fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדריך חירום: גנבו לכם את הסמארטפון – מה עושים עכשיו?

עם גניבת המכשיר, נכנסים למירוץ נגד הזמן: עליכם לנטרל את המכשיר ולמחוק ממנו נתוני כרטיס האשראי לפני שיגיע למעבדות המיוחדות של הפושעים. מדריך זה יראה לכם בדיוק איך עושים זאת, וכיצד להביס את העבריינים
צילום: shutterstock

תוכן ממומן ע"י אמריקן אקספרס (אקספרס פרימיום)

אורן הדר

אין ישראלי שלא חושש מגניבת הסמארטפון שלו: המכשירים יקרים מאוד ומלבד זאת, הם החפצים הכי אישיים שלנו; מטריד לדעת שהגנב מחזיק עתה בכל תמונה שצילמנו, התכתבות שניהלנו, בחשבונות המייל והסושיאל. אבל רוב הישראלים לא יודעים מה באמת קורה לטלפון אחרי שהגנב חוטף אותו, ועד כמה זה מסוכן: המכשיר יועבר למעבדה פיראטית בה ייפרץ – לעיתים, ע"י חיבורו לתוכנות משטרתיות גנובות – וכלים אוטומטיים יחפשו בו סיסמאות שמורות, קודים סודיים, ובעיקר נתוני כרטיס אשראי*.

תוך שעות ספורות מרגע הגניבה, המידע האישי שלכם כבר יימכר להאקרים וגנבים, שיוכלו להשתמש בו כדי לגנוב מכם כספים דרך חיובי כרטיס אשראי שלא ביצעתם, לנסות לסחוט אתכם על אתרים מפוקפקים או מביכים בהם גלשתם, לגנוב לכם את הזהות ולהקים פרופילים בשמכם כדי להפיץ פייק ניוז, תעמולה ועוד. מדריך זה יראה לכם איך לעשות חיים קשים לגנבים ולהאקרים, כיצד להגן על נתוני כרטיס האשראי בסלולרי – ויציג צעד אחר צעד מה עושים כשהמכשיר נגנב.

לפני הגניבה: אבטחה מקדימה

הגנת הטלפון שלכם תלויה בשורת צעדים שיוצרים עומס על הפושעים ומחייבים אותם להפעיל כלים יותר מתקדמים במעבדות הפיראטיות. כך תרוויחו זמן יקר ותוכלו לנטרל ולהעלים מידע רגיש, לפני שיוכלו להשתמש בו.

הגדירו מסך נעילה לטלפון. רצוי שיהיה בעל נעילה ביומטרית – טביעת אצבע או סריקת פנים. לא בכל טלפון יש תמיכה ביכולת זו, ובמקרים אלה מגדירים קוד מספרי בן ארבע ספרות. שימו לב שלא יהיו ספרות עוקבות (1234) או אחידות (9999). זה חשוב כדי שהגנב לא יוכל לגשת בקלות למכשיר שלכם, ויצריך התעסקות במעבדה. בינתיים, תוכלו לחסום ולנטרל את הטלפון מרחוק.

הגדירו אפליקציית איתור מרחוק. לגוגל ולאפל, בעלות מערכות ההפעלה הנפוצות בשוק, יש פלטפורמות ייעודיות לאיתור טלפון שנעלם. ניתן להגדיר ולהפעיל אותן מעמוד ניהול החשבון המקוון שלכם, וכך לקבל נתוני מיקום של מכשיר גנוב, להשמיע מרחוק אזעקה וכמובן – למחוק את המידע ולנטרל את הטלפון.

הגדירו גיבוי לטלפון. לאנדרואיד ול-iOS יש רכיבי גיבוי מובנים, שאפשר למצוא במסך ההגדרות הראשי. הפעילו אותם, וקיבעו גיבוי קבוע של התוכן בסלולרי. בנוסף, היכנסו לווטסאפ והגדירו גיבוי בענן, כך שהיסטוריית השיחות שלכם לא תישמר רק על הטלפון עצמו. כך תוכלו למחוק מרחוק את המכשיר לאחר גניבה, בלי לחשוש מחומרים חשובים שאבדו לבלי שוב.

איך יודעים שהטלפון נגנב ולא אבד?

זה נשמע טריוויאלי, אבל לא כל גניבה היא חטיפה של סמארטפון מהיד שלכם: כייסים (בעיקר בחו"ל) יודעים לשלוף לכם אותו בחשאיות מהכיס או מהתיק, ולפעמים פשוט יעברו לידכם במסעדה או בית קפה ויקחו אותו בלי שתשימו לב. אם המכשיר רק הלך לאיבוד, כנראה שמישהו מצא אותו; אם זה קרה בקרבת עסק, טבעי שהמוצא יפקיד אותו במקום, במחשבה שבעל הטלפון יבוא לחפש שם.

אפשרות אחרת היא שיסתובב איתו עד שהבעלים יפנה ויצלצל למכשיר. ולכן, כשטלפון נעלם, צריך קודם כל להתקשר ולראות מי עונה לכם, ולא לקבוע אוטומטית שהמכשיר נגנב ולהתחיל לנטרל ולמחוק.

טריק יצירתי שעוזר בהשבת טלפונים אבודים הוא הוספת פרטי קשר אנונימיים למסך הנעילה: היכנסו לשירות mail.com ופיתחו תיבה חדשה. תנו לה שם שלא מעיד על הזהות שלכם (למשל myphonebackup2233). פיתחו את תמונת מסך הנעילה שלכם באפליקציית עריכת תמונות, והוסיפו לה מלמטה את כתובת המייל בצירוף הטקסט "ליצירת קשר במקרי חירום". וכך יוכלו אזרחים טובים להשיב את המכשיר שלכם, אבל לא לעקוב אחריכם או לפגוע בפרטיותכם.

המכשיר נגנב. מה עכשיו?

הפעילו מערכות ניטרול מרחוק. משתמשי אנדרואיד יוכלו להיכנס לאתר מציאת המכשיר בגוגל ומשתמשי אייפון – לחשבון שלהם ב-iCloud, ואז לנעול את הטלפון ולמחוק את המידע שלו. ברגע זה מנעתם מהפושעים מלגנוב מכם כספים, לסחוט אתכם או לגנוב את זהותכם.

הודיעו לחברת האשראי ולבנק. גישה אל כרטיס אשראי הוא הסיבה העיקרית לגניבת הטלפון – כך יכולים הפושעים לעשות כסף ישירות ובקלות. ולכן, קריטי להודיע לספקי השירותים הפיננסיים שלכם.

עדכנו את ספקית הסלולר. לעיתים ינסו הפושעים להשתמש בכרטיס ה-SIM שלכם במערכות להפצת ספאם, או אפילו לביצוע שיחות פרימיום מהטלפון שלכם לשירותים מזויפים שהקימו, וכך תחויבו בסכומים גדולים. חברת הסלולר צריכה לדעת שכרגע, ה-SIM הזה נמצא בידי פושעים ולחסום אותו, או לנסות לאתר אותו.

דווחו למשטרה והגישו תלונה. הסיכוי להשבת הטלפון שלכם הוא אפסי, אך מפעם לפעם פושטים השוטרים על מעבדות או תופסים גנב – ויתכן שדווקא הסמארטפון שלכם יימצא.

סיכום

גניבות סמארטפונים הם מכה עולמית, ואין דרך לדעת שלכם זה לא יקרה. ולכן קריטי להיערך נכונה, ולדעת כיצד לפעול במקום להיבהל ולבזבז זמן יקר. חשוב גם להיות מודעים לסביבתכם ולא להשאיר את הטלפון ללא השגחה, או אפילו בקצה השולחן ולא קרוב אליכם. כשאתם באתרי תיירות צפופים בחו"ל, עדיף לשים את הטלפון בכיס קדמי או אפילו במעמקי תיק; חבל שהחופשה שלכם תיהרס ברגע אחד.

*הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה אמריקן אקספרס בע"מ ו/או אקספרס פרימיום בע"מ. בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות