fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עורך דין הוצאה לפועל חיפה מסביר על הליך חדלות פירעון – סקירה כללית ויתרונות ההליך

צילום: freepik

עורך דין הוצאה לפועל, עו"ד שי דנה, מסביר האם הליך איחוד תיקים מהווה תחליף להליך חדלות פירעון? ומה הקשר בין הליך חדלות פירעון להליך פשיטת רגל?  ולמה רצוי לרכז את הטיפול המשפטי בתיק אחד ולא להמשיך ולפעול במסגרת תיקי ההוצאה לפועל הפרטניים ? במאמר הבא אענה על שאלות אלו ואחרות, אותן אני שומע בתדירות גבוהה מלקוחות וזאת במסגרת עבודתי מעל 20 שנה כעורך דין הוצאה לפועל בחיפה ועורך דין פשיטת רגל בחיפה (* הליך "פשיטת הרגל" נקרא כיום הליך "חדלות פירעון". במאמר זה אשתמש בעיקר בשם המוכר יותר לציבור הרחב – פשיטת רגל. אדם שפותח בהליך פשיטת רגל ייקרא "יחיד") :

עורך דין הוצאה לפועל בחיפה מסביר מדוע לבצע בעצם חדלות פירעון?

אם לאדם יש חובות רבים שאין לו דרך לסלק אותם, והוא מעוניין להשתקם כלכלית ולהישאר ללא חובות כלל, מומלץ לו לבדוק אפשרות של פשיטת רגל.

עורך דין הוצאה לפועל בחיפה מסביר מהו הסכום המינימלי להגשת בקשת חדלות פירעון  / פשיטת רגל ?

רק אדם שיש לו חובות של מעל 50,000 ₪  יוכל לנקוט בהליך פשיטת רגל. אם החוב נמוך מ-50,000 ₪, הוא יידרש לאישורו של ראש ההוצל"פ (הוצאה לפועל חיפה), שיינתן מנימוקים מיוחדים.

עורך דין פשיטת רגל בחיפה מסביר היכן מתקיים הליך פשיטת רגל ?

התשובה מחולקת לשניים: כשסכום החובות הכולל של האדם, הוא פחות מ-150,000 ₪ אבל יותר מ-50,000 ₪, יש להגיש את הבקשה ללשכת ההוצאה לפועל ורשם ההוצאה לפועל הוא שידון בבקשה. לעומת זאת, כאשר סכום החובות הכולל הוא מעל 150,000 ₪, הבקשה תוגש לממונה על חדלות הפירעון במשרד המשפטים ומי שיידון בה יהיה שופט בית משפט השלום.

עורך דין הוצאה לפועל חיפה מסביר כמה זמן אורך ההליך במלואו ?   

עורך דין הוצאה לפועל חיפה מסביר כי במרבית המקרים – יארך ההליך בין שנה אחת  לארבע שנים. הליך יסתיים אחרי שנה בערך, רק אם הנתונים ההתחלתיים של היחיד הם מאוד קשים ומצדיקים מתן "הפטר לאלתר", כלומר הפטר במעמד הדיון (הסבר יינתן בהמשך המאמר).

עורך דין הוצאה לפועל חיפה מסביר מהו "הפטר" ?

הפטר הוא למעשה, מחיקת חובות.  ההפטר מתרחש כאשר בית המשפט מוחק באופן סופי את החובות של היחיד, לאחר שווידא שהתקיימו התנאים למתן הפטר. לאחר ההפטר, ייסגרו  תיקי ההוצאה לפועל של היחיד וניתן לראות את החובות כמבוטלים. כמו כן : מאחר והחובות בוטלו,  כמובן שלא ניתן יהיה לנקוט כנגד היחיד שום הליך לגבייה שלהם. הדברים נכונים גם לגבי החובות של אותם נושים שפתחו תיקי ההוצאה לפועל וגם לגבי החובות של הנושים שלא פתחו בעבר תיקי הוצאה לפועל.

עורך דין פשיטת רגל בחיפה מסביר מהו  "הפטר לאלתר" ?

משמעות המילה "לאלתר" היא: מיידית. לכן, הפטר לאלתר הוא הפטר מיידי, כלומר הפטר שניתן בדיון עצמו. הפטר כזה  יינתן כשאין באמת תועלת כלשהי בהמשך הליך חדלות הפירעון / פשיטת רגל, וזאת מאחר ומצבו של היחיד לא מאפשר להטיל עליו צו תשלומים חודשי בסכום משמעותי. במקרה כזה, ימליצו בעלי התפקיד על מתן הפטר לאלתר. דוגמא לכך : אדם שלוקה בנכות באחוז  גבוה, שהוכר לאבדן כושר עבודה גבוה.  דוגמא נוספת : אדם מבוגר מאוד שמתקיים מקצבת זיקנה של המוסד לביטוח לאומי בלבד.

עורך דין הוצאה לפועל מסביר האם קצבאות הביטוח הלאומי מוגנות בהליך חדלות פירעון ?  

כן. יודגש כי קצבאות אלו מוגנות באופן רגיל כמעט מכל עיקול, וזאת גם ללא קשר להליך חדלות הפירעון, אלא מכוחו של חוק המוסד לביטוח לאומי. עם זאת, ההליך מקנה להן "שכבת הגנה" נוספת:  אם היחיד יהיה חייב כספים למוסד לביטוח לאומי, אז אפילו המוסד לביטוח לאומי עצמו לא יהיה  רשאי לקזז לקזז סכומים מהגמלאות שהוא משלם כל חודש ליחיד – כלומר: עליו יהיה להעביר את מלוא הקיצבה ליחיד, כל עוד ההליך נמשך וזאת למרות שהיחיד חייב כספים למוסד לביטוח לאומי.

עורך דין פשיטת רגל בחיפה מסביר האם ניתן לעקל את השכר של היחיד בהליך פשיטת רגל / חדלות פירעון ?

לא ניתן לעקל את השכר כל עוד ההליך נמשך. בנוסף, עיקולים שכבר הוטלו בעבר על המשכורת של היחיד, יבוטלו ואי אפשר יהיה להטיל במקומם עיקולים חדשים. ביטול העיקולים נכלל בצו פתיחת ההליכים (זהו הצו הראשוני בהליך) ואין צורך להגיש בקשה מיוחדת בענין זה. בנוסף, בצו פתיחת ההליכים נכללים פרטים נוספים כגון: הפעולות אותן מחוייב היחיד לבצע בהליך, המגבלות שיוטלו עליו במסגרת ההליך, התשלום החודשי שנפסק לו לשלם ועוד.

האם ניתן לעקל את חשבון הבנק של היחיד בהליך חדלות פירעון?

לא. בנוסף, אם כבר הוטלו עיקולים על חשבון הבנק, הם צפויים להתבטל ואסור יהיה להטיל עיקולים חדשים במקומם. ביטול עיקול חשבון הבנק נכלל כבר בצו פתיחת ההליכים ואין להגיש בקשה מיוחדת בענין זה. עם זאת, יש להדגיש: כל עוד ההליך מתקיים, יוכל היחיד לנהל את חשבון הבנק ביתרת חיובית בלבד (כלומר: אסור יהיה לו להכנס למינוס – יתרת חובה. כמו כן, אסור יהיה לו לקחת הלוואות או אשראים).

האם ניתן להציע לנושים הסדר בפשיטת רגל ?

כן, אפשר להציע הסדר בכל שלב של ההליך. עם זאת, נדרשת הסכמת הנושים להסדר ולאחר מכן אישור של בית המשפט לגבי ההסדר.

האם מותר להשתמש בכרטיס דביט (חיוב מיידי) במסגרת הליך חדלות פירעון?

עורך דין פשיטת רגל בחיפה מסביר כי מאחר ואין כאן צבירת חוב, אלא חיוב מיידי של החשבון (עד יתרה של אפס אך לא פחות מכך), אז השימוש בכרטיס חיוב מיידי מותר במסגרת ההליך.

האם שימוש בכרטיס אשראי מותר במסגרת ההליך ?

אסור להשתמש בכרטיסי אשראי במסגרת ההליך, וזאת על מנת למנוע צבירת חובות נוספים בהליך.

האם הגבלת רישיון נהיגה תקפה בהליך פשיטת רגל ?

לעיתים מוטלת במסגרת ההוצאה לפועל הגבלה על שימוש או החזקה של רישיון הנהיגה. גם הגבלה זו מבוטלת מרגע שניתן הצו הראשוני בהליך ("צו פתיחת הליכים") וכל עוד ההליך נמשך- לא ניתן לחדש אותה.

האם מותר להשתמש בצ'קים  במסגרת הליך פשיטת רגל / חדלות פירעון?

במקרים חריגים בלבד יותר השימוש בצ'קים. דוגמא למקרה בו עשויים להתיר שימוש כזה: אם היחיד יוכיח שאין לו אפשרות לשכור דירה מבלי לתת למשכיר צ'קים (יצוין כי הכללים של הממונה במשרד המשפטים מקשים על היחיד לממש אפשרות זו, מתוך מטרה לצמצם את השימוש בה).

האם ניתן לנסוע לחו"ל במסגרת ההליך ?

היחיד נדרש להגיש בקשה מיוחדת. הבקשה תיענה רק במקרים חריגים. למשל :  אירוע משמעותי של קרוב משפחה של היחיד (קרוב מדרגה ראשונה), נסיעה במסגרת העבודה שתוכל להועיל לקופת הליך החדל"פ, או ניתוח דחוף מחוץ לישראל. לאחר שהיחיד מגיש את הבקשה, מבקש בית המשפט את עמדתם של בעלי התפקיד (הממונה במשרד המשפטים + הנאמן) ואז  מכריע בבקשה.

האם מותר לקחת הלוואות בהליך פשיטת רגל:

אסור לקחת הלוואות או אשראי במסגרת הליך חדלות פירעון / פשיטת רגל.

עו"ד הוצאה לפועל מסביר איך קובעים את גובה התשלום החודשי בהליך חדלות פירעון / פשיטת רגל  ?

התשלום החודשי נקבע לפי פוטנציאל ההשתכרות של היחיד, זאת אומרת : לפי הסכום שביכולתו להרוויח בשוק העבודה (בהתאם להכשרתו המקצועית, הכשרתו האקדמית כישוריו וכד'). יש לציין כי אם הסכום שנקבע גבוה מדי,  יכול עורך דין הוצאה לפועל בחיפה אשר מיייצג את היחיד, להגיש בקשה להפחית את הסכום של צו התשלומים. ברוב המקרים בהם יפחית בית המשפט את הסכום הוא יעשה זאת למספר חודשים וזאת כדי לאפשר ליחיד להגדיל את ההכנסה שלו בתקופה שבה הסכום מופחת.

עו"ד הוצאה לפועל מסביר אז מהם היתרונות של הליך חדלון פירעון / פשיטת רגל : 

יתרון משמעותי אחד הוא ריכוז הטיפול בכל התיקים במסגרת תיק אחד :  עורך דין הוצאה לפועל בחיפה, הקריות ונשר מטפל באופן מאוחד בכל החובות ביחד (גם חובות של תיקי הוצאה לפועל וגם חובות שלא נפתח בגינם תיק הוצאה לפועל) וכך חוסך היחיד את הצורך להתעסק בכל תיק הוצאה לפועל באופן נפרד. בנוסף, ההליך נותן ליחיד עיכוב גורף מפני כל ההליכים וההגבלות שננקטו כנגדו :  ברגע שניתן צו פתיחת הליכים, ניתן עיכוב גורף של כל ההגבלות וההליכים כנגד היחיד, כולל הליכים שאי אפשר  לעכב במסגרת תיקי ההוצאה לפועל (לדוגמה : עיקול שרשויות המס הטילו בעבר במסגרת הליך מנהלי, כלומר שלא במסגרת הליכי הוצאה לפועל). היתרונות שצוינו באים בנוסף לשקט נפשי שההליך מאפשר ולאפשרות לקבל משכורת בקלות, וזאת מבלי לחשוש מעיקולי משכורת ועיקולי בנקים. לאחר  תקופה ארוכה של בריחה מהחובות, מהעיקולים ומהנושים, יכול היחיד  לעבוד במקום עבודה קבוע, כשהמשכורת שלו וחשבון הבנק שלו מוגנים מפני עיקול ובמקום התחמקות מנושים, הוא יוכל להתרכז בשיקומו הכלכלי. ההליך גם מאפשר ליחיד וודאות כלכלית גבוהה יותר: ניתן לנהל חשבון בנק באופן רגיל וקיימת וודאות רבה יותר לגבי ההתנהלות הכלכלית בשנים הקרובות. אבל נראה שהיתרון המשמעותי ביותר בהליך חדלות פירעון / פשיטת רגל הוא זה : בסופו של דבר ההליך מביא למחיקת חובותיו של היחיד. יחיד שיפנה לעורך דין הוצאה לפועל בחיפה, נשר והקריות, צפוי לקבל בסוף ההליך הפטר, כלומר: מחיקת חובות.

עו"ד הוצאה לפועל מסביר האם איחוד תיקים הוא תחליף להליך חדלות פירעון ?

לחלוטין לא. רק במקרים חריגים מאוד (למשל: סכום חובות כולל נמוך מאוד), הליך איחוד תיקים לא מהווה תחליף להליך פשיטת רגל / חדלות פירעון וגם אינו  מומלץ. הסיבה  לכך: הליך איחוד לא פותר את הבעיה  מאחר ולא מביא למחיקת של החובות. בניגוד לכך, הליך  פשיטת רגל / חדלות פירעון, מביא ברוב המקרים למחיקה של החובות ולפחות חלקם הגדול. למען ההמחשה: אם בהליך חדלות פירעון עתיד היחיד לשלם דיבידנד מופחת (לפעמים גם 10% מגובה חובותיו הכולל) כדי לקבל הפטר, הרי שבהליך איחוד תיקים הוא צפוי לשלם 100% מחובותיו ולהיות משועבד לחוב במשך תקופה ארוכה. עם זאת, כמו שצוין למעלה, יש מקרים חריגים בהם  רצוי לנקוט בהליך איחוד תיקים (למשל: כ"תרופה זמנית" המגנה עד לנקיטת הליך אחר, או כאשר גובה החוב כולל  נמוך מאוד).

משרד עו"ד דין שי דנה מייצג מעל 20 שנה כעורך דין הוצאה לפועל בחיפה, נשר והקריות, וכן כעורך דין פשיטת רגל בחיפה, נשר והקריות ועורך דין הוצאה לפועל בחיפה, נשר והקריות. המשרד מתמחה בפתרון כולל של בעיית חובות של היחיד, כולל הליכי חדלות פירעון, הוצאה לפועל,  הסדר חובות ומשא ומתן מול נושים, פשיטת רגל. כמו כן משמש כעורך דין דיור ציבורי בחיפה, מייצג בכל הקשור לענייני דיור ציבורי, הכרה כ"דייר ממשיך" בדירה הציבורית, תביעות פינוי מדירה ציבורית ועתירות מנהליות כנגד משרדי ממשלה בכל הקשור לענייני דיור ציבורי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות