fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

8 סרטים שחובה לראות בערב סרט ביתי עם המשפחה

ערבי סרטים משפחתיים היו עוד הרבה לפני הקורונה, אבל בתקופת הסגרים הם הפכו לעיקר הבילוי והיום בזכות הטכנולוגיה הנגישה הם פופולריים מאד. במה כדאי לצפות ואיך ניתן לשדרג את חווית הצפייה?
צילום: Shutterstock

אור גרין

אם לפני עשרים שנה חוויה משפחתית מאחדת הייתה נסיעה אל אולם הקולנוע הקרוב וצפייה משותפת בסרט לכל המשפחה הרי שהיום "אולם הקולנוע" הביתי החליף את אולמות הקולנוע של פעם. הטכנולוגיה המתקדמת והחיבור לאינטרנט מציע היום גישה למגוון אינסופי של תכנים וסרטים שלא הייתה קיימת בעבר. באמצעות טכנולוגיה תומכת, כמו אינטרנט מהיר המבוסס על סיבים אופטיים ניתן גם להבטיח חווית צפייה ללא הפרעות או תקלות ובאיכות גבוהה. נוסף על השידור עצמו אפשר גם לשדרג את חווית הצפייה באמצעות השקעה במסך ומקרן אשר יאפשרו לדמות חווית צפייה באולם קולנוע ומערכת סאונד טובה היקפית שנוכל לשקוע בקול מכל הכיוונים.

ואחרי שדאגנו לכל הסידורים הללו, עולה השאלה העיקרית – באיזה סרט לבחור? ובכן, בכל הנוגע לסרטי משפחה, ישנם כמה שהם בגדר חובת צפייה. כלומר, לא רק כיף והנאה אלא גם כאלו שנחשבים לסרטים אייקונים, כאלו שאם לא ראיתם אותם אז משהו חסר בהשכלה. שנתחיל?

1. אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה (1981)

אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה (באנגלית: Raiders of the Lost Ark) היה הסרט הראשון שיצא בסדרת הסרטים הפופולרית ובו אנו מתוודעים לראשונה לדמותו של הארכיאולוג ההרפתקן  בכיכובו של הריסון פורד, אשר מחפש אוצרות היסטוריים ומיתולוגיים ומציל אותם מידי הרשעים. הסרט מתרחש בשנת 1936, מעט לפני מלחמת העולם השניה ובו ג'ונס נלחם בנאצים כדי להשיג את ארון הברית לפניהם. הסרט היה מועמד לשמונה פרסי אוסקר, כולל קטגוריית הסרט הטוב ביותר וזכה בארבעה מהם.

2. צלילי המוזיקה (1965)

צלילי המוסיקה (באנגלית: The Sound of Music) הוא אחד הסרטים האייקוניים ביותר שניתן לדמיין. הסרט היה מועמד לעשרה פרסי אוסקר וזכה בחמישה, הוא הסרט הששי ברשימת הסרטים המצליחים ביותר קופתית בכל הזמנים, הוא אוטוביוגרפי, הוא מוזיקלי, והוא בעיקר – כייפי. עלילת הסרט עוקבת אחר תולדות משפחת פון טראפ – אב אלמן, קפטן בצי האוסטרי ומתנגד לאיחוד עם גרמניה הנאצית – ושבעת ילדיו הקטנים. סיפור אהבה מוזיקלי נרקם בינו ובין נזירה צעירה שמגיעה על מנת לשמש כאומנת לילדיו והופכת את המשפחה ללהקת זמרי עם אוסטרית. הסרט מסתיים עם בריחת המשפחה דרך האלפים לשוויץ לאחר האונשלוס.

הסרט הראשון המתאר את קורות המשפחה יצא בשנת 1956, בגרמנית. לאחר מכן הוא עבר לברודווי והפך שם למחזמר מצליח לאחר שרוג'רס והמרשטיין דאגו לאכלס אותו בשירים פרי עטם. כמחזמר על בימות ברודווי הוא זכה בשמונה פרסי טוני, כולל המחזמר הטוב ביותר ובשנת 1965 הוא יצא לאקרנים עם שחקנית צעירה, שנה בלבד לאחר שהפכה לכוכבת בזכות "מרי פופינס" (קלאסיקה נוספת בזכות עצמה) – ג'ולי אנדרוז.

3. צעצוע של סיפור (1995)

צעצוע של סיפור (באנגלית: Toy Story) הוא סדרת סרטי אנימציה ממוחשבת כאשר הראשון בסדרה היה גם סרט האנימציה הראשון שהיה ממוחשב כולו. הסרט הראשון יצא לאקרנים בשנת 1995, האחרון בסדרה, החמישי – הוכרז השנה ויצא לאקרנים בעתיד. הסרט מספר את סיפורם של הצעצועים של אנדי: וודי השריף, מר ראש תפוד, סלינקי הכלב, רקס – בובת טי-רקס, בו פיפ ועוד.

הסרט הראשון בסדרה מתמודד עם התגובה של הצעצועים להופעת צעצוע חדש בחייו של אנדי – בובת באז שנות אור, לוחם החלל. הרפתקאות רבות מצפות לבאז, וודי וחבריהם כאשר הם הולכים לאיבוד במהלך מסע לפיצרייה שבסופו צמד הצעצועים מוצא את עצמו בין צעצועיו המפחידים של השכן הרשע – סיד שם הם מגלים שלא כל מה שמפחיד הוא בהכרח רע.

4. הנסיכה הקסומה (1987)

הנסיכה הקסומה (באנגלית: The Princess Bride)  הוא עוד אחד מסרטי הקאלט האייקונים שעד היום מצוטטים לבקרים. בין אם מדובר ב"כרצונך" כביטוי לאהבת אמת,  "זה בלתי נתפס! -אני לא חושב שזה אומר מה שנדמה לך שזה אומר", וכמובן "שמי הוא איניגו מונטויה, הרגת את אבי, היכון למות!" – פנטזיית הרפתקאות משנת 1987 עם פיטר פאלק האגדי הקורא לנכדו החולה את הספר "הנסיכה הקסומה" – סיפור על אהבת אמת משובץ בפיראטים, ענקים, תככים פוליטיים, נסיכים מרושעים ולא מעט הרפתקאות המלוות את באטרקאפ ואהוב ליבה נער החווה, ווסלי.

הסרט בוים על ידי רוב ריינר, אותו אחד שאחראי ללא מעט סרטים מעולים במגוון ז'אנרים רחב – כשהארי פגש את סאלי, אני והחברה, נדודי שינה בסיאטל, ספיינל טאפ, בחורים טובים ועוד. מלבד הערך התרבותי, מדובר באחד הסרטים משובבי הנפש הקיימים, בעולם פנטסטי שם הכול אפשרי, בין נופים קסומים של גבעות ירוקות והרים נישאים, הסרט מספר סיפור הרפתקאות שבסיסו באהבת אמת.

5. רטטוי (2007)

רטטוי (באנגלית: Ratatouille) הוא סרט אנימציה מבית פיקסר שיצא לאקרנים בשנת 2007. הוא מספר את סיפורו של העכברוש רמי שלמרות מגבלות הולדתו, שאיפתו הנצחית היא להפוך להיות שף מצליח בפריז. את ההשראה הוא מקבל מספרו של השף גוסטו: "כולם יכולים לבשל" ובזכותו הוא לומד לקרוא. לאחר אירועים לא צפויים הוא מופרד ממשפחתו שאינה מבינה אותו ומוצא את עצמו עוזר בהחבא ללינגוויני, שוטף כלים שלא יודע לבשל, להפוך לשף מצליח.

הסרט גדוש בנופי פריז מונפשים טוב יותר מכל דבר אפשרי בגלויה, ויש האומרים כי רק בזכות זה שווה לראות את הסרט. אחרים מצדדים בזכות התסריט המבריק המשלב קנוניה בקומדיה ובדיחות שחלקן מופנות לצופים הקטנים, אבל אחרות מיועדות עבור המבוגרים שבחבורה.

6. לילה מוטרף במוזיאון (2006)

לילה מוטרף במוזיאון (באנגלית: Night at the Museum) הוא הסרט הראשון מבין שלושה שיצא בשנת 2006 לאקרנים. הסרט מספר את סיפורו של שומר לילה במוזיאון הטבע אשר מגלה כי לאחר שהמבקרים הולכים – המוצגים מתעוררים וקמים לחיים. כשהשומרים הקודמים גונבים את לוח האבן של אחמנרע אשר בזכותו המוזיאון חי – המוצגים והשומר יוצאים למשימה להשיב את הלוח לפני עלות השחר.

גם אם לא מדובר בסרט אייקוני במיוחד, מדובר בסרט מהנה וכייפי שמתאים מאד לערב סרטים משפחתי – יש בו מהכול ואף אחד לא יצא מופסד, לא הקטנים, לא הגדולים, לא חובבי ההרפתקאות ולא חובבי התרבות. בדרכו, הסרט מאפשר לנו הצצה מלאת דמיון על מה מסתתר מאחורי המוצגים היבשים במוזיאונים ומעודד את הילדים להפעיל את דמיונם שלהם.

7. הקוסם מארץ עוץ (1939)

בניגוד לסברה המקובלת, הקוסם מארץ עוץ (באנגלית: The Wizard of Oz) לא היה הסרט הראשון שיצא בצבע, אולם הוא בהחלט אחד מהראשונים, והראשון שגם הצליח ובגדול. הסרט יצא בשנת 1939 ולמרות גילו הוא עדיין מרגיש עדכני, אולי בזכות השירים שעד היום מוכרים – "אי שם מעבר לקשת", "עקבו אחר דרך הלבנים הצהובות" ועוד. בסרט, דורותי וכלבה טוטו מגיעים מבית דודתם בקנזס לארץ קסומה, עוץ, לאחר שהבית והיא בתוכו נחטפים על ידי טורנדו. בנחיתה, הבית צונח על המכשפה הרעה מהמזרח והורג אותה, ובכך משחרר את תושבי אותו חבל ארץ – המנצ'קינים. המכשפה הטובה מהצפון שבאה לראות מקרוב את הנעשה אומרת לדורותי שרק הקוסם הגדול מעיר הברקת יוכל להחזירה הביתה וכך יוצאת דורותי בדרך הלבנים הצהובות לעבר עיר הברקת כשבדרך היא אוספת שלל חברים חדשים – אריה שמחפש כדי להיות אמיץ, איש פח שרוצה לב כדי להרגיש ודחליל שרוצה מוח כדי לחשוב.

מדובר בסרט שלמרות גילו הוא עדיין עדכני, גם בשירים, גם במסרים ואפילו בתחושה. ג'ודי גרלנד האגדית מגלמת באופן נפלא את דורותי, הוא נחשב לסרט הצבעוני הראשון, ואחד שעשה שימוש מדהים בצבע. סצנה בלתי נשכחת מהסרט היא הפעם הראשונה בה דורותי פותחת את הדלת בארץ עוץ: הקטע הקודם, זה שהתרחש בקנזס, מוקרן בשחור לבן וכאשר דורותי פותחת את הדלת הצבעים החיים של ארץ עוץ יוצרים אפקט מרשים מעין כמוהו.

8. הסיפור שאינו נגמר (1984)

הסיפור שאינו נגמר (באנגלית: The NeverEnding Story) הוא עוד אחד מאותם סרטי המופת נטולי זמן שמבוסס על ספר שכתב הסופר הגרמני, מיכאל אנדה. הילד בסטיאן, יתום מאמו ונרדף על ידי בריונים מבית ספרו, מתחבא בחנות ספרים ישנים שם הוא מתחיל לקרוא את הספר "הסיפור שאינו נגמר". הספר מתאר את עולם פנטסיה והסכנה המרחפת לקיומו – הלא כלום. הילדה הקיסרית החולה קוראת ללוחם אמיץ, איטריו לבוא להציל אותה. הלוחם האמיץ מתגלה כילד שמקבל עליו את המשימה, ושם את פעמיו לביצות הצער ולאחר מכן לאורקל הדרומי בחיפושיו אחר מרפא לילדה הקיסרית. בדרכו הוא פוגש בפאלקור – דרקון מזל העוזר לו, ובגמורק – יצור אופל שהלא כלום שלח על מנת לעמוד בדרכו. הסרט למעשה מציג את כנמשל את פנטסיה כעולם החלומות והמאווים האנושיים ואילו הלא כלום מייצג את האפתיה הייאוש והפחד שמכרסמים בחלומות ובכמיהה האנושית.

לסיכום, ערב סרט משפחתי הוא הזדמנות מצוינת לגיבוש והנאה – חוויות מהנות שכל המשפחה צוברת ביחד, זיכרונות מתהווים והזדמנות לחזור לסרטים טובים, בני בלי זמן.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות