fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מהדוכן ברחוב אל מסעדות הפאר – גלגולה של מנה

מה הופך אוכל לגורמה ומה הופך אותו לאוכל רחוב? מדוע ניתן להשתמש באותם המרכיבים שיוצרים מנה מהירה ועממית ב-20 שקלים ולהפוך אותם לעילית קולינרית?
מנת סלט | צילום: pixbay

בכתבה זו ננסה להבין בדיוק מה ההבדלים בין אוכל רחוב לבין אוכל גורמה, וכיצד תשומת לב לפרטים הקטנים, הקפדה על איכות ולפעמים אפילו מיתוג – יכולים לעשות את כל ההבדל.

 בין העממיות ליוקרה – אוכל כסמל סטטוס

לאוכל, בין אם זול ועממי ובין אם יוקרתי ו"מפונפן", יש תפקיד שהוא הרבה יותר מאשר רק  להשביע רעב.

אוכל היווה מאז ומעולם סמל סטטוס, שמסמל את המקום שבו נמצא האדם בסולם החברתי עוד מימי קדם, בהם עצם היכולת להחזיק באוכל ולאכול די צורכנו הייתה סימן של עושר.

גם היום לאוכל יש תפקיד חברתי ולצורה שבה האוכל מוגש לנו ואנחנו אוכלים אותו, יש אמירה רבה מאוד על המקום שלנו בעולם.

לאוכל רחוב יש אווירה מסוימת, מחיר מסוים ותפקיד מסוים ומנגד כך גם למה שמכונה "גורמה" ועולה מאות שקלים למנה.

מה שמעניין הוא שלעיתים לא הרבה מבדיל בין השניים ברמת המרכיבים, או אפילו בשיטת ההכנה.

לפעמים מדובר באותה מנה ממש – שהרי ניתן למצוא לדוגמה דוכן פיצה בפתח תקווה, או להזמין פיצה בנתניה מרשת אהובה וגדולה ואפשר גם לאכול פיצה עם סכין ומזלג במסעדת גורמה.

 מה הופך אוכל רחוב למה שהוא?

אוכל רחוב הוא אוכל שניתן להשיג במהירות, לאכול במהירות ואפילו בידיים, מבלי לגזול מאיתנו הרבה יותר מדי זמן, או לשנות את תוכניות היום שלנו.

מה שעומד בבסיס אוכל הרחוב הוא בדרך כלל שיטת ההכנה – בדרך כלל צלייה, טיגון או אפייה מהירה של מזון שהוכן מבעוד מועד בכמויות גדולות, על מנת לעמוד בכמויות גדולות של לקוחות שמגיעים בשעות השיא.

במקרים רבים, אוכל הרחוב יוכן בצורה שתקל עלינו לאכול בעמידה ועם הידיים – בתוך לחם כלשהו, עטוף בשקית או בנייר, מבלי שנהיה חייבים לשבת ולהשתמש בסכין ובמזלג.

המרכיבים נבדלים מאוד בין תרבות לתרבות ומדינה למדינה – החל בשווארמה ופלאפל ישראליים, דרך נקניקיות גרמניות ועד פיצה איטלקית-אמריקאית שפלשה כבר מזמן לעולם כולו.

עם זאת, את כל הדברים האלה ניתן למצוא במסעדות יוקרה – אז אולי צריך לשאול מה הופך דווקא אותן למה שהן?

 מה מאפיין אוכל גורמה וקולינריה עילית? לא בהכרח מרכיבים יקרים יותר

גם כאן, ההבדל הוא במקרים רבים באופן ההכנה, אוכל גורמה הוא לא בהכרח כזה שמשתמש במרכיבים נדירים ויקרים.

במקרים רבים המרכיבים יהיו בדיוק אותם המרכיבים שניתן למצוא גם באוכל הרחוב, אז מה עושה את ההבדל? תשומת הלב, ההכנה המדויקת שבה לפעמים אפילו מודדים בדיוק את הטמפרטורה של תוך המנה המוגשת, אופן ההגשה וההקפדה על שילוב הטעמים, ולא פחות חשוב – גם הנראות.

מיתוג שווה כסף גם כשזה נוגע לאוכל ומסעדות יוקרה הופכות לכאלה גם משום שהן יודעות לגרום לאוכל להיראות מושך וטוב יותר.

כמובן שצריך גם להשתמש במרכיבים איכותיים, טריים וטעימים – אבל זה נכון במקרים רבים גם עבור אוכל רחוב.

הדגש הוא בחוויה – וחוויית קולינריה עילית היא כזו שלא תמיד יודעים להגיד מה הפך אותה למה שהיא, אבל תמיד יודעים להרגיש אותה.

בין סנדוויץ' שאוכלים בעמידה במסעדת פועלים, לכריך גורמה שמוגש על צלחת עם פסי זהב יכולים להיות הבדלים קטנים ועדינים, כאלה שלא תמיד ניתן לתאר אבל תמיד ניתן להרגיש.

סוג אחד של אוכל אינו עדיף על השני והכל בסופו של דבר תלוי בהעדפה אישית – אבל עכשיו אתם מכירים יותר טוב את ההבדל בין אוכל גורמה לאוכל רחוב.

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות