fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פוריות האישה

פריון האישה הוא היכולת של אישה להיכנס להיריון. הוא מושפע מגילה, מצב בריאותה וכד' המשפיעים על יכולתה להיכנס להיריון ולהרות. נשים נולדות עם מספר ביציות זהה, כ-7 מיליון ביציות. עם השנים הולך וקטן מספרן של הביציות ועשור לפני גיל המעבר רמת הפוריות של האישה צונחת באופן משמעותי. על פוריות ומערכת הרבייה נפרט במאמר שלפניכם.
צילום: pexels

פריון תקין והסיכויים להיכנס להיריון

על ייצור הביציות אחראיות השחלות. בשלב הבגרות המינית יש לכל אישה בריאה בגופה כ-400 אלף ביציות. בכל חודש בעת המחזור החודשי, היא מאבדת כ-400 אלף ביציות עד שבגיל 50 כבר לא נשארות לה כמעט ביציות. זהו השלב בו מתחיל גיל הבלות, המנופאוזה.

כדי שאישה תוכל להיכנס להיריון היא צריכה להיות פורייה בביציות. אך ביציות זה לא מספיק. צריך שיהיה לה גם ביוץ תקין. קיים קשר בין תקינותו של הביוץ לסדירות המחזור החודשי, אשר מעלה את הסיכוי להיכנס להיריון באופן ספונטאני ל-95%. במידה והמחזור אינו סדיר, או הוא מופיע פעם בכמה חודשים, ייתכן ולא מתקיים ביוץ ואז האישה  לא תוכל להיכנס להיריון באופן ספונטאני, ללא התערבות רפואית.

לעיתים לביוץ מתלווים גם כאבי ביוץ המתבטאים בכאבים באגן, במשך מספר ימים, אך אין להם קשר ליכולת או אי-יכולת להיכנס להיריון. נהפוך הוא, כאבי ביוץ אף יכולים ללמד על מועד הביוץ. כאבי ביוץ יכולים לנבוע מקרע קטן או חתך בשחלה בעת יציאת הביצית ממנה, שעלולים לגרום לכאב. או שהזקיק ממנו יוצאת הביצית פוקע ומפריש נוזל לאגן שעלול לכאוב, או חתך קטן שמעט מדמם בתוך השחלה. נוצר כך זקיק עם מעט דם שגדל ויכול לגרום לכאב באזור השחלה או באזור האגן.

פוריות ומערכת הרבייה

מערכת הרבייה היא שמשפיעה על הפוריות. היא עצמה מושפעת מהורמונים המופרשים מהשחלות והשחלות מושפעות מהורמונים המופרשים מבלוטת יתרת המוח. תנאים סביבתיים ולחץ עלולים להשפיע על בלוטת יתרת המוח אשר מפרישה חומרי שעלולים להשפיע על הביצית.

לכן, כדי להגדיל את הסיכוי להרות רצוי לשמור על אורח חיים בריא ותזונה נכונה ולהקטין מצבי מתח ולחץ.

מעגל הביוץ מתחיל מהשלב של גיוס הזקיקים אשר מתפתחים בעידודם של ההורמונים. בין הימים ה-13 או ה-14 של מחזור תקין, לבין היום ה-28, משחרר הזקיק את הביצית אל מחוץ לשחלה. הביצית מגיעה אל החצוצרה, שם היא ממתינה להזרעה, בערך כיממה.

בתוך השחלה קיימים מאות זקיקים הנמצאים בשלב ראשוני. צמיחת הזקיקים מתחילה באופן ספונטאני, בסיום המחזור הקודם. בהמשך יכולים הזקיקים להגיב לבלוטת יתרת המוח. בלוטת יתרת המוח אחראית על הפרשת הורמון ה-FSH, שזהו הורמון המגרה זקיק על הפרשת ה-LH שהוא הורמון הביוץ.

הורמונים והקשר לפוריות

ההורמונים ה-FSH  וה-LH הם הורמונים המעודדים את הזקיקים להתפתח. והם יוצרים פעולת שרשרת עם ההורמונים הסטרואידיאלים, האסטורגן והפרוגרסטרון אשר תפקידם הוא להשפיע על רירית הרחם. הפרשתם אחראית על הכנת הרירית לקליטת העובר ברחם.

בתהליך טבעי, כאשר גדלים הזקיקים, זקיק אחד הופך לדומיננטי. הוא הופך לכזה משום שהוא בעל יכולת התגובה המהירה ביותר להורמון המגרה את הזקיק, ה-FSH.

בזמן שהזקיק הדומיננטי מתפתח, יתר הזקיקים "פורשים" מהתהליך ונעלמים. לאחר תחילת הווסת, ביום ה-13-14 של מחזור בן 28 ימים, הזקיק הדומיננטי בשל לשחרר את הביצית שבתוכו. זהו תהליך הביוץ.

בהשפעת הורמון הביוץ, ה-LH, מתפקע הזקיק ומשחרר את הביצית מחוץ לשחלה. וכאמור, הביצית נאספת אל החצוצרה ושם ממתינה בסבלנות במשך כיממה עד שיגיע תא זרע להפרות אותה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות