fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בדיקות גנטיות בהריון ורשלנות רפואית

מטרת הבדיקות הגנטיות בעת תכנון הריון או במהלכו היא למנוע מומים בעובר. אולם מה קורה כאשר במכון הגנטי מחליטים לפסוח על בדיקות חשובות והכרחיות? עו"ד יסמין גודיס-דרור ממשרד עורכי הדין לביא, אפרת ושות', המתמחה בנזקי גוף, על תביעה שמתנהלת בימים אלה ועל כל מה שחשוב לכם לדעת בדרך להרחבת הקן המשפחתי
בדיקות גנטיות בהריון ורשלנות רפואית | צילום: shutterstock
בדיקות גנטיות בהריון ורשלנות רפואית | צילום: shutterstock

הבשורה על הריון היא אולי הבשורה הכי משמחת עבור בני זוג הרוצים להרחיב את המשפחה וחולמים על ילדים בריאים, יפים וחכמים. לכן, בדרך להגשמת החלום של הרחבת הקן המשפחתי וכבר בעת תכנון ההריון, מומלץ לעבור בדיקות סקר גנטיות, במטרה לאשש או לשלול מוטציות גנטיות או נשאות למוטציות גנטיות העלולות לגרום למום חמור בעובר. את הבדיקות מבצעים במכון גנטי והן זמינות, יעילות ולא יקרות. אולם, מתברר שלא הכל ורוד בדרך להולדת תינוק/ת בריא/ה. משרד עורכי הדין לביא-אפרת ושות', המתמחה בנזקי גוף מכל סוג, מנהל בימים אלה תביעה שעיקרה רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות. תביעה זו מתווספת לתביעה שכבר הסתיימה בפיצוי מכובד, באותו הנושא בדיוק.

בדיקות "לא מומלצות"

את התביעה הגישו בני זוג, שפנו לביצוע בדיקות סקר גנטיות במכון הגנטי שבבית החולים, בשל רצונם להקים משפחה ולהביא ילדים בריאים לעולם וכהכנה להריון מתוכנן.

מהתביעה עולה, כי האישה הוזמנה למכון הגנטי, שם התקבלה על ידי עובדת המכון, שהציגה בפניה דף עם רשימת בדיקות סקר גנטיות ושאלה למוצאם של הוריה והורי בעלה. האם השיבה, כי שני הוריה ממוצא אשכנזי ואילו הורי בעלה מעורבים – גם אשכנזים וגם ספרדים. היועצת הגנטית אמרה, כי בעלה נחשב אשכנזי, ולכן עליה לבצע את הבדיקות הגנטיות המיועדות לאשכנזים.

עוד נטען בכתב התביעה, כי היועצת הגנטית הראתה לאישה, בדף שהחזיקה בידה, את סוגי הבדיקות הגנטיות שעליה לבצע וכי בסוף הרשימה צוינה רשימה של מספר בדיקות תחת הכותרת "לא מומלצות". האישה שאלה מה משמעות הרשימה של הבדיקות ה"לא מומלצות", וניתנה לה תשובה לאקונית וללא הסבר, ומכך היא הבינה שאלו בדיקות שלא מבוצעות בדרך כלל.

התינוקת חירשת

כתב התביעה ממשיך ומגולל את שאירע בהמשך: לאחר מספר שבועות קיבלה האישה בדואר את תוצאות הבדיקות הגנטיות שביצעה, המומלצות על ידי המכון הגנטי, ונמצא כי אינה נשאית של המוטציות שנבדקו. כשנה לאחר מכן נכנסה האם להריון, שמהלכו היה תקין. גם כל הבדיקות שביצעה במהלך ההריון היו תקינות.

כעבור תשעה חודשי הריון נולדה לבני הזוג בת בלידה רגילה. יומיים לאחר הלידה, במסגרת האשפוז בבית החולים, נמסר להורים כי הילדה לא עברה בהצלחה את בדיקת סינון השמיעה ועליה לעבור בדיקה חוזרת כעבור שבועיים. לאחר שגם הבדיקה החוזרת לא יצאה תקינה – הופנתה הילדה לבדיקת Bera, שתוצאתה הייתה חד משמעית: חירשות מלאה, כלומר: ליקוי שמיעה עמוק בשתי האוזניים. תוצאתה של בדיקה חוזרת שבוצעה כעבור כחודשיים הייתה זהה.

גן ושמו "קונקסין"

ההורים החלו בבירור מיידי של הגורם לחירשותה של הילדה, ובמקביל ביררו מה הם הטיפולים הרפואיים המוצעים עבורה. הם פנו לרופאי אף אוזן גרון וליועץ גנטי פרטי. היועץ הגנטי, כך נטען בתביעה, הסביר להם שהסיבה הכי שכיחה לחירשות לא תסמונתית היא מוטציות בגן בשם "קונקסין".

על סמך הייעוץ הגנטי, בוצעה בשלב הראשון, בדיקת דם לילדה, שהעלתה כי הילדה נשאית של שתי המוטציות המוכרות בגן הקונקסין. להשלמת הבירור הגנטי, גם ההורים – כל אחד בנפרד – ביצעו בדיקות נשאות למוטציות בגן הקונקסין והתברר כי כל אחד מהם הוא נשא של אחת המוטציות, אותן ירשה הילדה.

מן התביעה עולה, כי רק לאחר שהילדה נולדה והתברר בבדיקות שהיא לוקה בחירשות מלאה, קיבלו ההורים את המידע הרפואי הנכון והמלא, לפיו, בכל מקרה שבו מתברר שקיימת נשאות של שני ההורים למוטציות בגן הקונקסין, קיים סיכון גבוה לליקוי שמיעה עמוק עד חירשות של העובר. תשובה לשאלה האם העובר ירש את המוטציות של שני ההורים בגן הקונקסין ניתן לקבל בבדיקת סיסי שליה, המתבצעת בשבוע ה-12 להריון.

לתת להורים להחליט

ההורים טוענים בתביעה, כי אילו רק ידעו את כל אלו, היו דואגים בעת ההריון לבצע בדיקת סיסי שליה, שהייתה מגלה, ללא ספק, שהעוברית "ירשה" את  המוטציה מההורים וכי היו מבקשים הפסקת הריון. לחילופין, נטען, הם היו יכולים לפנות להליך של הפריה חוץ גופית וברירת עוברים, על מנת למנוע לידת תינוק הסובל מליקוי שמיעה עמוק.

לעו"ד יסמין גודיס-דרור ממשרד עורכי הדין לביא-אפרת ושות' חשוב להדגיש: "הורים שנולדים להם ילדים חירשים או בעלי תסמונות אחרות לא יודעים על קיומן של הבדיקות הגנטיות האלה ולא מודעים להן, כי אף אחד לא טורח ליידע אותם. הבדיקה עולה כ-130 שקלים, וצריך להשאיר בידי ההורים את ההחלטה – אם הם רוצים לגדל ילד עם חירשות מלאה, ניתוחים מורכבים וריצות לבית החולים. המנהל של המכון הגנטי לא צריך לקחת על עצמו את התפקיד הזה. הוא לא אלוהים".

בהתייחס לתביעה המתנהלת בימים אלה, מוסיפה עו"ד יסמין גודיס-דרור: "הילדה עברה, כמקובל במקרים אלה, ניתוח להשתלת שתלים קוכלאריים בשתי האוזניים. הניתוח הוא ניתוח ראש לכל דבר ועניין. בכל מקרה שהילדה סובלת מחום, ההורים צריכים לרוץ איתה לבית החולים מחשש לזיהום. כל זה יכול היה להימנע אם רק היו מיידעים את ההורים ואם היו מבוצעות הבדיקות הנכונות".

כאמור, לדברי עו"ד גודיס-דרור, משרדם – לביא-אפרת ושות', ניהל בעבר תביעה זהה, אשר הסתיימה בהסכם פשרה, שקיבל תוקף של פסק דין, ובפיצוי להורים בסכום גבוה.

אחד מ-25 נבדקים הוא נשא של הגן

עו"ד גודיס-דרור: "לא יכול להיות שמנהל מכון גנטי לוקח לעצמו את הבחירה האתית עם מה ההורים יוכלו או לא יוכלו לחיות. התביעה שהסתיימה והתביעה הנוכחית, שתיהן עוסקות בחירשות. הסיכויים שמוטציות בגן הקונקסין יגרמו לחירשות – חלקית או מלאה בשתי האוזניים הם מאוד גבוהים, במיוחד אצל אשכנזים, אבל לא רק. כל אחד מ-25 נבדקים הוא נשא של הגן הזה ואם שני ההורים הם נשאים, יש סיכון של 25 אחוזים שהילד יהיה חירש או חירש במידה מסוימת. גם בתביעה שטיפלנו בה לפני כמה שנים נולדה ילדה חירשת. במכון הגנטי לא המליצו להורים לעשות את הבדיקה ולא הסבירו להם את כל ההשלכות. אגב, בשתי התביעות מדובר במכונים גנטיים שונים".

על משרד עורכי הדין לביא-אפרת ושות'

משרד עורכי הדין לביא-אפרת ושות' הוא משרד חיפאי ותיק בעל ניסיון רב בניהול תביעות נזיקין, ביטוח, רשלנות רפואית ותביעות מול המוסד לביטוח לאומי. את המשרד ייסדה ב-1978 נעמי לביא, עורכת דין ותיקה ומנוסה מאוד, בעלת ותק מקצועי של יותר מ-40 שנה, העובדת במשרד גם היום.

במשרד עובדים עורכי דין נוספים בעלי ותק מקצועי וניסיון עשיר של עשרות שנים.

המשרד מייצג בתביעות הנוגעות לנזקי גוף, לרבות תביעות על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תביעות בגין תאונות עבודה, תאונות ספורט, תאונות תלמידים, תאונות במרחבים עירוניים, תאונות ברשות הרבים, תביעות מול המוסד לביטוח לאומי ותביעות על פי פוליסות ביטוח, לרבות אובדן כושר עבודה, תביעות סיעוד, תאונות אישיות וכו'.

דרך העצמאות 57 חיפה (קומה ראשונה) | טלפון: 04-8685000
דוא"ל: lavie-e4@015.net.il | שעות פעילות: א'-ה', 19:00-08:00, ו' – סגור
אתר אינטרנט: lavie-ephrat.co.il | פייסבוק: לביא, אפרת ושות', עורכי דין |
אינסטגרם: lavie_ephrat

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות