fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: האם המשבר בשבט כרם של הצופים קרוב לפתרון?

ההורים קיבלו מכתב על סגירת השבט. החניכים הרימו את הכפפה ומיהרו לפגישה עם ראש העירייה
הצופים מגיעים לעירייה - צילום הצופים

בתחילת השבוע קיבלו הורי ילדי החניכים בשבט כרם, צופי כרמיאל, מכתב מהנהגת מחוז צפון של תנועת הצופים, בו מודיעים כי אין באפשרותם לפתוח את שנת הפעילות הקרובה בשל קשיים תקציביים.

שבט כרם של תנועת הצופים, שהחל כקומונה בכרמיאל לפני כעשרים שנה, הפך בשנת 2012 לשבט גדול, בין השאר בזכות פעילות של מרכז בשכר, כפי שקיים ברוב השבטים המבוססים.

הצופים היא אחת מתנועות הנוער הגדולות והוותיקות בארץ, כך גם בכרמיאל. על פי ההסבר שנמסר במכתב, במשך שבע השנים האחרונות התקיים הסניף הודות למימון של הורי החניכים, תרומת מפעל קליל ותמיכות מעיריית כרמיאל, ברובן בצורה שוות ערך לכסף, כלומר תשלום לספקים ולא בהעברה ישירה של כספים. במהלך השנים האלה שכרו של מרכז השבט שולם באמצעות תשלומי חניכי ההנהגה.

בפגישה עם ראשי העירייה שבט כרם

אחד החניכים לשעבר אופק עמרם פרסם פוסט: "סוגרים לנו את הבית. אני כרגע בן 20, חייל, יצאתי מהשבט לפני כשנתיים, אחרי שהעברתי בו את כל תקופת היסודי-חטיבה-תיכון. אני זכיתי לגדול ולהתעצב בצופים בכרמיאל, במקום מיוחד שנקרא שבט כרם. זכיתי להיות חניך, לצאת לטיולים בכל הארץ, להכיר המון חברים מכל העיר והצפון, ללמוד, לחוות, זכיתי להיות מדריך. זכיתי להעביר קורס הדרכה לחבורת ילדים משוגעים בני 16, שאותם ראיתי השנה מסיימים י"ב. אותם ילדים שהחליטו לבלות את כל התקופה הכי טובה שלהם בחיים בימי עבודה בשבט כדי שהמבנים במחנה קיץ יראו הכי טוב שאפשר. זכיתי לרכז את השבט, לארגן פעילויות בכל העיר, להביא כמה שיותר חניכים חדשים, לשנות, להגשים, לעשות שיהיה יותר טוב. לצערי הילדים שלכם כבר לא יזכו בזה. עוד כשאני הייתי בשבט היינו ערים לבעיה הכלכלית שיש, אין מאיפה להביא כסף, כל ארגון מאשים את השני. תמיד ברגע האחרון היינו מוצאים סידור ועוברים את השנה בצורה הכי חסכונית שאפשר. כרגע שבט כרם לא פותח שנה, והילדים של כולכם מפסידים מזה.

אני קורא לכם לעשות רעש, לא לתת לזה לקרות, לא לתת לתנועת נוער הכי גדולה בעיר להיסגר. לשבט שמוציא ממנו הכי הרבה בוגרים לשנת שירות בכל העיר, לבית של מאות ילדים, בוגרים, חיילים, ואזרחים בעיר. תעשו רעש".

לאחר קבלת המכתב שהפך לויראלי נמסר מעיריית כרמיאל: "ועדת תמיכות מעבירה בכל שנה לכל תנועות הנוער תקציב. תנועת הצופים מקבלת את הסכום הגבוה ביותר, לפני שנתיים הגדילה עיריית כרמיאל את תקציב תנועות הנוער והצופים בפרט. בשנת 2016 קיבלו הצופים 31 אלף שקלים, בשנת 2019 63 אלף שקלים, השיטה היא ש- 30 אחוז עוברים לתנועה הארצית ו- 70 אחוז עומדים לרשות השבט המקומי להוצאות לפי שיקול דעתם. הצופים ביקשו לשנות את השיטה מכיוון שהם התנועה היחידה שמעסיקה רכז בוגר בשכר קבוע. קיבלו תשובה ביום רביעי האחרון מראש מינהל חינוך שהוא יטפל בעניין ישר לאחר פתיחת שנת הלימודים. למרות זאת החליטה יו״ר הצופים בצפון להודיע חד צדדית על סגירת השבט בכרמיאל".

מתנועת הצופים נמסר: "שבט כרם של תנועת הצופים הפך לפני כשבע שנים מפרויקט מקומי של שנת שירות לשבט גדול ופעיל המונה כ- 150 חניכים בכיתות ד' – י"ב'. השבט פעיל ומעורב בקהילה וממנו יוצאים מדי שנה בוגרים איכותיים התורמים לקהילה בשנת שירות משמעותית. לאורך השנים וכמקובל בשבטי התנועה, התבסס השבט על מימון הורים, תרומות וכן תמיכה "שוות כסף" מהעירייה. בימים אלה, בעקבות היעדר הסכמות באשר לתמיכה מהעירייה ובעקבות גרעון גדל והולך בשבט, שאין התנועה יכולה לכסות מכספי ההורים וללא סיוע מהעירייה כפי שהובטח, לא נוכל לפתוח את פעילות השבט בשנת הלימודים הקרובה.

אנו עמלים למציאת פתרון הולם להמשך הפעילות של השבט עבור ילדי העיר ומקווים כי העירייה תתייצב לצידנו ותתמוך בפעילות זו, אך כאמור, ללא סיוע של העירייה, נאלץ להפסיק את פעילות השבט".

אחרי פגישה השבוע בין חניכי השבט לבין ראש העירייה משה קונינסקי, מ"מ ר' העיר מחזיקת תיק החינוך טניה מזרסקי וראש מינהל החינוך אודי איזק. דיווחו החניכים: "יש תקווה לבית שלנו, לאחר ימים לא קלים שעברנו בחוסר ידיעה וחוסר תקווה, אתמול ניצוץ הגפרור הקטן אשר מקווים שימשיך להאיר את הבית שלנו, החלטנו כשכב״ג (שכבה בוגרת) להגיע לפתח משרדו של ראש העיר, אשר להפתעתנו הרבה קיבל אותנו בנוכחות ראש אגף החינוך אודי אייזיק ובנוכחות טניה, השיח התנהל בצורה מכבדת ומלאת הקשבה לצורכי השבט, תוך הבנה לקשיים ולכשלים שהיו במשך השנים, אודי אייזיק ומשה קונינסקי שידרו מחויבות לשבט כרם ולהמשך פעילותו, בהמשך השבוע הבא תתקיים פגישה בין הנהגת צפון לבין עיריית כרמיאל, אשר בה ינוסחו כל פרטי הפגישה, שבט כרם על כל חניכיו מודה מכל הלב לעיריית כרמיאל על הדלת הפתוחה וההקשבה".

מדוברות תנועת הצופים נמסר בתגובה להתפתחות: "ביומיים האחרונים ישנה הידברות בין התנועה לבין העירייה והמגמה נראית חיובית. כולנו תקווה כי המשבר קרוב לסיומו".

מעיריית כרמיאל נמסר: "חניכי התנועה נפגשו עם ראש העיר שהבהיר לחניכים כי עיריית כרמיאל לא קיצצה ולו שקל אחד מתקציבם. ראש העיר הבהיר כי לא העירייה החליטה לסגור את השבט אלא תנועת הצופים. יתרה מכך, העירייה לא קיצצה אף לא שקל מתקציב הצופים, לא זו בלבד שלא קיצצה אלא הכפילה את תקציבם. אם הצופים רוצים לדון בשינוי המודל, עיריית כרמיאל פתוחה לכך בכל עת".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות