fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לכלב יש גזים

או יותר חמור: הוא סובל מתסמונת היפוך קיבה, המסכנת את חייו. איך זה קורה ואיך מונעים את זה? סיפור אמיתי
לכלב יש גזים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)
לכלב יש גזים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)

כלב דני ענק שחזר מטיול שכלל ריצה של שעה בחום קיבל את מנת המזון היומית שלו מיד לאחר הפעילות. לפני הפעילות לא אכל, ולכן היה רעב. בנוסף שתה דלי מים שלם. מיד לאחר האוכל הכלב החל להרגיש נפוח ולהתנדנד, מה ששיעשע, בשלב זה, את הבעלים. זמן לא רב לאחר מכן החל הכלב לנסות להקיא ולשחרר את הלחץ מהקיבה, ללא הצלחה. באמצע הלילה בטנו של הכלב התנפחה פי שניים מגודלה, ובנקודה זו הבינו הבעלים שעליהם ליצור בדחיפות קשר עם וטרינר.

בתחקור טלפוני של שרשרת האירועים שקדמה לאירוע ותיאור מצבו של הכלב, מיד חשדתי שמדובר בתסמונת היפוך הקיבה והמלצתי להם להגיע ללא דיחוי למרפאה. היפוך קיבה הוא תסמונת שכיחה בכלבים מגזע ענק (דני, סאן ברנרד) ובכלבים עם חזה "עמוק" הנושמים דרך הפה (בוקסר, דוברמן) הגורמת לכניסת אוויר לקיבה. כאשר כלב מגיע רעב וצמא לאחר פעילות גופנית, זרימת הדם אינה מרוכזת במערכת העיכול אלא במערכות אחרות. הקיבה מקבלת באופן פתאומי כמות אוכל שאינה יכולה להתמודד איתה.

לכלב יש גזים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)
לכלב יש גזים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)

דמיינו הכנסת 5 ק"ג נוזלים ומוצקים לשקית גדולה. השקית תתחיל להסתובב כמו מטוטלת ולהסתובב סביב צירה. קיבתו של הכלב מגיבה באופן דומה. המזון מתחיל לשחרר גזים והקיבה ממשיכה להתנפח ללא יכולת לשחרר את הגז. מכאן תתפתח מערכת "קוליק" קיבתי הגורמת לכאבי תופת, לחץ על כלי דם מרכזיים שאחראים לזרימת הדם לכל הגוף ושחרור של פקטורים הגורמים להאטת קצב הלב שבהמשך עלול לגרום להתקף לב. במצב כזה יש לשחרר את לחץ הקיבה על ידי החדרת צינור, ואם הדבר בלתי אפשרי יש לבצע ניתוח בו מרוקנים את תוכן הקיבה, מסובבים אותה כדי להכניס את הצינור מהפה ומבצעים שטיפות קיבה.

אסכולות מסוימות ממליצות להשיב את הקיבה למקומה באמצעות תפירה פנימית, בעוד שאסכולות אחרות גורסות שמספיק רק להחזירה למקום. החשוב ביותר הוא להכיר את הסינדרום ולמנוע אותו. כשחוזרים מפעילות גופנית עם הכלב אין להאכילו מיד אלא לאחר שעה מנוחה. גם לפני הפעילות לא מומלץ להאכילו בשל סכנה שהקיבה תתהפך במהלך הפעילות בשל משקל האוכל. כשנצפים הסימפטומים שתוארו יש להביא את הכלב מיד למרפאה כדי להציל חיים, בדיוק כפי שניצלו חייו של הדני שלנו מתחילת הסיפור.

ד"ר פביאן בן זקן, וטרינר טל': 2851972- 052

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות