fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הדוגמנית ומנחת הטלוויזיה חשפה: "אובחנתי עם סרטן העור עקב חשיפת יתר לשמש ולמיטת שיזוף"

הדוגמנית ומנחת הטלוויזיה, ירדן ויזל, גילתה כי במהלך בדיקה שגרתית של נקודות חן, היא אובחנה שהיא סובלת מסרטן העור עקב חשיפה ממושכת ובלתי מבוקרת לשמש ולמיטות שיזוף. ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור, מסבירה אלו סמנים אמורים להדליק אצלנו נורות אזהרה בנקודות חן
להיזהר מחשיפת יתר לשמש. ד"ר אקרמן צילום: יח"צ

לפני כחצי שנה גילתה ירדן ויזל (29), דוגמנית ומנחת טלוויזיה, נקודת חן חשודה על החזה שלה. "קמתי בבוקר ויצאה לי נקודת חן מוזרה", סיפרה לאחרונה בראיון שהעניקה לאתר מאקו, "זה הפריע לי ורציתי להסיר אותה מבחינה קוסמטית. קבעתי תור לרופא עור וממש הופתעתי שהוא הציע לבדוק את כל נקודות החן בגוף שלי. יש לנו מודעות לא לעשן כי זה מסרטן, אבל מי ידע שסרטן יכול לבוא מנקודת חן קטנה?".

ויזל עברה טיפול להסרת אותה נקודת חן ובמקביל נשלחו דגימות שנלקחו ממנה לביופסיה. ויזל: "אחרי חודשיים הרופאה התקשרה אליי ובישרה לי שיש לי סרטן העור כתוצאה מחשיפת יתר לשמש ומשימוש במיטות שיזוף. רציתי להיות יפה ושזופה וגמרתי לעצמי את העור. עד הגילוי לא הייתה לי כלל מודעות לזה".

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור בשירותי בריאות כללית, מסבירה מה כדאי לדעת על סרטן העור, מהם הסימנים שאמורים להדליק אצלנו נורות אזהרה בנקודות החן ומתי רצוי ללכת ולהיבדק.

ד"ר אקרמן: "נהוג לחלק את סרטן העור לשני סוגים, האחד מלנומה – הסרטן המסוכן, שעלול לגרום לגרורת ולמוות הוא הפחות שכיח והוא יכול להתחיל מנקודת חן קימת או להתפתח ישירות מנקודת חן חדשה. מנגד: נון מלנומה skin cancer, שהוא שכיח בהרבה אבל גם הרבה פחות מסוכן וקטלני".

"בכל מקרה של סרטן עור ניתן לאבחן באמצעים פשוטים על ידי בדיקת סקר פשוטה, לא כואבת ולא חודרנית, פשוט להגיע לרופא עור מומחה, בקופת החולים. במסגרת סקירת שומות יסרוק הרופא את כל הגוף, כולל קרקפת, לוע, כפות ידיים ורגלים ויחפש נגעים חשודים".

"חשוב להבין ששמש היא אחד הגורמי סיכון לסרטן עור אבל לא רק. יש גם עניין גנטי משפחתי, מחלות או תרופות (למשל תרופת מדכאות חיסון) שעלולות להגביר סיכוי להופעה של סרטן העור וכמובן חשיפה לשמש. הנון מלנומה סקין קנסר, קשור באופן ישיר לחשיפה לשמש והוא נפוץ יותר ככל שנחשפים לשמש ובעיקר באזורים החשופים ביותר כמו פנים, קרקפת, מחשוף, גב וידיים. גם למלנומה יש קשר לחשיפה לשמש למשל לכוויות שמש בילדות- אבל מלנומה יכולה להופיע גם באזורים שאינם נחשפים קבוע לשמש".

להלן מספר טיפים ועצות מה מומלץ לעשות ואלו סימנים אמורים להדליק נורות אזהרה:

1. מומלץ להגיע לבדיקה תקופתית קבועה אצל רופא עור, אחת לשנה (כשאין גורמי סיכון).

2. נקודות משתנות, לא סימטריות, גדולות, בעלות מספר צבעים , חשודות יותר. במידה ויש כאלה, יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא. אולם חשוב לדעת כי יש נגעים שפירים לחלוטין בעור אשר שינוי בהם אינו משמעותי ולא מסוכן.

3. בבדיקה, חשוב לבדוק את השומות גם בעזרת דרמוסקופ. בדיקה פשוטה ולא כואבת יכולה להציל ממצבים בריאותיים חמורים.

4. יש לשים לב ולבדוק נקודות חן גם במיקומים חבויים כמו קרקפת, כפות ידים, אצבעות רגלים מפשעות וכד- גם כאן מומלץ לבדוק עם דרמוסקופ ולהוציא כל נגע משתנה.

5. גם ילדים צריכים להיבדק בדיוק כמו מבוגרים, אמנם סרטן עור נדיר יותר בקרב ילדים, אך זה קיים.

6. שומות מולדות מומלץ לרוב להסירן כיוון שיש להן סיכוי גדול יותר להפוך לסרטן של העור.

7. כל פצע שאינו מגליד לאחר זמן סביר, מומלץ לבדוק וכן אם שומה גדלה או מדממת.

8. יש למרוח מסנן קרינה כל רבע שעה לפני היציאה מהבית. שכבה שתכסה היטב את העור (אם זה ספריי, שלוש שניות על כל אזור ולמרוח כך שיהיה כיסוי טוב). יש לשים לב שהמסנן איכותי ובעל תו תקן ומכסה גם uva וגםuvb.

9. לא לשמור אל המסנן קרינה ברכב בחמסין, זה עלול לפרק את החומרים הפעילים.

10. יש לשים לב לתאריך התפוגה ולא להשתמש בתכשיר שפג תוקפו.

11. מי נמצא בקבוצת סיכון לחלות בסרטן העור? בעלי עור בהיר (skin type 1-2)- אבל סרטן עור יכול להופיע גם בבעלי עור כהה, היסטוריה במשפחה עם סרטן העור, אנשים שנחשפו הרבה לשמש בעבר והעור שלהם מבטא הרבה נזקי שיש כמו כתמים, קמטים ונגעים טרום סרטניים.

12. מאוד לא מומלץ ללכת באופן קבוע למכוני שיזוף- זהו אחד הדברים הגרועים ביותר (אפילו גרוע מחשיפה לשמש רגילה).

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות