואית במקצועה, אמא לשניים וסבתא, שחיה בנתניה את 59 שנותיה, עושה בימים אלה שינוי משמעותי בחייה.

בארבע השנים האחרונות ועד למשבר הקורונה, היא הופיעה בכל הארץ בפני קהלים מגוונים, כ-170 הופעות בהרצאה על חייה עם רוצח סדרתי: "לזרוע, לקצור ולצאת לאור". התחקיר על הפרשה זעזע מדינה שלמה והציף את הפרשה.

שרונה בן אור אישה מרתקת

לאחר שאמה ז"ל הלכה לעולמה, היא נפרדה מבן זוגה ועזבה לגור בחדרה. "עכשו אני ממציאה את עצמי מחדש" היא אומרת על הסדנא שהיא מעבירה והמדריך שכתבה. לפרנסתה היא עובדת באינטרנט ובטיפול בקשישה דבר שעשתה בשנים האחרונות כשאמה התגוררה בדירתה עד ליום פטירתה.

שרונה בן אור נחשפה לציבור בתחקיר עובדה של עומרי אסנהיים, שכתב מאוחר יותר את ספרו "לתפוס רוצח": המסע בעקבות האלמן שמעון קופר, שרצח את נשותיו ובספר הקדיש לה פרק מיוחד. היא התלוננה במשטרה כמה פעמים בעבר. אך בזכות התעקשותה והיענותו של החוקר, ניצב משנה אבי מנצור, נפתחה החקירה מחדש לאחר שתיק החשדות נגד קופר נסגר.

החיים לצד רוצח סדרתי

נזכיר בקצרה: את אשתו הראשונה אורית, קופר רצח בינואר 1994, אשתו השנייה שרונה ניצלה. את ג'ני אשתו השלישית מקיבוץ איל הוא רצח באוגוסט 2009. קופר שניסה את מזלו אצל עוד מספר נשים, הואשם בשנת 2012 והורשע ביוני 2016 ברצח כפול ומרצה היום שני מאסרי עולם בכלא. מעלליו נפרסו בכל העיתונים, הסעירו את הציבור והפחידו נשים פנויות.

כתבה בתוכנית "עובדה" ששודרה בינואר 2010 הציפה את הנושא. למרות התחקיר של "עובדה" התיק היה עדיין סגור מחוסר אשמה. רק לאחר ששרונה פנתה לנצ"מ מנצור, שהיה קצין חקירות במרחב וישב ברמלה, שהיה האדם היחיד שהקשיב והאמין לה במשטרה – נפתח תיק הרצח מחדש. כאמור, קופר הורשע ונגזר דינו לשני מאסרי עולם.

"לפני משבר הקורונה הבנתי שאני עוברת תהליכים. זה מתחיל בזה שאמא שלי, שהייתה מרותקת למיטה, עברה לגור איתי ועם בן זוגי ועל כך אני מודה לו בכל לבי. מאידך, ברור הוא שהסיטואציה הזאת פגעה במערכת היחסים שלנו. כבת יחידה, הטיפול באמא שלי ז"ל היה בשבילי זכות גדולה".

חושף הפרשה. עם עומרי אסנהיים

למה עזבת את נתניה שגדלת בה וגרת בה כל חייך לטובת חדרה?

"כולם שואלים את השאלה הזאת. אני מספיק חזקה לעשות את השינוי בחיים שלי. נתניה עיר הולדתי שאותה אני אוהבת, מכילה יותר מדי זיכרונות. הרגשתי שאני חייבת לשנות אווירה מכל הכיוונים ולפתוח דף חדש וכיוון חדש בחיים בעיר שאני לא מכירה. קפצתי למים ולהפתעתי, תוך שבוע למדתי לשחות. אני גרה במרכז העיר חדרה, עשיתי היכרות עם הסביבה, בדקתי היכן בקרבת הבית שאני גרה יש קצב, סופר וגם קניון. תוך שבוע כבר היו לי חברות לעשות איתן ג'וגינג בבוקר.

הכרתי אנשים מדהימים ועיר מסבירת פנים. הצטרפתי לקבוצה, חברתי לבנות ואני כבר לא לבד. כן ובנוסף לעבודה באינטרנט בכתיבת תוכן למאמנים ומנטורים, שאני עושה מהבית, התחלתי לעבוד בטיפול בקשישה ולפרנס את עצמי. ברגע שהחיים יחזרו ממש לשגרה אני אחזור להרצות בפני קהל.

יש לי סדנא בשם 'התבוננות' בת ארבעה מפגשים הנעשית בחוג מצומצם של חמש נשים כשהמוטו שלה הוא להסתכל לפחד בעיניים ולא לפחד לעשות שינויים בחיים".

היא סיימה קורס להנחיית קבוצות, היא עובדת עם קלפים ולוחות חזון ויש לה חיבורים נהדרים לאנשים.

 

על הפרק: חשיפה

עד סוף השנה היא מתכננת שרונה בן אור להוציא את הספר הראשון שלה: "זה יהיה ספר חושפני. בעקבות ההרצאות שלי מקשרים אותי רק לרוצח קופר, אבל סיפור חיי הוא סיפור לסרט וקופר הוא סיפור שולי בתוכו. במהלך חיי עשיתי טעויות שהלכו וחזרו על עצמן וכל זאת מתוך פחד, חשש ואי הבנות בזוגיות, בכלכלה ובחברה. היום פניי קדימה. אני מוקפת באנשים חדשים בחיים שלי ובנשים מדהימות, דבר שנותן לי כוח ועוצמה".

למה החשיפה הזאת?

"אני חושפת את עצמי במטרה שנשים אחרות יפסיקו לפחד, לחשוש ולהבין שלכל אחת יש את הכח לעשות שינוי, לא לחוות אלימות והשפלה ולזוז הלאה. אני מקבלת פידבק מצוין וטלפונים מחמיאים מנשים שאותן אני מלווה".

מה היה המניע לצאת בהרצאה על קופר?

"הרגשתי שאני מתפוצצת ולא יכולה להכיל בעצמי ולבדי את כל מה שעברתי. זה ישב לי גבוה בבטן, זה השפיע על מהלך חיי. השיתוף והחשיפה הוציאו הכל החוצה והרגיעו את הנפש. היום, אחרי עבודה עצמית אני מרגישה חזקה ואמיצה גם לבקש עזרה, דבר שבמשך חמישים שנה לא העזתי לעשות".

גם בעניין של קופר נרגעת?

"לא. אני לא רגועה. אסור לשכוח שאני ואמא שלי היינו עדות מפתח במשפט שבו הוא קיבל שני מאסרי עולם. אני לא בפרנויה אבל הוא איש מסוכן, בעל יכולות גבוהות".

בסוף 2019 היא הרצתה במכללת לשוטרים בבית שמש בפני קציני אגף החקירות והמודיעין וזכתה לפירגון אדיר מהשוטרים ותעודת הוקרה: "בשבילי זה היה סגירת מעגל. מתוך ההרצאה הזאת בניתי סדנא בשם 'התבוננות' וזאת לאחר שהבנתי שנשים רבות עוברות תהליכים שונים ולאו דווקא בקטע של אלימות. אני כולי בשינוי ובהוכחה לאחרים שאפשר לשנות ולהציף את היכולות של נשים אחרות. אני פה בשביל לתת כוח לנשים רבות אחרות. זה נכון שאני משלמת מחיר אישי וזה כואב לי אבל זה נותן לי כוח להציל נשים אחרות".

איך הגיבו החברות שלך בנתניה?

"חברות קרובות חיבקו ועודדו, אחרות הרימו גבה והתפלאו איך אני עוזבת עיר תיירות לטובת מושבה. השינוי שעשיתי כולל שינוי באורחות החיים, כמו למשל, זה שאין לי מכונית פרטית ואני נוסעת רק בתחבורה ציבורית ואני יכולה להגיד שאפשר להגיע לכל מקום בארץ בקלות ובנוחיות ברכבת ובאוטובוס. כשאני חייבת נסיעה מיוחדת אני שוכרת מכונית".

מה חסר לך בחדרה?

"ביום הראשון בחדרה ירדתי לרחוב הראשי בו אני גרה וביררתי היכן אני נמצאת ומה יש מסביב. מצאתי הכל, אפילו מספרה לכלבים בקרבת מקום. מה שהכי חסר לי בחדרה זה הקרבה לים. לכן, אני מסתפקת בחורשות אקליפטוסים. אני מאמינה שבתוך תקופה קצרה אהיה מעורבת בחדרה בפעילות חברתית או ציבורית, כי יש לי מה לתת, בעיקר בפעילות עם נשים".

"סיבת המוות איננה ידועה". בן אור עם רוברטו פולק, שמגלם את דמותו של אביה ז"ל

הפרשה שהסעירה את המדינה: שמעון קופר

15 שנים שרונה נעלה את הסיפור על קופר בכספת ליבה, מחקה אותו מזיכרונה ולא השאירה דבר. היא שיקמה את חייה, חיה בזוגיות יפה, ילדיה גדלו, אביה נפטר ואז התחקיר העלה אצלה מעומק התודעה את חמש השנים עם שמעון קופר והדרך שעשתה אתו עד שסילקה אותו מחייה והצילה עצמה ממוות. היא הייתה האקדח המעשן בחקירה.

במהלך החיים עם קופר היא הבינה שהאיש משקר ומסתיר סודות. כשהלכה לספר לאמא שלה על החשדות שלה והקשיים בבית היא לא הבינה כמה קרובה הייתה אל מותה.

קופר סיפר לאמא שלה ששרונה בדיכאון ומאיימת להתאבד וביקש שירשמו על שמו רכוש וכספים. כלומר, תכנן לכאורה לחסל את שרונה ולהישאר עם הרכוש שלה.

ההצגה "סיבת המוות לא ידועה" בכיכובה של גילה אלמגור המבוססת על התחקיר של עמרי אסנהיים עלתה בתיאטרון הבימה לפני שנה. את שרונה בן אור מגלמת מיקי רוזנשטיין פלג ורוברטו פולק מגלם את אביה.

 

חלומות מתגשמים

בסדנה "התבוננות" מעבירה בן אור את הנשים שלצדה מסע שהוא ההתבוננות ללא פילטרים ומסננים אל תוך הלב והנשמה הפנימית.

הסדנא בת ארבעה מפגשים בני שלוש שעות. בכל מפגש עד חמש נשים, באווירה אינטימית, בביתה החדש של בן אור בחדרה.

מטרת הסדנה היא שכל אישה תדע איך לצאת בצורה הטובה לה ממשבר, מחסום או קושי, תוך הכרת המשאבים שיש לה ושלא תמיד היא מודעת אליהם.

"היום אני יכולה לומר בוודאות שחלומות מתגשמים. הם מתגשמים אם רק נרצה, נחליט ונצא למסע אמיתי פנימה, מסע כן ורציני".

 

שרונה בן אור – עם השחקנית מיקי רוטשטיין פלג המגלמת את דמותה

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות