כביש רוחב 859 החדש: פרויקט הקמת הכביש בו משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל משקיעים מאות מיליוני שקלים. תחילת ההקמה החלה בשנת 2018 וצפויה להסתיים בשנת 2021.
הכביש נסלל דרומית לנהריה ויחבר בין כביש 4 מערב, באזור רגבה ומזרעה, ועד צומת עמקה בכביש 70 מזרח. אורכו יהיה כשישה קילומטרים וייסללו בו ארבעה נתיבים.
במסגרת הפרויקט ישוקם ויורחב כביש 70, לשני נתיבים באורך של קילומטר וחצי.
הכביש המתוכנן צפוי לשחרר את עומסי התנועה הכבדים מהיציאה של נהריה לכיוון דרום ולהקל על העומסים בעיר. נדרש מנתיבי ישראל לייצר איזון בין אלפי נוסעי הרכב הפרטי לבין עשרות החקלאים ושבילי האופניים בצדי הכביש.
בעקבות הקמת הכביש החדש, באגודה החקלאית של שבי ציון לא נרשמה התלהבות גדולה.
לדבריו של מנהל תפעול האגודה, רן מצר: "עם השלמת הכביש ושינוי הכניסה והיציאה לשבי ציון תיווצר בעיה של מעבר כלים חקלאיים מצד אחד של מטע האבוקדו לצדו השני. המעבר מתבצע כיום בחציית כביש פשוטה.
"הקמת הכביש החדש תימנע יכולת המעבר וכדי לעבור מחלקו הצפוני של המטע נדרש יהיה לצאת לדרך חקלאית צמודה שתיסלל, ולעלות על נתיב היציאה עד לשער הכניסה למטע הדרומי. זאת ועוד – הכלים החקלאיים, הארוכים והאיטיים ידרשו לנוע מהשער הדרומי ולעלות על כביש 4 הסואן והמהיר ולהשתלב בתנועה ורק אז לפנות לכיוון הכניסה של שבי ציון. זהו מצב מסוכן ומסורבל.
"כל הניסיונות להסביר לגורמים המעורבים, חברת נתיבי ישראל וחברת "אפשטיין" המנהלת את הפרויקט נכשלו. והיעדר הנימוקים לסירוב לשנות את המתכונת שהוצעה על ידנו, זועקים לשמיים. אילוצי החקלאים שמעבדים את הקרקעות באזור לא מעניינים אף אחד מהגופים המובילים את הפרויקט".
מצטרף לדבריו של מצר, מהנדס המועצה של מטה אשר, ליאור לוי: "המעבר המתוכנן לכלים החקלאיים לאחר סיום הכביש הוא מפותל, מסוכן והוא יהווה סכנה גם למשתמשים בגשר. לצערנו הרב המגעים עם נתיבי ישראל העלו חרס."
בהמשך לפנייתנו לסגן מנהל אגף הפרויקטים בנתיבי ישראל, המהנדס יצחקי טישלר, מסביר כי, נתיבי ישראל יתנו דגש על צרכי החקלאים באזור ומתוכננים מעברים נוחים לחקלאים.
נתיבי ישראל טוענים כי רק לאחר שהושלם שלב התכנון התקבלה פניה מאגודת החקלאים על הפרויקט החדש וכי לא ניתן להיענות לבקשתם.
נתיבי ישראל: "גורמי המקצוע ההנדסיים בחברה עושים לילות כימים למען תושבי האזור והבאים בשעריו. אחת הדוגמאות לכך הוא פרויקט הקמת כביש 859, בו משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל משקיעים מאות מיליוני שקלים.
"כבכל פרויקט נדרש לייצר איזון בין צורכי משתמשי הדרך השונים, בהם מאות אלפי נוסעי הרכב הפרטי מחד, ועשרות החקלאים מנגד.
"לטובת החקלאים הוקמו בפרויקט זה בלבד שני גשרים חקלאיים ייעודיים שעלותן נאמדת בעשרות מיליוני שקלים. בשלב מאוחר מאוד בפרויקט, הרבה אחרי שהושלם שלב התכנון, התקבלה פניה בנושא זה מאנשי המושב אשר העלו בקשה חדשה שלא הועלתה בעבר.
"מהנדסי החברה בחנו את הבקשה בנפש חפצה, לטובתה הוקדשו פגישות פנימיות רבות של גורמי המקצוע בחברה ופגישות עם נציגי המושב. בתום הליך הבחינה הוחלט ע"י הגורמים המוסמכים כי במצב הקיים לא ניתן בטיחותית להיענות לבקשה. ההחלטה הועברה באופן פורמאלי לנציג המושב."