fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בין אילת לשמרת: 32 שנה לאונס הקבוצתי בקיבוץ

באוגוסט 1988, הפכה נערה בת 14 וחצי מקיבוץ שמרת לחפץ בידיהם של כמה נערים שאנסו אותה בזה אחר זה במשך ארבעה ימים. חזרנו השבוע לקיבוץ, איש לא הסכים לדבר, למעט דובר הקיבוץ שאמר: "לקיבוץ של היום אין קשר לאירוע שהיה, למעט זיכרון רחוק."
קיבוץ שמרת | צילום: טליה בן אלישע
קיבוץ שמרת | צילום: טליה בן אלישע

גם אם בקיבוץ שמרת לא אוהבים, בלשון המעטה, את העובדה שהאונס הקבוצתי המחריד בשבוע שעבר באילת החזיר רבים לאונס מזעזע דומה שאירע בקיבוץ בדיוק לפני 32 שנה, קשה היה לחמוק מההשוואה הזו השבוע. "לא בכל פעם שקורה אירוע מצער בארץ, אנחנו הדגל של הנושא הזה. בשום פנים ואופן לא. האירוע הזה קרה בעבר והוא לא מלווה אותנו היום", אמר השבוע ל"צפון-1" דובר הקיבוץ, עופר קמה.

אבל אנחנו חזרנו לקיבוץ. כדי להזכיר, לזכור ולא לשכוח. בשמרת, כצפוי, לא התלהבו מביקורנו, ואיש כמובן לא הסכים לדבר.

אוגוסט 1988. במשך ארבעה ימים, בין 10 ל-14 בחודש נאנסה בת הקיבוץ, בת 14 וחצי, מספר פעמים על ידי מספר נערים. היא התגלגלה כחפץ בין הנערים שאנסו אותה, בני 16 וחצי-17 וחצי. המצב הגיע לכדי כך, שהם קיימו "תורים" ולוח זמנים לאנוס אותה והיו פעמים שבהם נאנסה על ידי יותר מנער אחד בו בזמן.

מעשי האינוס החלו בחדרה של הנערה בקיבוץ ונמשכו במקומות שונים – בשדות, במפעל הרהיטים, בבוסתן הגליל ובחוף הים בעכו.

הנערה התלוננה בפני אחות הקיבוץ וסיפרה לה על המעשים. האחות, כך דווח, נמנעה מלדווח על המקרה לרשויות. כעבור יומיים סיפרה הנערה על המעשים גם לאמהּ, והיא שכנעה אותה להגיש תלונה במשטרה, חמישה ימים לאחר סיום מעשי האונס.

בשנת 2001 חשפה יעל גרימברג את זהותה בתוכנית הטלוויזיה של יאיר לפיד, אולם מצבה הנפשי הלך והידרדר, עד כדי ניסיון לשים קיץ לחייה בשנת 2007.

שנתיים לאחר מעשי האונס הוגש כתב אישום נגד שמונה נערים. הגשת כתב האישום לוותה בלחץ ציבורי למצות איתם את מלוא חומרת הדין. למרבה ההפתעה, בשנת 1992 הם זוכו מחמת הספק על ידי השופט מיכה לינדנשטראוס בבית המשפט המחוזי בחיפה. בעקבות לחץ ציבורי, הגישה המדינה ערעור לבית המשפט העליון נגד ארבעה מהם, ארבעתם הורשעו ונגזר עליהם מאסר בפועל.

דובר הקיבוץ עופר קמה התייחס השבוע לאונס באילת: "אין לי מה להגיד למעט סלידה מוחלטת. כמו שאז התנגדו למקרה הזה לחלוטין, גם היום קשה לקרוא על מקרים כאלה. זה מצער אותנו ואנחנו נגד כמו כל עם ישראל, אנחנו שומרי חוק וכל מקרה או עבירה פלילית יועברו לרשויות החוק".

האם נלמדו הלקחים מאז האונס בשמרת?

"כיום למועצה האזורית יש שוטר קהילתי שמגיע באופן יזום לבני הנוער של שמרת, כמו לבני הנוער של כל הקיבוצים האחרים בסביבה, כדי לשוחח איתם על מה מותר ומה אסור בחוק ולכוון אותם אל דרך הישר".

השם של הקיבוץ הוכתם?

"כן, בהחלט. אבל לקיבוץ של היום אין קשר לאירוע שהיה, למעט זיכרון רחוק. רוב חברי קיבוץ שמרת כיום לא היו פה באותה התקופה ולכן זה לא קשור אליהם באופן ישיר. גם הנערה ומשפחתה עזבו את הקיבוץ והתנתקו ממנו לגמרי. אין לנו כל קשר איתה. אנחנו מאוד מצטערים על המקרה שהיה ומאחלים לה רק טוב".

להפגנת התמיכה בנאנסת מאילת שהתקיימה השבוע בנהריה לחץ כאן!

 

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי וחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות