fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ח"י שנים למותו של נועם חבלין במפולת קרחונים בנפאל

נועם חבלין נעלם במרץ 2001 במפולת קרחונים במהלך הטראק המפורסם אנפורנה בייס קמפ בנפאל. במשך שנה, גם כשהיה ברור שאינו בין החיים חיפש אותו אביו, בסיוע מתנדבים מיחידת האלפיניסטים. במלאת ח"י שנים למותו, תערך ביום שישי 5.4.19 אזכרה בבית העלמין בנתניה. 
נועם חבלין בטראק הגדול
נועם חבלין בטראק הגדול

לפני 18 שנים נעלם נועם חבלין מנתניה במפולת קרחונים בנפאל. בנתניה התקבלה הידיעה בהלם.  בני המשפחה והחברים לא האמינו שנועם לא ישוב. "הוא יהיה אחרון השורדים" אמרו אחיותיו שירלי וסיוון בעת שהחלו החיפושים אחריו.

חבלין יצא ב-11 במרץ 2001 יחד עם שמונה מטיילים ישראלים לטראק הידוע אנפורנה בייס קמפ (ABC). יום לפני סיום הטראק, בתאריך 24.3.2001, כשכבר היו בירידה באזור המרוחק כ-250 ק"מ מקטמנדו הבירה, נלכדו המטיילים במפולת קרחונים. נועם שהסתכל לאחור וראה מה עומד לקרות צעק לשתי מטיילות להסתתר. הבנות ניצלו אך נועם נעלם. יחד עם נועם נקברו מתחת לקרחון בעומק של כ-30 מטר זוג אוסטרלים ובתם הקטנה.

אהוב ומאושר בטיול הגדול. נועם חבלין
אהוב ומאושר בטיול הגדול. נועם חבלין

אחרי חיפושים שנמשכו ברציפות במשך שנה נמצאו שרידי גופתו של נועם והובאו לקבורה בנתניה. נועם היה בן 23 במותו, השאיר הורים אירית ואלי ושתי אחיות שירלי וסיוון שצעירות ממנו.

על האסון הודיעו לבני משפחת חבלין ממשרד החוץ שהסבירו שנועם נעדר לאחר מפולת. מיד עם היוודע האסון ארז אלי תיק ויצא לחפש את נועם. למרות הסיכויים הקלושים למצוא את נועם בחיים אלי הרגיש שהוא במרוץ נגד הזמן ונועם שהוא בעל כושר הישרדות ואולי יצליח לצאת משם. אחרי ארבעה ימים נמצאו גופותיהם של האישה האוסטרלית ובתה. אלי הבין שאת נועם הוא כבר לא ימצא בחיים.

חיפשו שנה שלמה ההורים: אלי ואירית חבלין צילום עצמי
חיפשו שנה שלמה ההורים: אלי ואירית חבלין צילום עצמי

אירית חבלין אימו של נועם: "נועם היה צריך להיות היום בן 41. הוא היה אמביציוזי ומכוון מטרה. הוא סיים את הביולוגית באלדד ורצה להיות רופא. הוא היה מסודר והכל היה אצלו מתוכנן ורשום בצורה מוקפדת. גם בעת האירוע בנפאל אי אפשר להגיד עליו שהוא נהג בצורה פזיזה או עשה מעשה של חוסר זהירות. זה יד הגורל שהקרחון נפל עליו. כשצעק לחברותיו לטראק שיש מפולת ושיסתתרו הוא כנראה לא תיאר לעצמו שאלה יהיו מילותיו האחרונות ושזה מה שיקרה לו. רק אחרי מספר חודשים נשלחה למשפחה תמונה שצילמה אחת הבנות ובה נראה נועם לפני שנהרג. בתמונה רואים איך נראה השטח לפני המפולת. השטח נראה רגוע ויש בו רק זרזיף של נחל. נועם ירד לנחל הזה לבדוק אפשרות לעבור לגדה השנייה ויתכן שזו הסיבה שלא הספיק להסתתר או לברוח מהקרחון. אנחנו כנראה לא מבינים בטבע האלפיני הזה".

חבלין היה תלמיד בבית הספר אלדד השתחרר משירות בנח"ל כשאת רוב השרות עשה במארבים בגבול הלבנון. עם שחרורו החל לחסוך כסף לטיול אחרי צבא. הוא ירד לאילת, עבד במלצרות ויצא לטיול של חמישה חודשים למזרח הרחוק. אחרי שלושה חודשים בניו זילנד, בפברואר 2001 התפצלו החברים ונועם טס לנפאל. נועם תכנן לטייל עד לאמצע מאי ולחזור הביתה לחגוג את יום הולדתו.

נועם בטראק תמונות אחרונות
נועם בטראק מהתמונות האחרונות

"הוא יהיה אחרון השורדים"

אירית: "דיברתי איתו שבועיים לפני שנהרג. הוא סיפר שהוא יוצא לטראק גדול אנפורנה בייס קאמפ למשך שבועיים ולא יהיה אתנו בקשר טלפוני. אמרתי לו שיסיים ויחזור הביתה. ביום המקרה הייתה שמש וכנראה בגלל שחיממה את אזור הקרחון הוא ניתק וגלש. זה היה קרחון בגובה עשרה מטרים וברוחב מאה מטרים. משהו ענק שאין סיכוי לצאת ממנו חי. הוא כנראה נפגע מההדף של הקרחון ונעלם ביחד עם משפחה אוסטרלית".

מיד עם היוודע האסון יצא אלי, אביו של נועם לחפש אותו: "חפשנו אותו במשך שנה שלמה. בכל שלושה שבועות הוצאנו משלחת לחיפוש. חברת הביטוח בה היה נועם מבוטח בצעה את החיפוש בימים הראשונים בלבד מאחר ולפוליסת הביטוח של נועם לא היה כיסוי לאיתור אלא רק לחילוץ והטסה. בחברת הביטוח אמרו תמצאו אותו ואנחנו נביא אותו הביתה. בעקבות המקרה של נועם הוסיפו לפוליסת הביטוח את סעיף איתור, חילוץ והטסה".

צילום אחרון מיום האסון. נועם באמצע החבורה
צילום אחרון מיום האסון. נועם באמצע החבורה

חיפוש עצמי במשך שנה. איך עומדים בזה?

אירית: "נעזרנו במתנדבים מדהימים מיחידת "אלפיניסטים" יוצאי גולני ששרתו בחרמון. הם התנדבו לעשות לנו את החיפושים ואף עמדו בתור לצאת לנפאל. וכך בכל שלושה שבועות יצאה קבוצה של ארבעה מתנדבים במימון שלנו. גם לאחר שהתברר כי אפסו הסיכויים למצוא אותו בחיים, המשיך אלי לעשות כל מאמץ כדי למצוא את גופתו של נועם. הוא גייס כוחות חילוץ רבים שנרתמו למאמץ. לאחר שנמס השלג לחלוטין באזור ונעם לא נמצא הוטסו לנפאל כלבים לזיהוי גופות של משטרת ישראל".

הבית של משפחת חבלין הפך לחמ"ל כשאלי מפקד על החיפושים ונעזר באנשים מהמשטרה ומהצבא ובחברים שתמיד היו ותמכו: "ידענו איפה קרתה המפולת וכבר בביקור הראשון שלי, יומיים אחרי האסון, הבנתי שצריך לנסר את הקרח במקום. שלחנו למקום מסורים של קק"ל, גרלנדות וגנרטור, היינו בקשר עם צוותי החיפוש להם סיפקנו טלפון לוויני. הם ניסרו ועמלו עם אנשים מקומיים במשך שלושה חודשים ולא מצאו את נועם. אחר כך הבאנו נוקרי מים לצוותים מקומיים וכאלה שהגיעו מטיבט ומיומנים בכך שהלכו במים הקפואים וחיפשו עם דוקרנים את הגופה. גם רשתות שעוצרות מטוסים הבאנו כדי שהגופה לא תסחף רחוק".

אלי חבלין בחיפוש אחרי גופת בנו
אלי חבלין בחיפוש אחרי גופת בנו

אחרי שלושה חודשים מצאו המחפשים במים הקפואים תיק של נועם ובו פריטים שלקח לכמה ימים לטראק. בתוך התיק נמצאו פילמים מהמצלמה שכנראה נלקחה על ידי מקומיים: "העברנו את הפילמים למעבדה מיוחדת שפיתחה לנו את התמונות שהיו עדות אחרונה לימים האחרונים של נועם בטראק".

אחרי כמה חודשים נמצאה באתר עצם אדם. חלק ממנה נשלח לארץ. היא נבדקה במכון הפתולוגי  ונמצא שהיא לא של נועם. החיפושים נעצרו. הקב"ט של שגרירות ישראל אביקם ורעייתו מיטל עלו להר וחילקו פליירים בהם הוצא פרס כספי לכל מי שיסייע למצוא את נועם.

"יום אחד קיבלנו הודעה שתושב מקומי מצא חלק מגופה. ביקשנו מהשגרירות שיוציאו מסוק למקום ויביאו דגימה מהגופה. אז נשלחה שוב לארץ דגימה נוספת ונמצאה התאמה של 99 אחוז שהיא של נועם".

החיפושים בשלג
החיפושים בשלג

אחרי כמעט שנה ועוד לפני הבאת הגופה של נועם אלי יצא לחיפוש נוסף עם האלפיניסטים: "הוא רצה להשלים את המשימה", אומרת אירית.

אלי: "הייתי במקום האירוע וחוויתי מפולת שלגים קשה. באותם רגעים הרגשתי שאני חווה את מה שנועם חווה ברגעיו האחרונים. באותה הזדמנות נמצאה הגופה של האוסטרלי אחרי כמעט שנה כשהיא שלמה בגלל המים הקפואים בה היא הייתה כל החודשים הללו".

בגלל המפולת הקשה אלי החליט שבזה מסתיימים החיפושים. "הזמנתי מסוק כדי לא לסכן יותר את האלפיניסטים המחלצים. התארגנו להבאת הגופה לארץ לאחר שאושרו כל נבכי הבירוקרטיה".

ביום 18.3.2002, שנה לאחר שנהרג הובא נועם חבלין לקבורה בבית העלמין בנתניה: "במהלך כל אותה שנה חברים ובני משפחה לא עזבו אותנו לרגע. אנשים זרים הגיעו ונשארו, היינו עטופים ומחובקים על ידי אנשים מדהימים ואנו מודים להם על כך עד היום".

במשך כל השנים מגיעים עשרות חברים ומכירים לאזכרה של נועם. השנה במלאות "חי" שנים למותו תיערך האזכרה לנועם ביום שישי הבא 5.4.2019 בבית העלמין בנתניה בשעה 10:15.

 

נועם בטראק. מהמצלמה ששרדה את המים
נועם בתמונה מהמצלמה ששרדה את המים

סוגרת מעגל – מיכל צ'רקסקי

בשנת 2014 יצאה מיכל צ'רקסקי מנורדיה לטראק האנפורנה בעקבות ידידה, נועם חבלין. לפני היציאה לטראק שמעו אותה מספרת שהטיול שלה באנפורנה הוא סגירת מעגל. מיכל נהרגה במפולת השלגים באנפורנה ביחד עם עוד שלושה ישראלים ובהם הנווטת תמר אריאל.

עמותת ארז

עמותת ארז לחילוץ הצלה ותרומה לקהילה הוקמה בשנת 1999 כגוף אזרחי על ידי מספר חברים אשר עוסקים במהלך השנה במסגרת צבאית ואזרחית בנושא חילוץ, ניווט והישרדות בתנאי שלג קיצוניים.

מפקד היחידה בדימוס, סגן אלוף שמעון פריינטה, הינו בעל החזון ומייסד העמותה. חברי העמותה הם חיילי מילואים ביחידת האלפיניסטים בצה"ל אך אין שום קשר בין פעילות העמותה לבין פעילות צה"ל.

חברי העמותה והפעילים בה שמו לעצמם כמטרה לסייע לקהילה בישראל דרך מספר פרויקטים: אימוץ ילדים עם צרכים מיוחדים וילדים אשר חלו במחלות חשוכות מרפא והבאתם לימי כיף חווייתיים בהר החרמון.

פעילות העצמה ושילוב נכי צה"ל קשים וילדים עם צרכים מיוחדים (עיוורים, משותקי פלג גוף תחתון, קטועי גפה ומגבלות פיזיות קשות אחרות) בענפי ספורט אתגרי מסוג: סקי שלג אתגרי, חתירה וגלישת קיאקים, רכיבת אופני TANDEM לעיוורים ולמשותקי פלג גוף תחתון ואימוץ המחלקה לתרומת טסיות דם בביה"ח בלינסון לילדים חולי סרטן.

במסגרת פעילויות אלו מקיימים המתנדבים קשר ישיר עם המודרכים ומסייעים להם בכל הנוגע ללימוד, הדרכות וליווי בארץ ובחו"ל. פעילויות נוספות אשר בהן מעורבת עמותת ארז הינן: חילוץ ואיתור נעדרים באזורי שלג ומזג אוויר קשים בעולם.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות