fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מתי להזמין שירות איטום גגות? איטום כל שנה? טיפול במקרה של נזילה?

צילום: איטום טל

כל המידע וההמלצות שיעזרו לכם להחליט:

איטום הגג מתבצע בשלב הראשוני עם הקמת המבנה וכחלק בלתי נפרד מהליך הבנייה, כאשר הקבלן מחויב למסור מבנה אטום למים, תחת תקנים מחמירים, וכחלק מן הדרישות להיתר המבנה ולאכלוס שלו, לצד מתן אחריות.

עם תום האחריות הקבלנית, כלל פעולות התחזוקה של המבנה, לרבות איטום הגג וטיפול בנזקי איטום, מצויות בפני בעל הנכס, בין אם מדובר בבית פרטי, מבנה עסקי או בבניין משותף. במקרה של בניין משותף האחריות על איטום הגג תחול על כל בעלי הדירות והנכסים במבנה.

מהי התדירות המומלצת לחידוש האיטום בגג, האם נדרשות פעולות תחזוקה, ומה ההבדל בין שיטות האיטום השונות בהיבט של עמידות?

ריכזנו עבורכם את כל המידע וההמלצות, מבית קבלני איטום מובילים בישראל:

כניסה לבית חדש

רכישת בית מגורים מיד שניה יכלול לרוב שיפוץ וחידוש, החל משיפוץ בסיסי הכולל חידוש וצביעה וכלה בשיפוץ מהותי יותר הכולל שינויים מבניים ותוספות בניה. אחד האלמנטים החשובים שחשוב לכלול עם הכניסה לבית, ולמעשה כבר בשלב הרכישה ובטרם החתימה על החוזה, הוא בדיקת איטום כוללת למבנה, בדגש על בדיקה של איטום הגג.

ליקויי איטום בגג לא ייראו לעין באופן מידי, ושיפוץ פנימי וצביעת קירות ללא ביצוע בדיקת איטום לגג, עשויים להיות בבחינת בזבוז כסף, כאשר חדירת נוזלים ורטיבות בעונת החורף יביאו לקילוף טיח, רטיבות בתקרה ובקירות, וצורך בתיקון יקר ומורכב יותר ובשיפוץ חוזר.

בדיקה תקופתית בהתאם לסוג האיטום

בבתים ובמבנים שאינם חדשים, קיימת מחלוקת האם יש צורך באיטום של הגג מדי שנה, מדי מספר שנים, או שפשוט כדאי להמתין לסימנים של ליקויי איטום ונזילות.

המלצת מומחי האיטום אינה אחידה, בעיקר בשל מגוון שיטות האיטום הקיימות בענף, ומספקות טווח עמידות שונה. כיצד נדע מה המועד הנכון לאטום או לפחות לבדוק את הגג?

  • הכירו את שיטת האיטום – נכנסים לבית חדש? תבדקו מול הקבלן המבצע מהי שיטת האיטום אותה יישם על הגג. חיים בבניין משותף ישן? תפקידו של הוועד הוא להכיר את שיטת האיטום ומצב האיטום הקיים, ולקבוע תדירות לתחזוקת האיטום. לא בטוחים מהו סוג האיטום ומתי לאחרונה ביקר קבלן מוסמך על הגג? הזמינו קבלן איטום מוסמך לביצוע בדיקת איטום ולמתן המלצות. סוג האיטום- סוג האיטום הקיים, בין אם יושם על ידכם ובין אם לאו, הוא שיקבע את תדירות ועמידות האיטום.
  • העונה המתאימה לאיטום גגות – החלטתם על איטום הגג מחדש? חושדים בליקויי איטום? העונה הנוחה והמתאימה ביותר לאיטום הגג היא עונת הקיץ, בה ימות השמש הארוכים מאפשרים נגישות נוחה לגג ללא סכנת החלקה, וניתן לנקות את הגג, לבצע בדיקות הצפה באמצעות מים, ולטפל בליקויי איטום בחומרים שונים ותוך ייבוש מהיר במיוחד של הגג. ניתן לבצע בדיקות איטום ועבודות איטום גם בעונת הסתיו והאביב, בתכנון נכון ובמעקב אחר תחזית מזג האוויר, במטרה למצוא רצף של ימים נטולי גשם לצורך זה.
  • נזילות מים וכשלי איטום – כאשר מופיעים כשלי איטום, רטיבות על תקרה ו/או על קירות, הדבר עשוי להעיד על איטום לקוי, נזילה פנימית של צנרת, או שניהם. במקרה כזה חשוב לבצע בדיקת איטום מידית ובדיקות נוספות, לאיתור מקור הרטיבות ולטיפול מידי.

סוגי איטום ועמידות

בין סוגי האיטום הקיימים במדינת ישראל, ועמידותם:

זפת- זיפות גגות היא שיטה מסורתית שהייתה נהוגה בעבר, וכללה יציקת זפת חמה על גגות שטוחים, וסיוד של הזפת בסיד לבן, להרחקת קרינת השמש ולבידוד. למרות שהזפת בשיטה זו אינה מיושמת שנים רבות, בשל יעילות מוגבלת ונזקי איכות הסביבה, עדיין קיימים גגות שנאטמו בעבר בשיטה זו. גגות אלו מצריכים בדיקת איטום שנתית, ומומלץ במיוחד לחדש את האיטום באמצעות חומרי איטום ביטומניים הנצמדים היטב למשטח הזפת.

איטום אקרילי- איטום בחומרים אקריליים הוא איטום באמצעות התזה או מריחה של חומרי איטום, החומרים האקריליים מבוססי מים וכוללים תרכובות ייחודיות של חומרי איטום עמידים, ומתאימים לאיטום של משטחים וגגות הנושאים דוודים, קולטי שמש ואלמנטים חיצוניים המקשים על הנגישות. גג שנאטם באמצעות חומרים אקריליים יספק עמידות בת 3-5 שנים, בהתאם לסוג החומר ולשכבות האיטום שיושמו. מומלץ לערוך בדיקת איטום לגג מדי 3 שנים לכל היותר לאיתור מוקדם של ליקויי איטום.

איטום באמצעות יריעות ביטומניות- יריעות ביטומניות הן יריעות איכותיות, עבות ואטומות, אשר מוצמדות אל הגג באמצעות עבודת הלחמה מקצועית ומדויקת, ומעניקים איטום מלא ואיכותי ועמידות ארוכת שנים המגיעה לכדי כעשר שנים. יחד עם זאת, גם היריעות עשויות להיסדק כתוצאה מהתקנת אלמנטים על הגג ומפגעים, ומומלץ לבצע בדיקות איטום שגרתיות ללא בדיקת הצפה מדי כחמש שנים.

חשוב לציין: הקדמת תרופה למכה, ביצוע בדיקות איטום שוטפות, טיפול בליקויים וחידוש האיטום כנדרש, יסייעו בהגנה על המבנה והקונסטרוקציה, מפני חדירת לחות ורטיבות, נזקים מצטברים וטיפולים מורכבים ויקרים בעתיד.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות