fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עריכת צוואה: למה צריך את זה?

עריכת צוואה מאפשרת לאדם לקבוע מה יעלה בגורל רכושו לאחר מותו וזהות יורשיו. כאשר אדם לא ערך צוואה בחייו יחולק רכושו על פי כללי הירושה הקבועים בחוק. למה צריך צוואה ולמה זה חשוב? הכל בכתבה שלפניכם.
צילום: FREEPIK

רבים אינם חושבים על היום שאחרי, מה יעלה בגורל הרכוש שצברו בחייהם ומי יהיו יורשיהם, ומשאירים את ההתעסקות בירושה לילדיהם ובני זוגם לאחר מותם. לעיתים וכאשר קיימת הסכמה בין בני המשפחה חלוקת הירושה עוברת בשלום וללא סיבוכים, אך לעיתים העדרה של צוואה גורם לסכסוכי ירושה קשים בתוך המשפחה. הפתרון לסכסוכי הירושה, או לפחות לצמצומם, הינו באמצעות עריכת צוואה עוד בחיים, כאשר הכל ידוע כבר מראש ורצון המצווה ברור.

עריכת צוואה בכתב יד ללא עורך דין:

הדין הישראלי מכיר בכמה סוגים של צוואות, בינהם צוואה בכתב יד. צוואה בכתב יד הינה צוואה שעורך המצווה בכתב ידו, נושאת תאריך וחתימה. צוואה בכתב יד ניתן לערוך ללא עורך דין לענייני צוואה, ואין צורך בעדים שיאמתו את מעמד החתימה, די בכך שהמצווה יערוך את הצוואה בהתאם לכללים הקבועים בסעיף 19 לחוק הירושה.

עריכת צוואה בעדים:

סוג נוסף של צוואה הינה צוואה בעדים. בהתאם לסעיף 20 לחוק הירושה, צוואה בעדים יש לערוך בכתב ולציין בה תאריך, חתימת המצווה תיעשה בפני שני עדים, אשר נדרשים להצהיר ולאשר בחתימתם כי המצווה הצהיר כי זו צוואתו וחתם עליה בנוכחותם. צוואה בעדים אינה חייבת להיערך על ידי עורך דין, אך מומלץ לכל הפחות לקבל ייעוץ משפטי מקדים, טרם עריכת צוואה בעדים.

העדרה של צוואה:

כאשר אדם לא השאיר אחריו צוואה, עזבונו יתחלק בהתאם לחוק הירושה הקובע מיהם יורשיו של אדם שנפטר, צאצאיו ובן זוגו. העדרה של צוואה יכול לגרום לסכסוכי ירושה כאשר למשל המנוח הותיר אחריו ידועה בציבור או היה מצוי בסכסוך גירושין, או ילדים מנישואים קודמים, או עסק הדורש ניהול מיוחד ועוד. צוואה יכולה למנוע מחלוקות וספקות, מי יזכה ברכוש ובאיזה חלק, כמו גם להוסיף יורשיו נוספים, או להדיר יורשים.

הגנה על צוואה מפני התנגדות:

ישנם מספר דרכים אשר באמצעותם ניתן להבטיח כי צוואה שערך אדם תקויים ולא תיפסל בשל התנגדות לצוואה שהגיש מי מהיורשים שהודר בצוואה. כך למשל מומלץ לערוך סרטון וידאו המתעד את עריכת הצוואה וחתימת המצווה. כאשר מדובר במצווה מבוגר, מומלץ להצטייד באישור רפואי המעיד על כשירותו של האדם לערוך צוואה. ניתן גם להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושה כאשר לאחר פטירת המצווה, יקבלו הזוכים על פי הצוואה הודעה על קיומה של הצוואה. כן מומלץ להתייעץ עם עורך דין התנגדות לצוואה הבקיא בחוק הירושה ובעל ניסיון בהליך התנגדות לצו קיום צוואה.

דוגמא לסכסוכי ירושה בשל העדרה של צוואה:

אדם אשר נישא לאישה וערך עימה הסכם ממון לפיו היא לא תקבל חלק מרכושו גם לאחר פטירתו. לימים האדם נפטר באופן פתאומי בתאונת דרכים, והחלו מריבות בין הכלה לבין אימו של המנוח באשר לרכוש שנשאר. הסכסוך בין האם לכלה הגיע לפתחו של בית המשפט אשר קבע כי הסכם ממון אינו שולל את זכותה של האישה לרשת את בעלה שנפטר וכי שלילת זכות הירושה של האישה צריך היה להעשות באמצעות עריכת צוואה. כלומר, למרות שרצונו הברור של הבעל היה שהאישה לא תקבל דבר מרכושו החליט בית המשפט אחרת.

לסיכום, עריכת צוואה בחיים תבטיח את קיום רצונו של המצווה בצורה הכי מדוייקת, תמנע פתח לפרשנויות על ידי מי שהמצווה לא היה מעוניין להוריש לו דבר ותקל על חלוקת העיזבון ליורשים.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות