fbpx
Nahariyya, IL
31°
Fair
15h16h17h18h19h
31°C
31°C
30°C
29°C
29°C

ייפוי כוח מתמשך: להחליט היום על המחר

עו"ד דורון לוריג מנהריה, המוסמך לעריכת והגשת ייפויי כוח מתמשכים, עם כל מה שחשוב לדעת על מנגנון החוק, המאפשר לקבוע מיופה כוח שיפעל בשמנו בעת הצורך
מי יחליט עבורנו כשאנחנו לא נוכל יותר להחליט? צילום: Mairon

קשה לנו לחשוב על מצב בו לא יהיה באפשרותנו להחליט כיצד ינוהלו חיינו, אך מצבים כאלה קורים לכל אורך חייהם של נשים וגברים בישראל, גם כאזרחים צעירים, בשל מחלות קשות, תאונות, וכן, כשמבקשים להזדקן בכבוד.

לא קל לצפות בהורינו מזדקנים, בטח לא בבני משפחה צעירים שמצבם הנפשי והפיזי מתדרדר, ואם יש דבר שיכול להקל ולו במעט על תחושת חוסר האונים הזו, הוא לכל הפחות האפשרות לממש את זכותם לחיות את חייהם בכבוד ובהתאם לרצונותיהם, גם במצבים בהם נשללת מהם היכולת להחליט, להבין, לדבר ולהביע את רצונם.

רבים אינם מודעים לכך, כי החל משנת 2017 מציעה המדינה פתרון בדמות מסמך משפטי הקרוי "ייפוי כוח מתמשך". כלי זה נועד להבטיח כי גם במצבים בהם אדם אינו מסוגל לקבל החלטות או לנהל את ענייניו, לרוב מסיבות רפואיות, יהיה מי שידאג מכוח החוק להגשים את זכותו לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונותיו, כפי שניסח אותם טרם נכנס לאותו מצב רפואי המונע ממנו לעשות זאת בעצמו.

בעזרת "ייפוי כוח מתמשך" ניתן לבחור כבר כעת ומראש, כשאנו בריאים וצלולים, את מי אנו רוצים למנות כאדם שידאג ויטפל בנו, באם חס וחלילה לא נוכל לקבל החלטות בעצמנו. אנו נמנה אנשים מהימנים שאנו סומכים עליהם, ואלו יפעלו בשמנו ועבורנו בתחומים השונים שנוגעים לחיינו.

מיופה הכוח יהיה אמון על עניינים הנוגעים לחייו האישיים של האדם, כגון שמירה על אורח חייו בפן התרבותי או הדתי, בחירת מקום מגוריו – אם בהמשך מגורים בבית או מעבר לדיור מוגן או בית אבות. בהחלטות אלו יש גם משום הקלה על הסביבה והמשפחה בתאום וטיפול בחולה חסר אונים, כמו גם הסרת החשש מלהוות נטל את אותה הסביבה בדיוק.

תחום נוסף בו מיופה הכוח יהיה מעורב הוא התחום הרפואי, כלומר, אופן הטיפול בענייני הבריאות שלנו – למשל אופן המעקב הרפואי השגרתי, בחירת רופאים ומומחים נוספים, בחירת בית החולים או מוסד רפואי וטיפולי, ואף קבלת החלטה ביחס לטיפול או אשפוז פסיכיאטרי עתידי.

עוד ניתן להחליט ולקבוע כבר כעת, באמצעות ייפוי הכוח המתמשך, את ההחלטות ואופן ביצוען של פעולות הנוגעות לנכסים, כספים והתחייבויות שלנו, לרבות ניהול חשבונות הבנק שלנו, אופן השקעת הכספים שלנו או ניהול נכסי נדל"ן, ניהול עסק, מיצוי הזכויות שלנו ועוד.

עו"ד דורון לוריג. צילום: פרטי

כלי משפטי זה, כאמור, אינו מוגבל רק לבני הגיל השלישי אלא גם לצעירים יותר, אשר נפגעו בתאונת דרכים או עקב מצב טראגי אחר, השרויים במצב רפואי של "צמח" או חולים אחרים במחלות קשות בהן צפוי תהליך של התדרדרות או פגיעה מוחית.

חשוב להדגיש כי ייפוי הכוח המתמשך נערך ומוגש על-ידי עורך דין אשר עבר הסמכה מיוחדת על-ידי האפוטרופוס הכללי, וייכנס לתוקפו רק כאשר כבר לא נהיה מסוגלים עוד "להבין בדבר" (כך בעגה המשפטית) ולקבל החלטות באותם עניינים שנכללו בייפוי הכוח: רכוש, עניינים אישיים ובריאותיים – כולם או חלקם. תפקיד מיופה הכוח הוא לפעול תמיד לטובתנו ובהתאם לרצונות, ההחלטות והבחירות האישיות שקבענו בייפוי הכוח המתמשך.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות