fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

למעלה, למטה ובצדדים: איך לקרוא נכונה את תלוש השכר שלכם ומה חשוב לבדוק?

הוא מגיע מדי חודש, מספר לנו כמה כסף נכנס לחשבון הבנק שלנו ולמרות זאת, רובינו לא מקדישים לו יותר מכמה שניות. כך תקראו נכון את תלוש השכר שלכם, תבדקו את מצב ההפרשות לקרן הפנסיה ואף תשפרו את תנאיכם, לפי הנתונים
צילום: Shutterstock

מאת: דניס לר

עוד חודש חלף. המשכורת נכנסת לחשבון הבנק שלנו ובמקביל, אנחנו מקבלים את תלוש השכר החודשי. אך האמת היא, שרובנו לא מקדישים יותר מכמה שניות למעבר עליו אלא מביטים בסכום התשלום נטו, אולי בודקים כמה ימי חופשה עוד נותרו, וממשיכים הלאה. עם זאת, תלוש השכר שלנו כולל מידע חשוב במיוחד כמו תשלומים, ניכויי מס, הפרשות לקרן הפנסיה כמו גם לקרן ההשתלמות, מידע אישי ועוד.

מעבר להבנה של כמה כסף אנו מכניסים לחשבון הבנק שברשותנו, כמה אנחנו מפרישים ולאילו מטרות – קריאה מעמיקה של תלוש השכר יכולה גם לסייע באיתור פרטים שאינם עדכניים. תיקון הפרטים הללו דוגמת מצב משפחתי, גיל הילדים, מקום מגורים ועוד – יכול להיות מתורגם לעוד כסף בכיס בסוף החודש.

לפניכם מדריך קצר וענייני שיסייע לכם לקרוא את תלוש השכר החודשי שלכם נכונה, להבינו לעומק ולבחון את צעדיכם הבאים לשיפור מצבכם הפיננסי. שנתחיל?

נתונים בסיסיים

הנתונים הבסיסיים המופיעים בתלוש הם פרטיכם האישיים ונתוני ההעסקה שלכם: מספר זהות, מצב משפחתי, גיל הילדים במידה וישנם, סטטוס משפחתי, שם קופת חולים ועוד; וכן תאריך תחילת העבודה, אחוז המשרה, דרוג ודרגה, קוד מס וסיווג לצורך ביטוח לאומי ומס הכנסה. חשוב שתבדקו כי הפרטים מעודכנים בהתאם לסטטוס המשפחתי העכשווי שלכם כמו גם לדרגתכם הנוכחית בארגון. במרכז התלוש יופיעו לרוב התשלומים לעובד.

חיסכון ופנסיה

נעבור לחלקים החשובים יותר של תלוש השכר, שכדאי להתמקד בהם על מנת להבין את מצבנו מבחינת חיסכון וצבירה לפנסיה. הראשון הוא מסגרת ניכויי החובה מהמשכורת או במילים אחרות – מיסים. כאן מפורטים למעשה הסכומים המנוכים מהשכר לטובת תשלום מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

בנוסף, בחלק זה מופיעים גם נתוני ההפרשות לקרן הפנסיה של העובד, בהתאם לקבוע בחוק: שם הקרן, מספר החשבון, סכום הבסיס (השכר שלפיו מחושב סכום ההפקדה), הפרשת המעסיק וסכום הניכוי. בדקו את שיעור ההפרשות. החל מ-2017 עומד שיעור ההפרשות לפנסיה חובה על 6% מהשכר הקובע, היוצאים מכיסו של העובד, ועוד 12.5% מהשכר על חשבון המעסיק. כך יוצא שסכום השווה ל-18.5% משכרו של העובד לכל הפחות, מופקד לקרן הפנסיה מדי חודש.

בדקתם את המספרים? לפי חוק, תוכלו לבקש מהמעסיק שלכם להגדיל את חלקכם בהפרשה לפנסיה ל-7% ובכך גם להגדיל את החיסכון בקרן, והמעסיק חייב להסכים. בדקו אם יש הסכם קיבוצי שלפיו על המעסיק גם להגדיל את חלקו בהפרשה, והאם הדבר בא לידי ביטוי בתלוש השכר שלכם. אם אינכם מזהים את שם הקרן או לא יודעים היכן הפנסיה שלכם נחסכת, תוכלו לאתר את הקרן לפי תעודת זהות באינטרנט באתר הר הכסף עבור חשבונות פנסיה אשר כבר אינם פעילים או במסלקה הפנסיונית, עבור כאלו שגם פעילים.

עובדים שונים חוסכים דרך קרנות פנסיה שונות ולכן, חשוב לעבור בדיקדוק על התלוש ולבצע בדיקה של קרן הפנסיה, הסכומים שנצברו בה וכן של מיצוי הזכויות אל מול המעסיק. כדי להבין טוב יותר את ביצועי קרן הפנסיה שלכם ולשקול האם כדאי לכם להחליף מסלול או קרן – תוכלו לקרוא את החלק בתלוש המפרט נתונים מצטברים של קופות גמל וקרן ההשתלמות. בחלק זה יפורט הסכום המצטבר של כלל הניכויים לקרן מתחילת שנת המס – הן על ידכם והן על-ידי מעסיקכם. הצלבת הנתון אל מול ביצועי הקרן יוכל לסייע לכם בקבלת החלטה מושכלת לגבי החיסכון הפנסיוני שברשותכם.

צילום: Shutterstock

ניכויים אחרים וימי היעדרות

סכומים נוספים המנוכים מהשכר הם ניכויי ההתחייבות. במסגרת זו יופיעו חיובים שעליהם נתן העובד את הסכמתו באופן פרטני – ביטוח בריאות פרטי, החזרי הלוואות, תשלומים ספציפיים לעירייה ושירותים שמקום העבודה מציע וניתן לחייבם ישירות דרך המשכורת. סרקו את הקטגוריה הזו ובדקו כי אינכם מחויבים עבור שירותים שכבר אינכם מקבלים, או שאינכם צריכים עוד.

כאמור, גם ימי המחלה והחופשה המצטברים שלהם זכאי העובד מפורטים בתלוש השכר תחת מסגרת ההיעדרויות. גם אחר נתון זה כדאי לעקוב מדי חודש, כדי לוודא שלא נוכו ימי חופשה שלא לצורך, וכן כדי להתעדכן באלו שעליכם לנצל לפני תום השנה. כאן יופיעו המכסה השנתית, היתרה שנצברה לזכות העובד, זיכוי חודשי, ניצול חודשי, זיכוי מצטבר, ניצול מצטבר וסך היתרה החדשה לפי החודש הנוכחי, לאחר קיזוזים.

ריכוזי נתונים

תלוש השכר כולל גם מסגרות שבהן מרוכזים נתונים חשובים. במסגרת ריכוז הנתונים מוצגים בקצרה התשלומים, ניכויי החובה, קופות הגמל, תשלומים לוועד העובדים והסכום נטו לתשלום. במידה ואין ברשותכם את הזמן כדי לרדת לעומקו של תלוש המשכורת – זוהי המסגרת שחשוב לבדוק, שכן היא מסכמת בקצרה את עיקרי התלוש ואת הסכום שצפוי להיכנס לחשבון הבנק שלכם.

במסגרת נוספת מוצגים הנתונים החודשיים: מס ההכנסה ששולם מוצג בחלקו העליון של התלוש (אחוז המס השולי), נקודות הזיכוי שהתקבלו לטובת חישוב הניכוי למס הכנסה, סכומים מצטברים מתחילת השנה ושכר ברוטו שלפיו מחושבים התשלומים למס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

זאת ועוד, במסגרת אחרת מפורטת הצטברות הכספים מתחילת שנת המס, אשר לפיה יחושב המס שינוכה מהשכר. נתונים אלה כוללים שכר ברוטו, הכנסות למס בלבד (הטבות חד-פעמיות), מס רגיל, מס על סכום הברוטו שאינו קבוע (חד-פעמי), סכום ההכנסה החייבת בהפרשה לביטוח לאומי ומס בריאות, סך ההכנסה השנתית החייבת במס וכן הערך המצטבר של נקודות הזיכוי לעובד לפי סטטוס אישי ומשפחתי.

כפי שניתן לראות, תלוש המשכורת לא מסתכם בסכומי הברוטו והנטו בלבד. הוא טומן בחובו את כלל תנאי ההעסקה שלכם, כספים המצטברים לזכותכם לרבות קרנות פנסיה וקרנות השתלמות שקיימות על שמכם, ימי היעדרות הזמינים לכם ועוד לא מעט מידע. לכן, הקדישו את הזמן הדרוש אחת לחודש כדי להבין את המספרים, לראות שהכל כשורה ולפעול בהתאם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות